شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
محدثه

حوزه/ نشست اخلاقی با موضوع « شش ویژگی مؤمنان در حدیث نبوی »، با حضور کارکنان، اساتید و طلاب مدرسه علمیه حضرت فاطمه محدثه(س) اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام مرتضوی پناه  به روایتی از پیامبر اکرم(ص) «المؤمن کثیر المحبة، کثیر الحیاء، کثیر العطاء، کثیر الدعاء، کثیر المنفعة، کثیر الشکر»در وصف مؤمنین استناد کرد و گفت: حضرت فرمودند شش ویژگی در مؤمن به صورت کثیر وجود دارد: که اولین آن «کثیر المحبة» است که محبت در سه قالب وجود دارد نسبت به خداوند و اولیای الهی و خانواده که محبت به اولیا و خانواده در راستای محبت خداوند است. همچنان که در زیارت جامعه می خوانیم: «من احبکم فقد احب الله».

وی افزود: برای رسیدن به محبت خداوند دوازده گام باید برداشته شود که سومین گام آن ارتباط با اولیای خداست. همچنین مداومت بر خواندن دعای عهد، زیارت عاشورا و پنج مرتبه سوره کوثر که در شأن حضرت زهرا(س) نازل شده است، برای این کار راهگشاست.

مبلغ حوزه اظهار داشت: سریع ترین راهی که انسان را به خدا نزدیک می کند محبت است همانگونه که خداوند به حضرت داود(ع) فرمود: «من را دوست بدار و دیگران را نیز به دوست داشتن من راهنمایی کن حضرت داود گفت: چگونه مردم را به محبت شما راهنمایی کنم خداوند به ایشان فرمودند نعمت های مرا برای آن ها بازگو کن که از این محبت من در دل آن ها افزایش می یابد.»

استاد حوزه یادآور شد: حوزه بهترین راه نشان دادن محبت خداوند این است که شخص مؤمن  شب زنده داری و خلوت شبانه با خدا داشته باشد.

وی با استناد به ادامه روایت دومین خصوصیت مؤمن را کثیر الحیا خواند و تصریح کرد: حیا هم شامل گفتار است و هم در پوشش و در زمینه ی حیا حفظ چادر برای زن به منزله ی بالا بودن حیای اوست همان طور که در روایت «نصیف المرأة علی رأسها خیر من الدنیا و ما فیها» آمده « چادر برای زن از دنیا و هر آنچه در آن است بهتر است» و اینکه  چادر هم جنبه مادی دارد و هم جنبه معنوی دارد که به زن ابهت می دهد در صورتی که امروزه با دستکاری چادر از این ارزش ها کاسته شده است.

استاد اخلاق حوزه سومین ویژگی مؤمن را کثیر العطا و چهارمین آن را کثیر الدعا برشمرد و در این راستا به حدیثی از امام صادق علیه السلام اشاره کرد که ایشان می فرماید: یکی از مواضع استجابت دعا، بعد از نمازهای واجب است که اگر کسی دعا نکند خداوند متعال از رفتار بنده ی خود شگفت زده می شود و می فرماید این بنده کجا رفت؟می خواستم بعد از نماز خواسته ی او را اجابت کنم.»  

حجت الاسلام مرتضوی پناه در ادامه پنجمین خصلت  مؤمن را «کثیر المنفعة» خواند و عنوان نمود: انسان مؤمن به دیگران نفع فراوان می رساند. به عنوان نمونه به منفعت رسانی صاحب بن عباد در نهصد و پنجاه سال پیش که در ماه رمضان شبی هزار نفر را  افطاری می داد و از او سوال شد چگونه دست دهنده پیدا کردی؟  گفت: مادرم هر وقت می خواست صدقه بدهد آن را به من می داد تا به فقیر بدهم و این ویژگی را مدیون مادر خود هستم.

وی در پایان «کثیر الشکر» را از ششمین وآخرین ویژگی های مومن دانست و گفت: مؤمن زیاد شکر خدا را به جا می آورد همانطور که در نماز های پنج گانه ده مرتبه صوره حمد تلاوت را تلاوت می کند. «الحمد لله رب العالمین».

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha