جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سالاری مکی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به اجرای تئاتر سخیف و هنجارشکن «یک دقیقه سکوت» در دانشگاه بجنورد، گفت: این اقدام در برهه حساس چهل‌سالگی انقلاب، قطعاً بی‌تدبیری و بی‌کفایتی مسئولین این دانشگاه را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، بیست و ششم آذرماه جاری و در آستانه سالروز شهادت آیت‌الله مفتح، روز وحدت حوزه و دانشگاه، نمایشنامه سخیف و هنجارشکن «یک دقیقه سکوت» در سایه غفلت مسئولان فرهنگی دانشگاه بجنورد در سالن این دانشگاه با حضور دانشجویان و اساتید به روی صحنه رفت.

در این تئاتر که محتوای آن ضد ارزش‌های اسلامی و انقلابی بود، مسائل جنسی مانند تجاوز به‌وفور مطرح شده و در آن به شهدا، مستضعفان و سایر کلیدواژه‌های ارزشی انقلاب و نظام اسلامی تاخته می‌شود.

حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی، در واکنش به اجرای این تئاتر سخیف در دانشگاه بجنورد، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، با اشاره به حدیثی از امام علی (ع)، اظهار کرد: این امام همام در اجابت درخواست شخصی که از او نصیحت خواست، می‌فرمایند: «لا تَکُنْ مِمَّنْ یَرْجُوا الاْخِرَةَ بِغَیْرِ الْعَمَلِ، وَ یُرَجِّی التَّوْبَةَ بِطُولِ الاْمَلِ، یَقُولُ فِی الدُّنْیا بِقَوْلِ الزّاهِدینَ وَ یَعْمَلُ فی‌ها بِعَمَلِ الرّاغِبینَ» و تأکید می‌کنند از کسانی مباش که آخرت را بدون انجام اعمال صالح می‌خواهند و توبه را با آرزوهای دراز تأخیر می‌اندازند و در حالی که درباره دنیا همچون زاهدان سخن می‌گویند ولی همچون دنیاپرستان عمل می‌کنند.

وی افزود: مولای متقیان در خطبه دیگری می‌فرمایند: «یحِبُّ اَلصَّالِحِینَ وَ لاَ یعْمَلُ بِعَمَلِهِمْ وَ یبْغِضُ اَلْعَاصِینَ وَ هُوَ أَحَدُهُمْ» و تأکید می‌کنند از کسانی نباش که صالحان و مردان پاک را دوست دارد ولی پیرو عمل آن‌ها نیست با گناهکاران دشمن است ولی خود یکی از گناهکاران است.

حجت‌الاسلام سالاری مکی در ادامه با محکوم کردن اجرای این تئاتر سخیف در دانشگاه بجنورد، گفت: نقش‌آفرینی نخبگان و فرهیختگان در 40 سالگی پیروزی انقلاب بسیار مهم است و این اهمیت در خراسان شمالی که بعد از سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی به این استان و بعد سیاسی این سفر و با توجه به تمجید رهبری در پیام نوروزی سال 92 که از حماسه مردم این استان به‌عنوان مسطوره و نمونه حضور در رکاب ولایت نام بردند، اهمیت بیشتری دارد.

وی ادامه داد: آنچه در این ایام و ماه‌های اخیر که به ایام‌الله دهه فجر نزدیک می‌شود در استان و در برخی محافل دانشگاهی رخ می‌دهد، برای مسئولین فرهنگی، دانشجویان بیدار و انقلابی، مردم متدین و نخبگان استان یک زنگ خطر است؛ چه آن‌که امیر مؤمنان فرمودند: «إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ جَعَلَ الطَّاعَةَ غَنِیمَةَ الْأَکیاسِ عِنْدَ تَفْرِیطِ الْعَجَزَةِ؛ خدای متعال طاعت را غنیمت زیرکان قرار داد آنگاه که مردم ناتوان در آن کوتاهی کنند».

دبیر شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی تصریح کرد: اینکه در مکان مقدس علم و اندیشه یک تئاتر مبتذل را که برخاسته از عدم نظارت و عدم مسئولیت‌پذیری مسئولین فرهنگی، نظارتی و اجرایی آن مجموعه است، به دور از تخصص و تعهد با عده‌ای جوان ‌که شاید هنوز تجربه حرفه‌ای در اجرا و تحلیل محتوای متن ندارند، ارائه کنیم، اگر در این برهه حساس این اقدام را خیانت به دانشگاه و دانشجو و انقلاب ندانیم قطعاً بی‌تدبیری و بی‌کفایتی مسئولین که وظیفه تغذیه فکری و سیاسی و اعتقادی دانشجویان را دارند، نشان می‌دهد.

حجت‌الاسلام سالاری مکی افزود: جای یک سؤال وجود دارد که مسائل فرهنگی و مذهبی چقدر برای آقایان مسئول اهمیت دارد که در طول مدت تهیه شدن این کار حتی فرصت نکرده‌اند نگاهی به محتوای آن داشته باشند.

وی با اشاره به تداوم این‌گونه اقدامات قبح­شکنانه در فضای دانشگاه بجنورد، تصریح کرد: اینکه بعد از هر اتفاق ناگواری که در هر مرحله قبح برخی مسائل دینی و فرهنگی را کمرنگ می‌کند، بیاییم و سرسری از آن‌ها رد شویم با منشور مدیریتی امیرالمؤمنین که می‌فرماید: «و مهما کان فی کتابک من عیب فتغابت عنه ألزمتة» بسیار فاصله دارد.

حجت‌الاسلام سالاری مکی گفت: جای تأسف است که در آستانه سالروز شهادت شهید آیت‌الله مفتح که در جایی می‌نویسد استعمارگران تا توانستند جنبه‌های منفی تمدن و قسمت‌های خانمان‌برانداز آن مانند بی‌بندوباری، آزادی شهوت، کشتن عفت و غیرت را در بین ما رواج دادند، در دانشگاه که این شهید عزیز را نماد وحدت حوزه و دانشگاه دانسته، در سالروز شهادتش مبانی ارزشی همچون حجاب، عفت و شهادت به سخره گرفته شده و به آن‌ها تاخته شود.

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی خاطرنشان کرد: ضمن تشکر از دغدغه مندان و اهل درد و دین که در اعتراض به این پلشت کاری غیرفرهنگی و غیر ارزشی آن محفل را ترک کرده‌اند به دانشجویان عزیز و اساتید اندیشمندی که در آن مکان تشریف داشته‌اند عرض می‌کنیم در این‌طور محافل همانند آن منبری که امام سجاد (ع) آن را قطعه چوب دانستند و حتی در اوج خروش دشمن افتخار استکبارستیزی در لحظه را به ما آموختند، در کشوری که امنیت آن مرهون خون شهدا است و مبانی دینی آن با شیر مادران عفیفه در گوشت و پوست جوانانش ریشه دوانده است، در مقابل بی‌حرمتی به ارزش‌هایی همچون شهدا، حرمت خانواده و ... کاش شما هم حداقل با ترک مجلس مسئولین را متوجه می‌کردید.

نگاهی به تئاتر «یک دقیقه سکوت»

نمایشنامه «یک دقیقه سکوت» نوشته محمد یعقوبی یکی از ساختارشکن‌ترین آثار خلق شده در سال‌های اخیر ایران است، در این نمایشنامه شیوا از خواب 3 ساله بیدار می‌شود. خوابی که با دوره انقلاب همزمان بوده است. پس از بیدار شدن خیلی از شرایط به هم ریخته است.

پرده بعد افراد جدیدی وارد می‌شوند و همگی بیانیه‌ای صریح و آشکار ضد دین، ارزش‌ها و اخلاق اسلامی می‌خوانند.

سهراب و هستی یک زوج در این داستان هستند، آن‌ها سعی دارند با صراحت بی‌عفتی و بی‌حجابی‌های قبل انقلاب را یادآوری کنند و با حسرت به آن دوران خیره شوند. سپس از اوضاع بعد انقلاب شدیداً ناله می‌کند، پس از آن هم با استفاده از کلیدواژه‌هایی مانند مستضعف و شهدا، ارزش‌ها را به سخره می‌گیرند.

آن‌ها می‌گویند تا پیش از این، عکس خواننده‌ها را روی دیوار می‌چسباندیم و اکنون باید عکس شهدا را بچسبانیم...، حالم از این‌ها (شهدا) به هم می‌خورد.

سپس خواهر زوجه دیگری در داستان وارد داستان شده که با شوهر خواهرش رابطه مخفیانه دارد، حامله نیز است و سپس از زندگی در کشوری که بدون داشتن همسر نمی‌شود صاحب فرزند شد، گلایه می‌کند.

این‌ها تنها بخش‌هایی از نمایشنامه سخیف و هنجارشکنانه ای بود که شوربختانه بیست و ششم آذرماه با حضور انبوهی از دانشجویان در دانشگاه دولتی بجنورد به روی صحنه رفت.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha