جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آتش سوزی مدرسه زاهدان

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

نتانیاهو ایران،منطقه و جهان را تهدید موشکی کرد

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی با تهدید کشورهای منطقه و جهان گفت که اسرائیل موشک هایی دارد که می تواند به هر هدفی در خاورمیانه برسد.تارنمای روزنامه صهیونیستی جروزالم پست نوشت: نتانیاهو در بازدید از صنایع هوا و فضای اسرائیل خارج از تل آویو گفت که آنها موشک های تهاجمی تولید می کنند که می توانند به هر جایی در منطقه و هر هدفی برسند.نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد که این نیروی تهاجمی متعلق به اسرائیل و برای جبهه های مختلف است.وی مدعی شد که این رژیم سلاح هایی تولید می کندد که در هیچ کشور دیگری وجود ندارد.تهدید موشکی نخست وزیر رژیم صهیونیستی درحالی مطرح می شود که نتانیاهو بارها اتهامات بی اساسی را درباره فعالیت های صلح آمیز هسته ای و دفاعی ایران مطرح کرده است.وی پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای برجام تلاش کرد که کشورهای دیگر طرف برجام را متقاعد به خروج از آن کند.براساس برخی گزارش ها رژیم صهیونیستی بین 80 تا 300 کلاهک هسته ای دارد و همیشه از پیوستن به سازمان منع گسترش تسلیحات هسته ای خودداری کرده است.

 

اسوه زاهدان را در شوک فرو برد

۲ دانش آموز ۷ ساله یک واحد آموزشی دخترانه در شهر زاهدان به دلیل استفاده از بخاری نفتی در آتش جان خود را از دست دادند و چندین نفر هم در بیمارستان بستری شدند. پس از خبر فوت این 2 دانش آموز روابط عمومی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان اعلام کرد: مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۲ زاهدان در پی حادثه پیش دبستانی و دبستان دخترانه «اسوه حسنه» و به منظور ابراز همدردی با خانواده های داغدیده و مصدوم از سمت خویش استعفا کرد. وی تصریح کرد: در حال حاضر معاون و بازپرس ویژه قتل در محل این حادثه دلخراش حاضر هستند و با بررسی‌های انجام شده قصور مدیر و مربی آموزشی محرز شده از همین رو دستور بازداشت آن‌ها صادر شد. وی گفت: در حال حاضر در شهر زاهدان ۱۹۰ هزار خانوار از سهمیه نفت سفید استفاده می کنند و این در حالی است که در جریان پروژه گازرسانی به این شهر تنها ۱۲ هزار خانوار تاکنون از نعمت گاز شهری بهره مند شده اند.البته این تنها گوشه ای از مشکلات مردم استان سیستان و بلوچستان است که پس از تحمل ۲ دهه خشکسالی این روزها با مشکلاتی همچون بیکاری، اعتیاد، طوفان های شن و صف های طولانی گاز، نفت و آب آشامیدنی هم مواجه هستند.

 

فرانسه با دست بی بی سی در ایران دخالت کرد

دولت فرانسه در حالیکه بعد از گذشت شش هفته هنوز نتوانسته بحران جلیقه زردها را حل کند در اقدامی مداخله جویانه خواستار شفاف سازی در خصوص مسائل داخلی ایران شد.اقدام آمریکا و وزارت خارجه فرانسه در خصوص وحید صیادی و رپرتاژ بی بی سی در این رابطه در حالی انجام شد که قرار بود شب گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل پیش نویس قطعنامه ای در خصوص حقوق بشر علیه ایران مطرح شود.این قطعنامه پیشنهادی کانادا و کشورهای غربی ابتدا در آبان ماه سال جاری در کمیته سوم سازمان ملل مطرح شده بود و شب گذشته  با۸۴ رای موافق، ۳۰ رای مخالف و۶۷ رای ممتنع تصویب شد.علاوه بر کشورهای غربی، کشورهایی مانند عربستان سعودی، امارات متحده عربی، یمن و بحرین به این قطعنامه رای مثبت دادند. روسیه، چین، عمان، پاکستان، عراق، هند، افغانستان، لبنان و ونزوئلا از جمله کشورهایی بودند که به این قطعنامه رای منفی دادند.از کشورهایی که به این قطعنامه رای ممتنع دادند می توان به کشورهایی مانند قطر، کویت، مصر، مراکش و الجزایر اشاره کرد.

 

تحریم پَرِ متلاشی‌شده ها را هم گرفت

مدیرعامل ایران ایر با اشاره به افزایش توانمندی داخلی‌ها در برنامه‌ریزی پروازها اظهار داشت: متاسفانه آمریکا تمام هواپیماهای ایران ایر را در لیست تحریم قرار داده است حتی هواپیماهایی که زمین‌گیر هستند، حتی هواپیماهایی که متلاشی شده‌اند و حتی هواپیماهایی را که در سال‌های گذشته آنها را به فروش رسانده‌ایم. معتقدم این اقدام آمریکا در راستای عدم توسعه شرکت‌ هواپیمایی ایران ایر است و می‌خواهد همکاری تمام بخش‌های داخلی و خارجی با هما قطع شود.وی درباره قراردادهای خرید هواپیما از سه شرکت ATR، بویینگ و ایرباس گفت: سه قرارداد بزرگ در طول برجام منعقد شد که 16 فروند هواپیما اعم از دو فروند هواپیمای 330، یک فروند هواپیمای 321 و 13 فروند هواپیمای ATR وارد کشور شد و سری آخر هواپیماهای ای تی آر با تمدید مجوز اوفک بعد از 8 آگست وارد ناوگان ایران ایر کردیم.

 

وزیر اطلاعات جریانات تروریستی را برای خانه سبز تشریح کرد

وزیر اطلاعات با بیان این که در حال حاضر تروریست‌ها از مراکز آموزشی مجهز و انبار‌های عظیم اسلحه برخوردارند گفت که اگر قبلا تروریست‌ها با یک پیکان وانت و چند اسلحه کلاشینکف وارد کشور می‌شدند امروز با موتور‌های قوی، ماشین‌های شاسی بلند، اسلحه تیربار و یا توپ‌های ضد هوایی به مرز‌ها تعرض می‌کنند. علوی با بیان اینکه وزارت اطلاعات از هر صد اقدام تروریستی ۹۷ تا ۹۸ تای آن را خنثی می‌کند گفت: کجای دنیا تیمی که ۹۸ گل زده و یکی دو گل خورده را تیم بازنده به حساب می‌آورد؟ کشور‌های پیشرفته دنیا که از قوی‌ترین سرویس‌ها برخوردارند ایران را از نظر ناامنی و اقدامات ضد امنیتی در آخرین ردیف قرار داده‌اند. امروز هیچ سرویس امنیتی در دنیا وجود ندارد که ادعا کند جلوی صد در صد این اقدامات را می‌گیرد. ما توانسته‌ایم موارد ضد امنیتی را به حداقل برسانیم و مقایسه آنچه بین سال‌های ۸۷ تا ۹۲ و ۹۲ تا ۹۵ رخ داده گواه خوبی بر این مدعا است.

 

رهبر انقلاب حدیث ریاست را به مسئولین گوشزد کردند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ابتدای درس خارج فقه به شرح حدیثی از پیامبر اعظم صلوات‌الله‌علیه‌و آله درباره‌ «تبعات اخروی ریاست» پرداختند. رهبر معظم انقلاب بیان داشتند:این حدیث درباره‌ی بنده و امثال بنده است؛رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله فرمود که هیچ کس نیست که بر ده نفر یا بیشتر ریاست و امارت داشته باشد ــ هر کسی که بر ده نفر، نه حالا بر هشتاد میلیون نفر امارت و ریاست داشته باشد؛ ــ «اِلّا جی‌ءَ بِهِ یَومَ القیامَةِ مَغلولَةً یَدُهُ اِلی عُنُقِه‌»، [مگر اینکه] این آدمِ رئیس را که این‌قدر در دنیا محترم است و رئیس است و مدیر است، ‌چنین آدمی را در روز قیامت وقتی که می‌آورند، دست او را به گردنش بسته‌اند؛ یعنی دست‌بسته او را وارد محشر میکنند، آن هم به این شکل که دستش به گردنش بسته است. نفْس این مسئولیّت و آمریّت و ریاست، یک تبعاتی دارد که ایجاب میکند این را.بنده دوره‌ی دوّم ریاست جمهوری، قطعاً عازم (۳) بودم به اینکه نامزد ریاست جمهوری نشوم ــ حالا دوره‌ی اوّل که تحمیل شد بر ما، هیچ ــ دوره‌ی دوّم دیگر یقیناً گفتم من قطعاً نامزد نمیشوم؛ امام به من فرمودند بر تو واجب عینی و تعیینی است ــ هر دو را گفتند ــ گفتند: هم واجب عینی است، هم واجب تعیینی است؛ خب بنده هم بر خلاف میل خودم قبول کردم و رفتم. درست این است که اگر چنانچه تکلیفی وجود ندارد، واجب بر انسان نیست، انسان نرود به سراغش و دنبال نکند آن را. بله، اگر چنانچه ناچار شد، ناگزیر شد، به گردن انسان گذاشته شد، آنجا «خُذها بِقُوَّة»؛ (۴) بایستی با قوّت انسان دنبال بکند.

 

سریال کودک‌آزاری به بزرگترین مؤسسات خیریه رسید

سه مؤسسه بسیار مشهور حامی کودکان در بریتانیا به آزار جنسی و فیزیکی کودکانِ تحت پوشش این مؤسسات متهم شده‌اند.به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، بزرگترین مؤسسات خیریه حامی کودکان در بریتانیا به آزار جنسی و فیزیکی کودکان تحت پوشش این مؤسسات متهم شده اند. بر اساس این گزارش، تحقیقات پلیس اسکاتلند درباره اتهامات مطرح شده علیه سه مرکز نگهداری از کودکان -بارناردو، کواریرز، ابرلور- در این باره آغاز شده است.موضوع سوء استفاده از کودکان در این مؤسسات خیریه زمانی مطرح شد که مؤسسه تحقیق درباره کودک آزاری (اس سی اِی آی) گزارش‌هایی را در این خصوص از افرادی که در کودکی در این مراکز نگهداری می‌شدند، دریافت کرد.این گزارش می‌افزاید ماه اکتبر سال جاری میلادی بیش از ۳۶۰ نفر از سه مرکز نگهداری از کودکان -بارناردو، کواریرز، ابرلور- به دلیل آزار و اذیت جنسی و فیزیکی شان در این مراکز شکایت کرده اند.پلیس اسکاتلند فاش کرده که تاکنون بیش از ۲۷۰ هزار پرونده را در ارتباط با تحقیقات مؤسسه اس سی اِی آی بررسی کرده است.این نخستین بار نیست که چنین اتهاماتی علیه مؤسسات خیریه و کارکنان آن‌ها در اسکاتلند مطرح می‌شود. در تازه‌ترین این موارد در سال جاری میلادی، ۱۲ نفر به اتهام کودک آزاری در مرکز نگهداری کودکان بی سرپرست در «لنارک» دستگیر شدند.

 

طلا کانال را عوض کرد

قیمت طلا و ارز در بازار امروز تهران با ثبات نسبی قیمت‌ها همراه بود. طلای 18عیار در بالاترین قیمت به 303200 تومان و در پایین ترین قیمت به 299700 تومان رسید.سکه طرح جدید در کانال ۳.۳ میلیون تومان و طلای آبشده در نزدیکی مرز ۱.۳ میلیون تومان باقی ماند. دلار نیز روی مرز ۱۰ هزار تومان واقع شده‌است.روز گذشته بازار با نرخ‌های صعودی بازگشایی شد اما بعدازظهر قیمت‌ها کاهش یافتند. بازار طلا و ارز پایتخت بدون تغییر محسوس نسبت به نرخ‌های نهایی دیروز بازگشایی شد. پیش از ظهر نرخ‌ها اندکی کاهش یافتند و بعدازظهر بازار روی مدار کم‌شیب صعودی حرکت کرد. بنابراین قیمت طلا و ارز در بازار پایتخت امروز با ثبات نسبی همراه بوده‌است.اونس طلا در بازار جهانی تا 1250 دلار افزایش یافت اما هم‌اکنون 1247 دلار است. در بازار داخلی گرم طلای 18 عیار حوالی مرز 300 هزار تومان و گرم طلای 24 عیار در نزدیکی مرز 400 هزار تومان جابه‌جا شد.

 

مرجع تقلید شیعیان به مسئولین هشدار داد

مرجع تقلید شیعیان گفت: ملت ایران نجابت دارد که نسبت به مشکلات و گرانی‌ها سکوت کرده است، به مسئولین گفتم که از صبر مردم سواستفاده نکنند و گرانی‌ها را کنترل کرده و مشکلات جامعه را رفع کنند.وی با اشاره به مشکلات کشور و مسئولیت مدیران در این زمینه اافزود: مسئولین برای رفع مشکلات کشور متعهد هستند و در این زمینه نباید از هیچ تلاشی دریغ کنند.مرجع تقلید شیعیان گفت: اهل بیت(ع) مردم دار بودند وهمواره برای رفع مشکلات مردم تلاش می‌کردند، اگر مسئولین کمی دلسوز بودند گرانی و مشکلات کشور رفع می‌شد.استاد سطوح عالی حوزه علمیه عنوان کرد: رئیس جمهور به من تماس گرفت و گفت اگر امری دارید بگویید که به وی گفتم تلفن را زمین می‌گذارم و ناله‌های مردم را بشنوید که به خاطر مشکلات کشور است.آیت الله علوی گرگانی تصریح کرد: ملت ایران نجابت دارد که نسبت به مشکلات و گرانی‌ها سکوت کرده است، به مسئولین گفتم که از صبر مردم سواستفاده نکنند و گرانی‌ها را کنترل کرده و مشکلات جامعه را رفع کنند.وی افزود: از رئیس جمهور و مسئولین می‌خواهم محبت خود را جامعه نشان دهند و مردم مشاهده کنند که وضع کشور تغییر کرده و مشکلات رفع شده است.

 

بورس دنده معکوس کشید

دیروز شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۱۹۵۸ واحد افت کرد و به رقم ۱۵۹ هزار و ۷۴۹ واحدی رسید. همچنین شاخص کل هم وزن با ۱۵۴ واحد کاهش تا رقم ۲۷ هزار و ۱۷۹ واحدی پایین رفت. شاخص آزاد شناور نیز ۲۲۵۴ واحد پایین رفت و در تراز ۱۷۱ هزار و ۲۰۲ واحدی قرار گرفت. همچنین شاخص بازار اول و دوم هر یک به ترتیب ۱۹۲۴ و ۱۵۲۵ واحد کاهش یافت.  فلزات اساسی، معدنی‌ها و برخی نماد‌های بانکی و پتروشیمی بیشترین تاثیر را روی نوسانات شاخص کل داشتند به طوری که فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران و گروه مدیریت سرمایه گذاری امید هر یک به ترتیب ۲۹۸، ۱۷۵ و ۱۷۴ واحد تاثیر کاهنده روی شاخص‌های بازار سرمایه داشتند. همچنین معدنی و صنعتی گلگهر، فولاد خوزستان، گروه مپنا و بانک ملت نیز در جهت کاهش نماگر‌های بازار حرکت کردند.

 

مرغ از دلار سبقت گرفت

بنابر اعلام اتحادیه پرنده و ماهی، قیمت مرغ در ادامه روند افزایشی خود، در مراکز خرده فروشی به ١٣ هزار تومان در هر کیلوگرم است.  براین اساس، طبق اعلام اتحادیه، نرخ این کالا در عمده فروشی درب کشتارگاه ۱۱ هزار و ٨٠٠ تومان، توزیع درب واحد‌های صنفی ١٢ هزار تومان و خرده فروشی مرغ شمال ۱۲ هزار و ٤٠٠ تومان است.  قیمت عمده مرغ کشتار شمال در میدان بهمن نیز ۱۱ هزار و ٣٠٠ تومان، هرکیلوگرم سینه مرغ با کتف ٢٠هزار تومان، سینه بدون کتف ٢١ هزار تومان، فیله ٢٣ هزار تومان است.

 

دلار یک پله پایین تر آمد

نرخ دلار امروز هم عقب نشینی کرد و با کاهش ۵۰ تومانی، قیمت خود را به ۹ هزار ۹۴۰ تومان رسانده است این در حالیست که نرخ دلار  روز گذشته ۹ هزار ۹۹۰ تومان اعلام شده بود.البته خبر‌های دریافتی از خیابان فردوسی و برخی صرافی‌های مجاز، از فروش این ارز رایج در نرخ ۹ هزار و ۵۰۰ تومان حکایت دارد، همچنین یورو در بازار فردوسی و صرافی ملی ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان داد و ستد شد.یک مسئول آگاه در بانک ملی نرخ اعلامی بانک مرکزی برای اسکناس مسافرتی یورو در بانک‌ها را ۱۱ هزار ۵۰۰ تومان اعلام کرد و نوسانات قیمتی را کاهشی و متعادل خواند.به نظر اکثر کارشناسان اقتصادی این روند کاهش قیمت، بسیار مناسب است و اگر نظارت بر بازارهای مشتقه افزایش یابد اجناس مربوط به ارز هم همپای کاهش نرخ دلار، کاهش می‌یابند.

 

شیب رشد پایه پولی تندتر شد

براساس ارقام منتشر شده از متغیرهای پولی حجم نقدینگی در مهر ماه امسال به 1693 هزار و 840 میلیارد تومان رسید که نسبت به مهر ماه سال قبل 20.7 درصد رشد داشته است.همچنین با توجه به ارقام سپرده قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی، حجم اسکناس و مسکوک در دست اشخاص و نزد بانک‌ها، حجم پایه پولی پایان این ماه به 236 هزار و 550 میلیارد تومان رسیده است که نسبت به مهر ماه سال قبل 20.4 درصد و در مقایسه با اسفند ماه 96 به میزان 10.5 درصد رشد داشته است.با توجه به رشد بالای بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در چند سال اخیر و ادامه این روند در سال جاری، دلیل اصلی رشد قابل توجه این متغیر در یک سال اخیر، اضافه برداشت بانک‌ها از منابع بانک مرکزی است.رشد 20.4 درصدی پایه پولی در یک سال منتهی به مهر ماه امسال، بالاترین رشد در 7 سال اخیر (در بازه‌های 12 ماه منتهی به مهر ماه هر سال) است چرا که بخشی از رشد 23.02 درصدی پایه پولی در سال 93 ناشی از افزایش سطح پوشش آماری موسسات جدید بوده و در صورت کسر آن رقم، رشد پایه پولی در سال کاهش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت.

 

برجام منطقه‌ای رسما کلید خورد

توجیه راهبردی اتاق فکر سیاست خارجه دولت به ریاست مستقیم رئیس جمهور، برای تغییر ریل در مسیر سیاست خارجه و پرونده هسته ای، اعتقاد به معادله برد – برد با آمریکا و اروپایی ها از آغاز دولت تدبیر و امید بود. تاکنون برجام البته اصلی ترین خروجی این معادله و دستگاه فکری است.اما حسن روحانی پس از چندی از برجام تلاش کرد معادله برد- برد را به سیاست های منطقه ای جمهوری اسلامی نیز تحمیل کند. دال و پایه اصلی معادله برد- برد برای منطقه نیز بر این گزاره استوار است که حسن روحانی از یکسال پیش تاکنون بر آن تاکید دارد:" به‌ جای قوی‌ترین کشور منطقه شدن، باید در پی قوی‌تر شدن منطقه باشیم ".در همین راستا و برای «ریل‌گذاری برای یک بازی برد-برد منطقه ای» مرکز مطالعات وزارت امور خارجه با برگزاری همایش های توجیهی و مقدماتی برای فرآهم شدن فضا برای این سیاست گذاری را به صورت جدی آغاز کرده است.

 

باران به داد پایتخت رسید

سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: شاخص الودکی هوای تهران هم اکنون 39 است و هوا در شرایط پاک قرار دارد.لیلا نظری گفت: شاخص آلودگی هوای تهران ۳۹ بوده و هوا در شرایط پاک قرار گرفت.به گفته سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص میزان ذرات کمتر از 2.5 میکرون هم اکنون بر روی عدد ۳۹ قرار دارد.وی ادامه داد: هوای تهران روز گذشته نا سالم بود و زنگ ورزش مدارس حذف شد.نظری گفت: بارش های پراکنده باران شب گذشته داشتیم و همین امر به کاهش الودگی هوا کمک کرد.

 

کارمند گمرک ،استیضاح وزیر اقتصاد را کلید زد

نماینده مرم سراوان در مجلس شورای اسلامی گفت: ۴۰ نماینده با امضای طرحی خواستار استیضاح وزیر اقتصاد و عزل رئیس گمرک و رئیس حراست گمرک در پی توهین به نماینده سراوان شدند.علی کُرد نماینده خاش در مجلس شورای اسلامی گفت: در پی توهین کارمندان گمرک به محمدباسط دورازهی نماینده سراوان، نمایندگان در حال جمع آوری امضا برای استیضاح وزیر اقتصاد هستند.وی ادامه داد: در این استیضاح نمایندگان خواستار عزل رئیس گمرک و رئیس حراست گمرک نیز شده اند.این نماینده مجلس اعلام کرد: تا این ساعت حدود ۴۰ امضا برای این استیضاح جمع آوری شده است.

 

ظریف از تهدید اتمی اسرائیل علیه ایران پرده برداشت

وزیر خارجه ایران در یک پیام توئیتری به مواضع جنگ طلبانه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و بی توجهی کشورهای غربی به این مواضع انتقاد کرده است.«محد جواد ظریف» در توئیتر نوشت: «اول، نتانیاهو درحالی که کنار کارخانه بمب اتمی ایستاده بود، ایران را به نابودی تهدید می‌کند و حالا او علنا به رجزخوانی درباره موشک‌های "تهاجمی» اش که (به گفته او) بردش به همه جا می‌رسد، می‌پردازد».وزیر خارجه ایران افزود: « او (به رغم تهدید اتمی ایران و رجزخوانی درباره موشک‌های تهاجمی رژیم صهیونیستی) هنوز هم درباره موشک‌های دفاعی و بازدارندگی ایران ناله و شکایت می‌کند و غرب طوطی وار درباره "نگرانی‌های" او حرف می‌زند».اظهارنظر توئیتری ظریف در ادامه انتقادهای اخیر او به مواضع آمریکا و غرب علیه برنامه دفاعی موشکی ایران مطرح شده است. نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس، اواخر ماه آگوست در مراسم بازدید از تاسیسات اتمی «دیمونا» ، ایران را به «محو کردن» تهدید کرده بود.وزیر خارجه ایران پیشتر در واکنش به این سخنان نتانیاهو گفته بود: «ایران، کشوری بدون سلاح هسته‌ای، از سوی جنگ‌طلبی که در کارخانه تسلیحات هسته‌ای حضور داشته مورد تهدید اتمی قرار می‌گیرد. این بی‌شرمی خجالت‌آوری است». ‌

 

پربارترین کارنامه عدالت‌خواهی، آزادی‌خواهی و استقلال‌طلبی به رهبر انقلاب رسید

جمعی از مؤسسین و دبیران جنبش عدالتخواه دانشجویی اعلام کردند: در واقعی‌ترین تحلیل، ما رهبر انقلاب را صاحب پربارترین کارنامه عملی و واقعی در پیگیری اهداف عدالت‌خواهانه، آزادی‌خواهانه و استقلال‌طلبانه انقلاب اسلامی می‌شناسیم. در این بیانیه آمده است: ما پرچمدار  عدالت‌خواهی در کشور را مقام معظم رهبری می‌شناسیم. در دورانی که فضای دانشگاه امتداد منازعات سخیف جناح‌های سیاسی بود، افق‌گشایی رهبری در حوزه‌هایی چون مبارزه با فقر و فساد و تبعیض، عدالتخواهی دانشجویان و پاسخگویی مسئولان، تولید علم و جنبش نرم‌افزاری و... بود که فضا را دگرگون کرده و باعث شد عدالت‌خواهی به گفتمان غالب جریان دانشجویی در همه تشکل‌ها تبدیل شود. همچنان که رهبر انقلاب یگانه فردی است که آرمان‌های انقلاب و قانون اساسی را همواره در سقف خود در مطرح کرده و جریان پیشرفت ایران اسلامی را برای تحقق این آرمان‌ها با جدیت و بدون خستگی دنبال می‌کند. همچنان که ایشان همواره به‌مثابه  امام امت، پاسدار حقیقی جمهوریت نظام بوده و نگذاشته است اصحاب فساد سیاسی و اشرافیت اقتصادی، مراجع تعیین تکلیف سرنوشت کشور باشند. بنابراین در واقعی‌ترین تحلیل، ما رهبر انقلاب را صاحب پربارترین کارنامه عملی و واقعی در پیگیری اهداف عدالت‌خواهانه، آزادی‌خواهانه و استقلال‌طلبانه انقلاب اسلامی می‌شناسیم.رفتار رهبری نیز همواره نشانگر این بوده که بیش از هر مسئول دیگری دغدغه تبیین مسائل، پاسخگویی به چالش‌های ذهنی و عملی جامعه و جلب مشارکت مردم و دانشجویان در اداره کشور را داشته‌اند. آنچه مجموعه‌های دانشجویی باید از آن مراقبت کنند، نحوه درست مطالبه‌گری و نیز ایجاد تمایز از جریان‌های سیاسی‌ای است که به‌دنبال سوء‌استفاده از پرسش‌ها و مطالبات درست و غلطند.

 

تحقیق و تفحص از خودروسازان کلید خورد

به گفته عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، امروز اولین جلسه تحقیق و تفحص از خودروسازان در مجلس برگزار می‌شود تا به مواردی مانند گران‌فروشی و عدم انجام تعهدات این شرکت‌ها رسیدگی کند. بازار خودرو به دنبال افزایش قیمت در اکثر بازارهای ایران صعودی شد تا آنجا که در برخی موارد قیمت خودرو از کارخانه تا بازار اختلافی بیش از دو برابر را ثبت کرد. همین امر سبب شد تا خودروسازان به فکر اصلاح قیمت‌ها بیفتند و بخواهند تا از این آشفته بازار سهمی بیشتر نصیب خود کنند. آنجا بود که قیمت‌ها در شرکت‌های خودروسازی نیز افزایش پیدا کرد و پیش‌فروش‌های جور واجور با قیمت‌هایی که مشخص نبود در نهایت چقدر آب می‌خورد، آغاز شد.

 

باغ تاریخی از یونسکو کارت زرد گرفت

باغ تاریخی عباس آباد بهشهر که تنها آثار ثبت شده مازندران در میراث جهانی است به دلیل ساخت و ساز در حریم و عرصه از یونسکو کارت زرد دریافت کرد. مجموعه تاریخی باغ‌های عباس‌آباد به مساحت 500 هکتار در 9 کیلومتری شهرستان بهشهر و در دامنه رشته کوه‌های البرز یکی از 9 باغ ایرانی است که در قالب پرونده‌ زنجیره‌ ای باغ‌های ایرانی در سال 1390 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.مشکلات آسیب های گردشگران و همچنین خشکسالی باغ تاریخی عباس آباد و تهدید نابودی این باغ جهانی کم بود که اکنون کارت زرد داوران یونسکو نیز این باغ تاریخی را تهدید می کند.مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگی استان مازندران ضمن تایید این خبرگفت: علت دریافت کارت زرد مجموعه عباس آباد بهشهر، ساخت و سازها در قالب خدمات گردشگری در عرصه و حریم این مجموعه بوده است. وی ادامه داد: دریافت کارت زرد از سوی یونسکو زنگ خطر برای مجموعه تاریخی باغ عباس آباد است که در صورت تمکین نکردن از ضوابط و مقررات میراثی امکان خروج آن از فهرست آثار ثبت جهانی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha