جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
درس خارج آیت الله العظمی نوری همدانی

حوزه/ حضرت آیت الله نوری همدانی گفتند: مردم باید در سفره خود مشاهده کنند که فقر و گرانی از بین رفته است؛ مرد فقیر شرمنده خانواده خود است؛ باید جامعه متعادل و متوازن و نزدیک به هم به وجود آورد؛ نه اینکه برخی سرمایه دار بوده و برخی در فقر به سر ببرند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله نوری همدانی پیش از ظهر امروز در درس خارج فقه در مسجد اعظم به موضوع فقر در جامعه اسلامی اشاره کرد و با بیان حکمت شماره سه نهج البلاغه، گفتند: امام علی علیه السلام فرمودند: «وَالْفَقْرُ یُخْرِسُ الْفَطِنَ عَنْ حُجَّتِهِ وَالْمُقِلُّ غَرِیبٌ فِی بَلْدَتِهِ/ و تهیدستى مرد زیرک را در برهان کُند مى سازد و انسان تهیدست در شهر خویش نیز بیگانه است».

ایشان در ادامه حکمت 56 نهج البلاغه را نیز مورد توجه قرار دادند و اظهار داشتند: حضرت فرمودند: «الْغِنَي فِي الْغُرْبَهِ وَطَنٌ وَ الْفَقْرُ فِي الْوَطَنِ غُرْبَهٌ/ توانگري در غربت چون در وطن ماندن است و درويشي در وطن، در غربت به سر بردن».

این مرجع تقلید با بیان این مطلب که بلایی بزرگتر از فقر نداریم، ابراز داشتند: لقمان برای فرزند خود نقل کرد که من همه مصیبت ها را چشیدم و دیدم؛ ولی هیچ مصیبتی را از فقر بالاتر ندیدم.

این استاد برجسته حوزه با بیان این مطلب که اسلام با ظلم، جهل و فقر مبارزه می کند، خاطرنشان ساختند: مسئولین باید برای ریشه کن کردن فقر تلاش کنند؛ باید اشتغال و تولید درست کرده و فقر را از بین ببرند.

حضرت آیت الله نوری همدانی در ادامه به حکمت 154 نهج البلاغه اشاره و خاطرنشان کردند: أمیرالمؤمنین علیه الاسلام بیان داشتند: «الْفَقْرُ الْمَوْتُ الْأَكْبَرُ/ فقر و تنگدستى مرگ بسيار بزرگست (زيرا سختى مرگ يك بار است و سختى بى چيزى هر آن مشاهده مي شود)».

ایشان ادامه دادند: همچنین حضرت امیر علیه السلام در جای دیگر فرمودند: «و قال علیه السلام لاِبْنِهِ مُحَمَّدِ ابْنِ الْحَنَفِيَّةِ : يَا بُنَيَّ، إِنِّي أَخَافُ عَلَيْکَ الْفَقْرَ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ مِنْهُ، فَإِنَّ الْفَقْرَ مَنْقَصَةٌ لِلدِّينِ! مَدْهَشَةٌ لِلْعَقْلِ، دَاعِيَةٌ لِلْمَقْتِ/ امام علیه السلام به فرزندش محمد بن حنفيه فرمود: فرزندم! از فقر بر تو مى ترسم پس از آن به خدا پناه ببر، چراكه فقر، هم دين انسان را ناقص مى كند و هم عقل را مشوش مى سازد و هم مردم را به او و او را به مردم بدبين مى كند».

این مرجع تقلید یادآور شدند: مردم باید در سفره خود مشاهده کنند که فقر و گرانی از بین رفته است؛ مرد فقیر شرمنده خانواده خود است؛ باید جامعه متعادل و متوازن و نزدیک به هم به وجود آورد؛ نه اینکه برخی سرمایه دار بوده و برخی در فقر به سر ببرند.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha