سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام مختاری رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین مختاری در جریان سفر به کشور افغانستان با وزیر ارشاد، حج و اوقاف این کشور دیدار و گفت وگو کرد و در این دیدار طرفین بر ضرورت مبارزه علمی و آکادمیک با جریان افراط و تکفیر به عنوان مهمترین و موثرترین راه تاکید کردند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین مختاری رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در جریان سفر به کشور افغانستان با وزیر ارشاد، حج و اوقاف این کشور دیدار و گفت وگو کرد و در این دیدار طرفین بر ضرورت مبارزه علمی و آکادمیک با جریان افراط و تکفیر به عنوان مهمترین و موثرترین راه تاکید کردند.

در دیدار دکتر محمد حسین مختاری ریاست دانشگاه مذاهب اسلامی و دکتر فیض محمد عثمانی وزیر ارشاد، حج و اوقاف افغانستان که با استقبال گرم وی همراه بود، محمد رضا بهرامی "سفير فوق‌العاده و نماینده تام‌الاختیار جمهوری اسلامی ایران " و رضا ملکی رایزن فرهنگی ایران در کابل نیز حضور داشتند.

 

بخشی از امنیت امروز ایران مرهون تلاش‌های علمی در حوزه تقریب است

حجت الاسلام و المسلمین مختاری در ابتدای این دیدار ضمن ابراز خرسندی از این دیدرا و قدردانی از زحمات و مساعدت های سفیر و رایزن محترم کشورمان در افغانستان برای انجام این سفر و دیدارهای بین دانشگاهی، بیان داشت: بخشی از امنیت امروز ایران مرهون تلاش‌های علمی ما در حوزه تقریب است و اگر ما به دنبال امنیت می گردیم باید تلاش های تقریبی را در عرصه علمی افزایش داده و به صورت آکادمیک کارهای جدی در این زمینه انجام بدهیم.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی همچنین آمادگی دانشگاه مذاهب اسلامی برای انتقال تجربیات موفق و فعالیت های آکادمیک خود در زمینه تقریب به کشور برادر افغانستان اعلام کرد.

.

دانشجویان افغانستانی دانشگاه مذاهب اسلامی سفیران تقریب در کشورشان هستند

وی به استقبال دانشجویان افغانستانی برای تحصیل در دانشگاه مذاهب اسلامی به ویژه در تحصیلات تکمیلی اشاره و آنان را سفیران تقریب معرفی کرد که در دانشگاه مذاهب اسلامی فارغ التحصیل شده اند.

حجت الاسلام و المسلمین مختاری از آمادگی دانشگاه برای برگزاری دوره های کوتاه برای علمای دینی افغانستان در خصوص آشنایی هرچه بیشتر آنها با موضوع "تقریب" در فضای آکادمیک خبر داد.

 

وحدت و تقریب در جمهوری اسلامی برخاسته از باور دینی ماست

 رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در ادامه با تاکید بر این که وحدت و تقریب در جمهوری اسلامی برخاسته از باور دینی ماست، اظهار داشت: ما تقریب و وحدت را به عنوان یک باور دینی اعتقاد داریم و یک تاکتیک یا یک طرح کوتاه مدت نیست.

بهترین راه برای مبارزه با تکفیری‌ و افراط گرایی مطالعات آکادمیک و برخورد علمی است

وی همچنین دانشگاه مذاهب را یک دانشگاه مهم در جمهوری اسلامی ایران معرفی کرد که فعالیت‌های بین المللی اش مورد حمایت مسئولین جمهوری اسلامی است، گفت: بهترین راه برای مبارزه با تکفیری‌ و افراط گرایی مطالعات آکادمیک و برخورد علمی است که دانشگاه مذاهب اسلامی در این مسیر تجربه جدی دارد.

وزیر ارشاد، حج و اوقاف افغانستان: فضای حاکم بر جریان شیعه و سنی و اقوام و مذاهب در ایران ستودنی است

دکتر فیض محمد عثمانی وزیر ارشاد، حج و اوقاف افغانستان نیز در این دیدار بیان داشت: ماهیت دنیای امروز بسیار تغییر کرده است و ما هم باید همزمان با  این تغییرات باید خودمان بتوانیم به روز رسانی کنیم.

وی به سفیر اخیر خود به ایران اشاره کرد و گفت: در ایران شیعه و سنی به خوبی در کنار هم زندگی می کردند و فضای حاکم بر جریان شیعه و سنی و اقوام و مذاهب در ایران ستودنی است.

 

بدون "تقریب" فقط به دشمنان خدا کمک می‌کنیم

وزیر ارشاد، حج و اوقاف افغانستان با بیان این که ما بدون تقریب فقط به دشمنان خدا کمک می‌کنیم و به خودمان ضربه می زنیم، تصریح کرد که ما باید با تقریب راه علمای پیشین را ادامه بدهیم.

دکتر فیض محمد عثمانی همچنین اشاره کرد که علمای افغانستان و حکومت افغانستان از تقریب حمایت می‌کنند و با حرکتی که جلوی تقریب باشد، برخورد می کنند.

استقبال از پیشنهاد دانشگاه مذاهب اسلامی برای برگزاری دوره های کوتاه مدت برای علمای دینی افغانستان

در این دیدار وی از جمهوری اسلامی ایران برای میزبانی از سه میلیون مهاجر افغانستانی و همچنین حمایت از مردم افغانستان در دوران جهاد تشکر کرد و گفت: منشأ مشکلات در جهان امروز عدم معرفت و شناخت صحیح از یکدیگر است و این جهل سبب تکفیر و افراط گرایی می گردد.

وی همچنین وزیر از پیشنهاد ریاست دانشگاه مذاهب اسلامی در برگزاری دوره های کوتاه مدت برای علمای دینی استقبال کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha