پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
محمدحسین الهی زاده

حوزه/ استاد برجسته حوزه علمیه گفت: مهم ترین رسالت حوزه های علمیه هدایت عمومی در وجوه مختلف بینشی، انگیزشی، روشی و منشی یا ساختاری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام محمدحسین الهی زاده، امروز در کارگاه دانش‌افزایی «جامعیت و اولویت در مدیریت» ویژه مدیران مدارس علمیه استان، با اشاره به رسالت حوزه علمیه و نقش مدیران حوزوی در تحقق این رسالت، اظهار کرد: رسالت حوزه هدایت عمومی بوده که شامل هدایت بینشی، هدایت انگیزشی، هدایت روشی و هدایت ساختاری یا منشی است.

وی با بیان اینکه باید رویکرد مدیران مدارس علمیه ایفای نقش هدایت عمومی حوزه باشد، افزود: در این راستا مدیر بالغ کسی است که بتواند تولیدمثل کند؛ یعنی شبیه خود را بسازد وگرنه هنوز به بلوغ مدیریتی نرسیده است.

حجت‌الاسلام الهی زاده با اشاره به اینکه مدیر باید خدابین باشد، نه خودبین و دگربین، اضافه کرد: از سوی دیگر مدیر باید هدایت جمعی داشته باشد؛ یعنی بتواند گروه‌ها، جریان‌ها و جوامع را هدایت کند.

به گفته وی در این راستا لازم است مدیر 70 درصد توان خود را صرف وظایف مختص کرده و 30 درصد دیگر را در قالب نظارت بر وظایف مشترک مصرف کند.

این استاد برجسته حوزه و دانشگاه در ادامه با اشاره به موضوع جامعیت در مدیریت، اظهار کرد: جامعیت رشد متوازن همه ابعاد است که حد اعلای تجلی آن در اهل‌بیت و قرآن است.

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) وجه اعجاز را جامعیت قرآن دانسته و شئون جامعیت را هم برمی‌شمارند، خاطرنشان کرد: جامعیت غیر از هماهنگی و نظم است، به‌عنوان مثال امام علی(ع) انسان کامل و جامع بود و حضرت زهرا(س) شخصیت جامع زن را داشت، ازاین‌رو باید جامعیت این شخصیت‌ها را بشناسیم تا بتوانیم به آن‌ها اقتدا کنیم.

حجت‌الاسلام الهی زاده با گفت: تعریف قرآنی انسان جامع کامل به معنای دارا بودن جامعیت اسمای حسنای الهی یعنی مظهر تام و تمام اسماء و صفات الهی شدن است که هدف خلقت هم همین موضوع است.

وی با اشاره به اینکه جامعیت انسان در سه بعد علمی، اخلاقی و مهارتی و کارکرد تعریف می‌شود، افزود: جامعیت خود یک تخصص بوده و جامعیت انسان مرهون جامعه است.‌

حجت‌الاسلام الهی زاده با اشاره به ابعاد جامعیت، رهبری را یکی از ابعاد مهم جامعیت دانست و گفت: از بزرگ‌ترین مظاهر شرک در عصر حاضر تفکیک دنیا از آخرت و زندگی مادی از عبادت و دین از سیاست است؛ به‌گونه‌ای که گویی از خدا می‌گیریم و به دیگری می‌دهیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha