پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام سعیدی مهر

حوزه/ مدیر اندیشکده حوزه های علمیه، چگونگی شکل گیری، نحوه ورود اطلاعات اندیشکده حوزه علمیه و ایجاد ساختار هیئت های اندیشه ورز در مدارس علمیه را تشریح کرد.

حجت الاسلام سعیدی مهر در گفت وگو با خبرگزاری «حوزه» گفت: اندیشکده دفتر برنامه ریزی مرکز مدیریت حوزه های علمیه از دو سال پیش کار خود را آغاز کرده است.
وی افزود: فعالیت های این مجموعه از اواخر سال 95 آغاز شده است؛ این مجموعه هم اکنون متشکل از 5 هیئت اندیشه ورز است که در موضوعات برون و درون حوزوی فعالیت می کند.
سعیدی مهر بیان کرد: از دیگر عرصه های این مرکز، گفتگو و ارتباط با نخبگان و بررسی طرح های آنها است؛ عرصه دیگر بررسی طرح های تحولی و گفتمان سازی این طرح ها است؛ برخی از این موارد در ورود به اطلاعات به مجموعه و برخی نیز در بازآفرینی و بازتولید و تحلیل و بررسی و ارایه فکر است و در نهایت گزارشاتی است که اندیشکده به مدیران بالادستی در قالب های مختلف ارایه می دهد.
وی اظهارکرد: دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی دارای بخش های مختلف است؛ این بخش ها شامل مدیریت ساختار، تشکیلات و قوانین، مدیریت برنامه ریزی بودجه و برنامه ریزی راهبردی، مدیریت آمار، بررسی و نظارت راهبردی و مدیریت اندیشکده است؛ در حقیقت این مجموعه به تکمیل یکدیگر می پردازند؛ بدین صورت که یک مجموعه فکر می کند، دیگری فعالیت برنامه راهبردی را انجام می دهد و گروه دیگر بودجه ریزی و گروه دیگر ساختار و تشکیلات را طراحی می کند و گروه دیگر بر کلیت کار نظرات می کند.
وی گفت: ورود اطلاعات به اندیشکده از طریق مختلفی صورت می گردد از جمله: طرح هایی است که از بیرون به این مرکز ارائه می شود؛ یا از طریق پیشنهادات و طرح هایی که از داخل مجموعه و ارائه می گردد و یا سوالات و درخواست هایی است که مسئولان بالادستی و مسئولان ستاد مطرح می کنند و یا نکاتی است که در آسیب شناسی ها به آنها می رسیم.
مدیر اندیشکده دفتر برنامه ریزی مرکز مدیریت حوزه های علمیه بیان کرد: این مساله ها در قالب های مختلف از جمله هیئت های اندیشه ورز یا کارگروه مورد بررسی قرار می گیرد.
وی گفت: در برخی موارد نیز افرادی برای فعالیت میدانی مامور می گردند تا کار تحلیل و تهیه و گزارش را انجام دهد؛ این سه مدل برای بازتولید و ارایه راهکار وجود دارد.

سعیدی مهر اظهارکرد: گزارش دهی نیز در قالب های مختلف انجام می شود؛ گزارش ها یا راهبردی است که بعد از شناسایی یک آسیب، روی آن کار می کنیم و راهکارهایی جهت رفع آن ارایه میدهیم؛ برخی اوقات نیز به این سمت می رویم که سیاست ها یا برنامه ها را استخراج می کنیم و ضمن بررسی تلاش می کنیم با اصلاح و تقویت آنها از آسیبها بکاهیم؛ در برخی اوقات نیز  پیشنهادات ما شامل ایجاد یک ساختار است که ساختار اولیه را نیز پیشنهاد می دهیم؛ این مدلها، مدل های مختلف گزارش دهی است که از طرف اندیشکده ارائه می گردد.

وی تصریح کرد: علت اینکه این مجموعه در دفتر برنامه ر یزی طراحی شده این است که دفتر برنامه ریزی یک مجموعه فرابخشی است و روی تمامی بخشها نظارت دارد که در این زمینه وقتی با مشکلات و مسائلی برخورد می کند که ممکن است بخشی یا فرابخشی باشد تلاش می کند با بهره گیری از ظرفیت نخبگان و از طریق هیئت های اندیشه ورز مشکل را بررسی کرده و رائه های لازم را بیابد؛ منافاتی نیز ندارد که آن بخش نیز هیئت اندیشه ورز داشته باشد و(بعضی بخشها هم اکنون هیئت اندیشه ورز دارند ) اما ما مسائل را از بعد فرابخشی و با نگاه جامع‌تر بررسی می کنیم و بر همین اساس هم راهکارهای لازم را به مدیریت حوزه پیشنهاد می دهیم و مدیریت نیز به تناسب شوراها، آن موارد را برای تصویب ارسال می کند.
مدیر اندیشکده دفتر برنامه ریزی مرکز مدیریت حوزه بیان کرد: ساختارسازی نیز در خلال فعالیت ها انجام شده است؛ اولا در کل مدارس کشور ساختار هیئت اندیشه ورز را ایجاد کردیم؛ این هیئت در همه مراکز و مجتمع ها طراحی شده است؛ امروزه نیز در همه معاونت ها هیئت اندیشه ورز تشکیل شده است و فعالیت نیز دارند.
وی افزود: این هیئت ها در ساختار مدارس کار خود را به تازگی آغاز کرده است و چند مدرسه هم اکنون با هئیت اندیشه ورز خود فعالیت می کنند؛ آیین نامه های اجرایی و شرح وظایف این هیئت ها نیز نوشته شده است و علاوه بر اندیشکده شش هیئت اندیشه ورز دیگر نیز به فعالیت مشغول هستند.
وی عنوان کرد: ایده ما این است که این هیئت ها وظیفه فکر کردن حوزه و مدارس و ... را انجام دهند و شوراها را برای تصمیم گیری کمک کنند تا شوراها از پشتوانه فکری خوبی برخوردار باشند؛ فکرها و ایده ها باید در این هیئت ها تولید شود تا در شوراها که جای تولید این فکرها نیست کار چکش کاری و منقح کردن آنها انجام شود.

سعیدی مهر بیان کرد: ارتباط گیری با هیئت های اندیشه ورز و مراکز راهبردی حوزوی و فراحوزوی از جمله فعالیت های این اندیشکده است که در این زمنیه با برخی از آنها دیدار و تعاملاتی داریم  و تلاش می کنیم این ارتباطات را منسجم تر و ساختارمند کنیم تا بتوانیم  از تجربیات این مجموعه ها بهره ببریم.
وی گفت: سرفصل دیگر کار ما جمع آوری و ساماندهی طرح های تحولی حوزه و گزارش دهی و در مرحله بعد گفتمان سازی این طرح های تحولی است که یکی از مهمترین مأموریت های ما است؛ در این زمینه مجموعه اقداماتی نیز صورت گرفته است از جمله: نشست های مدیران میانی که تا کنون 10 جلسه در این زمینه برگزار شده است؛ و نیز با تشکل های مردمی طلبگی و مجمع نمایندگان نیز ارتباط هایی ایجاد شده و همچنین با مجمع اساتید جامعه مدرسین نیز ارتباطاتی گرفته شده و قرار شد معاونین حوزه طرح های خود را در این ارتباط ارایه دهند.
سعیدی مهر اظهارکرد: در فضای مجازی نیز گفتمان سازی را با گروه‌هایی که با آنها ارتباط داریم دنبال می کنیم؛ از جمله رویکردهای ما در این زمینه آن است که فعالیت های اساسی اندیشکده را به فضای مجازی ببریم و در این فضا کارهای خود را دنبال کنیم زیرا به حسب نیروی انسانی ظرفیت لازم را برای ارتباط گیری با تک تک نخبگان نداریم ولی در این فضا به راحتی می توان با نخبگان ارتباطات جمعی و فردی داشته باشیم؛ در این زمینه با تشکیل گروه هایی از نخبگان می توانیم هیئت های اندیشه ورز تشکیل داده و فعالیت ها را پیگیری کنیم.
وی افزود: در این زمینه سه گروه فعال شده است که قرار است در آینده گسترش یابد؛ در این گروه ها می توانیم مباحث و موضوعات را دسته بندی و اندیشه ورزی کرد و در نهایت آنها را دسته بندی و ارائه کنیم.
سعیدی مهر اظهارکرد: سامانه طرح ها و ایده ها نیز به عهده اندیشکده گذاشته شده است؛ تمامی طرح ها و ایده هایی که از سوی اقشار حوزوی از جمله مراجع عظام و علما و فضلا و طلاب و مسئولین و حتی بخش های ستادی و صفی مطرح می شود ساماندهی و کدگذاری و دسته بندی می شود.
وی تصریح کرد: پس از کدگذاری امتیاز معنوی این طرح ها به نام ارائه دهنده آن ثبت می شود؛ این کار، کار عظیمی است که کارهای زیرساختی و طراحی این سامانه انجام شده و در سال 98 افتتاح می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha