پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
گفت و گو با مدیر حوزه علمیه خواهران هرمزگان به مناسبت هفته پژوهش

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمين عبادي زاده با اشاره به اینکه جدا کردن عرصه آموزش از پژوهش، ظلم به جامعه علمی است، گفت: زمانی عرصه پژوهش در بستر جامعه راه می یابد که عرصه آموزش و پژوهش در یک فضای در هم تنیده و مرتبط و مکمل یکدیگر به بالندگی هم کمک کنند.

حجت الاسلام و المسلمين عبادي زاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري «حوزه»، ضمن گراميداشت هفته پژوهش و تبریک به پژوهشگران عرصه های علم و دانش، بيان داشت: هفته پژوهش انتخابي نمادين براي توجه بیشتر جامعه به عرصه پژوهش است.

 وي به اهميت جايگاه پژوهش در دانشگاه ها و حوزه های علمیه اشاره كرد و افزود: دانشگاه‌ با آموزش و پرورش متفاوت است آموزش و پرورش محیط پرورش و دانشگاه‌ها علاوه بر آموزش و پرورش، توجه خاص به مسئله پژوهش است.

استاد حوزه و دانشگاه، فعاليتهاي پژوهشي را يكي از ماموريتهاي دانشگاه ها دانست و خاطر نشان شد: همراهي علم و پژوهش يكي از نيازهاي دنياي امروز است و دوري اين دو از يكديگر موجب عقب افتادن دانش و علم از رشد و بالندگی مي شود.

وي با تاكيد بر اینکه پژوهش نباید یک جزیره مستقل از آموزش شود، گفت: بايد يك پیوند محکم و ارتباط تكميل كننده بین آموزش و پرورش ایجاد شود.

حجت الاسلام و المسلمين عبادي زاده با بيان اينكه همگام با آموزش باید دانشجو، دانش پژوه و طلاب، پژوهشگر تربيت شوند، تاكيد كرد: آموزش ها بايد به سمت ایجاد جرقه‌های پژوهش در ذهن جستجوگران تحقیق، سوق داده شوند.

حجت الاسلام و المسلمين عبادي زاده با اشاره به اینکه جدا کردن عرصه آموزش از پژوهش، ظلم به جامعه است، افزود: زمانی عرصه پژوهش در بستر جامعه راه می یابد که عرصه آموزش و پژوهش در یک فضای در هم تنیده و مرتبط و مکمل یکدیگر به بالندگی هم کمک کنند.

مدير حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان، ارتباط پژوهش با مراکز، نهادها و صنعت را بسیار مهم دانست و گفت: این ارتباط، پژوهش را به سمت کاربردی شدن و نیاز محور سوق مي دهد و موجب رشد پژوهش و رفع بسیاری از مشکلات جامعه خواهد شد در حالی که عدم استفاده از فکر و اندیشه حوزه و دانشگاه در عرصه های پژوهش و اتکاء صنایع و نهادها به برخي از تجربیات خود، مشکلات به صورت لاینحل باقی می ماند.

وی افزود: وجود تعامل بين حوزه نیازهای جامعه با حوزه پژوهش راهگشاي بسیاری از مشکلات اجرایی، اداری، آموزشی، سیاسی، مدیریتی، اقتصادی و مسائل مختلف جامعه مي شود كه این نیازمند کاربردی شدن پژوهش است.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی زاده با بیان اینکه تحقیقات نظری در حوزه توسعه علم و دانش جایگاه ارزشمندی دارد، افزود: تحقیقات نظری همراه با جهت دهی پژوهش در راستای نیازهای جامعه و کاربردی شدن آنها موجب ورود پژوهش به مرحله جدیدی از بالندگی خواهد بود.

استاد حوزه و دانشگاه خاطر نشان شد: ارتباط تنگاتنگ پژوهش با حوزه صنعت، تجارت، نیازهای جامعه و مسائل لاینحل جامعه، راهی برای کاربردی کردن پژوهش ها است و دست یابی به این مطلوب در سایه ایجاد ارتباط بین دانشگاه ها و صنایع است.

وی تاکید کرد: صنایع و دستگاه های فرهنگی برای رفع مشکلات خود باید به دانشگاه ها و حوزه های علمیه رجوع کنند تا آنها با استفاده از تحقیقات و ابزار پژوهشی خود به رفع مسائل و مشکلات حوزه های مختلف جامعه کمک کنند.

حجت الاسلام و المسلمين عبادي زاده با تاکید بر اینکه صنعت و دانشگاه ها با هم فاصله دارند، تصریح کرد: صنعت باید خود را با دانشگاه مطابقت دهد و دانشگاه نیز متناسب با نیاز صنعت خود را رشد دهد.

مدير حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان با بیان اینکه علم باید از گذرگاه پژوهش به نظریه پردازی برسد، افزود: نظریه پردازی ها باید برسند به یک تکنولوژی در عرصه علوم تجربی و طبیعی و صنعت که ثمره ی آن تولید ثروت و آورده ای جامعه است.

وی با اشاره به اینکه تحقیقات و پژوهش‌های ما ثروت آفرین نیست، گفت: بسیاری از پژوهش های ما که هماهنگ با صنعت و نیازهای جامعه نیستند در دانشگاه‌ها بایگانی می‌شوند.

استاد حوزه ضمن تاکید بر اینکه دستگاه‌های فرهنگی خودشان را به حوزه‌های علمیه هماهنگ کنند، بیان داشت: توجه جدی به علوم تجربی همانند توجه به علوم انسانی بسیار اهمیت دارد.

مدیر حوزه علمیه خواهران هرمزگان در پایان به کارگاه های آموزشی ویژه تحقیق و پژوهش برای رشد طلاب و اساتید راهنمای مدارس استان اشاره کرد و خاطر نشان شد: مرحله اول از کارگاه دو ماهه پژوهش میدانی ویژه اساتید راهنما با حضور استاد دانشگاه آقای زینلی پور به پایان رسید که این آغازی برای یک حرکت بهتر و مناسب تر در زمینه ی تحقیق و پژوهش است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha