پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام محمدحسن رستمیان - سمنان

حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین رستمیان با تاکید بر لزوم تشکیل کارگروه‌های تخصصی برای بررسی موانع وحدت حوزه و دانشگاه،گفت:حوزه و دانشگاه دو پایگاه مهم فکری جامعه هستند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از سمنان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسن رستمیان مدیر حوزه علمیه استان سمنان طی پیامی، ۲۷ آذرماه سالروز وحدت حوزه و دانشگاه را تبریک گفت.

متن این پیام به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

بیست و هفتم آذرماه هرسال، یادآور عروج سرخ مجاهد خستگی‌ناپذیر و عالمی ربانی، شهید آیت‌الله دکتر مفتح است که از پیشروان اندیشه وحدت حوزه و دانشگاه به شمار می‌رود.

برخی تصور می‌کنند که وحدت حوزه و دانشگاه به معنای ادغام و یکی شدن این دو مرکز علمی است درحالی‌که وحدت حوزه و دانشگاه به این معنا نیست که ما یک مرکز داشته باشیم و حوزه و دانشگاه باهم ادغام شوند تا وحدت سازمانی و یا ایجاد یک نظام مشترک در این دو نهاد شکل بگیرد بلکه معنای وحدت حوزه و دانشگاه، وحدت در هدف است که تعالی و تحقق معارف اسلامی و الهی و انقلابی را به دنبال دارد.

وحدت حوزه و دانشگاه یعنی اینکه جهت‌گیری حوزه و دانشگاه در یک سمت‌وسو قرار گیرد، چراکه نظام حاکم، نظامی الهی و اسلامی بوده و ازاین‌رو جهت‌گیری‌های حوزه و دانشگاه نیز باید اسلامی و الهی باشد؛ باوجوداینکه وحدت حوزه و دانشگاه تا حدودی تحقق‌یافته است، اما با افق‌های ترسیم‌شده از سوی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) فاصله‌داریم.

وحدت حوزه و دانشگاه به‌عنوان دو پایگاه مهم فکری جامعه، برای حفظ فرهنگ اصیل ایرانی - اسلامی در مقابل هجوم ارزش‌های غربی و وارداتی، امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

به‌طورکلی برخی از موانع پیش روی وحدت در ذیل چندین عنوان کلی جای می‌گیرند:

  • عدم تبیین شایسته از مفهوم وحدت و برداشت نادرست از وحدت حوزه و دانشگاه و شفاف نبودن مقصود
  • عدم شناخت ظرفیت‌های موجود در این دو نهاد برای وحدت حوزه و دانشگاه
  • تصورات کلیشه‌ای از یکدیگر و یا شعاری برخورد کردن در راستای رسیدن به وحدت حوزه و دانشگاه
  • عدم احساس ضرورت به پاسخگویی به این نیاز از سوی مخاطبان و بی‌توجهی به مقتضیات زمان و نیازهای روز جامعه
  • سیاست زدگی برخی از اساتید حوزه و یا دانشگاه به‌عنوان آفت وحدت حوزه و دانشگاه و همچنین عدم مدارا و تحمل رأی مخالف
  • برداشت نادرست و اشتباه و تصور تعارض علم و دین

باید با تشکیل گروه‌هایی علمی، پژوهشی و تحقیقی از اساتید حوزه و دانشگاه و تشکیل کارگروه‌های تخصصی در راستای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه در استان سمنان گام برداشت و افرادی دلسوز از حوزه و دانشگاه در این استان گردهم‌آیند و به‌صورت علمی در این راستا قدم بردارند تا بتوانند موانع پیش رو، راهکارها و راه‌های رسیدن و دست‌یابی به وحدت حوزه و دانشگاه را ترسیم و بررسی نمایند و در راه رسیدن به آن گام‌های عملی بدون آسیب بردارند.

در پایان اینجانب سالروز شهادت آیت‌الله دکتر مفتح (ره) و روز وحدت و دانشگاه را که با تفکر و اندیشه و سیره عملی و علمی خود به شعار وحدت بین حوزه و دانشگاه معنا بخشید و با شهادت خود دانش و بینش اسلامی و الهی را به هم پیوند زد، به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، اساتید حوزه و دانشگاه و طلاب علوم دینی و دانشگاهیان ارجمند تبریک و تهنیت عرض می‌نمایم.

محمدحسن رستمیان

مدیر حوزه علمیه استان سمنان

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha