پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
قرآن

حوزه/ نسبت ایمانى، فراتر و محكم ‏تر از نسبت خویشاوندى است و افرادى كه همفكر و هم خط و هم هدف باشند، به همدیگر نزدیك ‏تر از كسانى هستند كه در ظاهر قوم و خویشند، ولى به لحاظ فكرى و اعتقادى از همدیگر جدایند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، استاد محسن قرائتی در تفسیر نور به ارائه «نکات ناب» و «پیام های زیبای آیات قرآن کریم» پرداخته که حوزه نیوز در این نوشتار، آیه 68 سوره مبارکه آل عمران را در قالب مجموعه «قطره ای از دریا» ارائه می نماید.

* آيه               

إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِإِبْرَاهِيمَ لَلَّذِينَ اتَّبَعُوهُ وَ هَـذَا النَّبِيُّ وَالَّذِينَ آمَنُواْ وَاللّهُ وَلِيُّ الْمُؤْمِنِينَ

* ترجمه

همانا سزاوارترین افراد به ابراهیم، كسانى هستند كه از او پیروى كردند و (نیز) این پیامبر و كسانى كه (به او) ایمان آورده ‏اند، و خداوند سرور و سرپرست مؤمنان است.

* نکته ها                     

از این آیه معلوم مى ‏شود كه نسبت ایمانى، فراتر و محكم ‏تر از نسبت خویشاوندى است و افرادى كه همفكر و هم خط و هم هدف باشند، به همدیگر نزدیك ‏تر از كسانى هستند كه در ظاهر قوم و خویشند، ولى به لحاظ فكرى و اعتقادى از همدیگر جدایند.

امام صادق علیه السلام به یكى از یاران باوفایش فرمود: «انتم واللّه من آل محمّد» به خدا سوگند كه شما از آل ‏محمّد صلى الله علیه و آله هستید و سپس آیه فوق را تلاوت فرمود. [تفسیر مجمع ‏البیان]

رسول اكرم صلى الله علیه وآله نیز در مورد سلمان فارسى فرمودند: «سلمان منّا اهل البیت»[بحار، ج‏10، ص‏123]

با اینكه آیه فرمود: نزدیك‏ترین مردم به ابراهیم، پیروان او هستند، لكن نام پیامبر اسلام و مسلمانان را جداگانه برد، تا بهترین نمونه ‏ى پیروى را در وجود حضرت محمّد صلى الله علیه وآله و مسلمانان، به دنیا نشان دهد.

در روایتى آمده است: «انّ ولىّ محمّد مَن اطاع اللّه و انْ بَعُدتْ لَحمَته، و انّ عدوّ محمّد مَن عَصى اللّه و انْ قَرُبتْ قَرابته»[تفسیر مجمع ‏البیان] دوست و طرفدار محمّد صلى الله علیه وآله كسى است كه خدا را اطاعت كند، هرچند به لحاظ فامیلى از او دور باشد و دشمن پیامبر كسى است كه خدا را نافرمانى كند، هرچند با پیامبر نسبت و نزدیكى داشته باشد.

امام صادق ‏علیه السلام فرمود: مراد از «الذّین آمنوا» در آیه، امامان و پیروان آنها هستند. [كافى، ج‏1، ص 416]

* پيام ها                      

1- پیوند مردم با رهبر، پیوند مكتبى است، نه پیوند قبیله ‏اى، زبانى، منطقه ‏اى و نژادى. «انّ أولَى النّاس بابراهیم لَلّذین اتّبعوه»

2- ملاك قُرب به انبیاء، اطاعت از آنان است. «أولَى النّاس بابراهیم لَلّذین اتّبعوه»

3- پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله و مسلمانان، در خط ابراهیم و هم مرام و هم هدف با او هستند. «أولَى النّاس بابراهیم... و هذا النّبى»

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha