چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
هفته پژوهش حوزه فارس

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین عابدی با اشاره به این که انقلاب اسلامی ایران، امام حرکت‌ها است، تاکید کرد: حوزه های علمیه پشتوانه انقلاب و این حرکت و اندیشه بوده اند و اکنون اگر بخواهیم انقلاب ادامه یابد باید این شجره طیبه را از لحاظ فکری، عقلانی، اندیشه‌ای و انگیزه ای تغذیه کنیم، والا این حرکت کند و یا متوقف می‌شود و حوزه از رسالت واقعی خود وا می ماند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از شیراز،  نشست علمی با موضوع «حوزه های علمیه و انقلاب اسلامی؛ بایسته ها و وظایف روحانیت در تامین نیازهای پژوهشی انقلاب اسلامی»، در مدرسه علمیه رضویه شیراز برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین عابدی، مدیر حوزه علمیه استان فارس در این نشست با اشاره به ارتباط وجودی امام با جامعه، اظهار داشت: جامعه هم امام فکری می خواهد و هم امام عملی از این رو خداوند متعال انبیا را برای همین کار منصوب کرد.

مدیر حوزه  علمیه استان فارس ادامه داد: انبیاء امام مردم،  هم در اندیشه بودند و هم در انگیزه و چون این قابلیت در آن ها وجود داشته به این مرتبه رسیده اند، در حوزه نیز هر کس این قابلیت را تحصیل کرد هم امام اندیشه و هم امام انگیزه می شود.

وی، راه امام شدن را پیروی از راه انبیا دانست و تصریح کرد: نخستین گام در این راه خواندن است، همان طور که خداوند متعال در نخستین آیاتی که بر پیامبر(ص) خود نازل کرد فرمود، «اقرا» خواندن مقدمه تحقیق و پژوهش است، البته خواندنی که با تعقل همراه باشد.
 
حجت الاسلام والمسلمین عابدی با اشاره به این که انقلاب اسلامی ایران، امام حرکت‌ها است، تاکید کرد: حوزه های علمیه پشتوانه انقلاب و این حرکت و اندیشه بوده اند و اکنون اگر بخواهیم انقلاب ادامه یابد بایستی این شجره طیبه را از لحاظ فکری، عقلانی، اندیشه‌ای و انگیزه ای تغذیه کنیم، والا این حرکت کند یا متوقف می‌شود و حوزه از رسالت واقعی خود وا می ماند.

وی به قسمتی از دعای عهد «فَأَظْهِرِ اللَّهُمَّ لَنَا وَلِیَّنا وَابْنَ‌بِنْتِ نَبِیِّکَ الْمُسَمَّى بِاسْمِ رَسُولِکَ، حَتَّى لایَظْفَرَ بِشَیْ ءٍ مِنَ الْبَاطِلِ إِلا مَزَّقَهُ وَ یُحِقَّ الْحَقَّ وَ یُحَقِّقَهُ» اشاره و عنوان کرد: تمزیق باطل از اهداف انقلاب بوده و هست  و ما وقتی می‌توانیم باطل را از بین ببریم که تحقیق کنیم همان طور که امام علی (ع) فرمودند «لا ينفع إجتهاد بغير تحقيق» ما باید طوری حرکت کنیم که حرکت و اندیشه ما تمزیق باطل باشد.

استاد حوزه  بیان کرد: همان طور که جامعه جسم و روح دارد انقلاب نیز هم جسم و هم روح دارد و حوزه های علمیه باید برای همه امور فکر ارائه دهد، مبانی ارائه دهد هم در تغذیه عالم مادی و هم در تغذیه پرورش روح، و روحانی به این دلیل روحانی گفته می شود که منتسب به حرکت های پرورش روح است.

وی خاطرنشان کرد: اینکه رهبر معظم انقلاب می‌فرماید کاری کنید که همه دنیا نیاز به یادگیری زبان فارسی یابند به این معناست که چنان در همه امور تحقیق و پژوهش کنید که دنیا به شما نیازمند باشد یعنی در همه زمینه‌ها مرجع شوید.

مدیر حوزه علمیه استان فارس، انقلاب اسلامی را از هدیه‌های آسمانی دانست و بیان کرد: باید فرصت فعلی انقلاب را دریافت و حوزه باید یُحِقَّ الْحَقَّ وَ یُحَقِّقَهُ را تحقق بخشد و این اشتباه است که فکر کنند در حوزه پژوهش نیست.

وی با اشاره به اینکه تمامی کتب حوزه بر مبنای پژوهش بوده و هست، تصریح کرد: حوزه باید طوری عمل کند و طلاب و افرادی را تربیت کند که امام انگیزه‌ها و اندیشه‌ها باشند و این جز با تلاش و تحقیق میسر نمی‌گردد.

حجت الاسلام و المسلمین عابدی در پایان توسل به ائمه اطهار(ع) را از ابزار مهم پژوهش بیان کرد و عنوان کرد: قلم و پژوهش اگر بخواهد ابطال باطل کند و احقاق حق کند باید مرضی رضای امام زمان(عج) باشد و عنایت آن بزرگواران در آن وجود داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha