پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
قطبی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین قطبی گفت: انتظار این است نهادها ودستگاه های دولتی بیشتر اعتبارات پژوهشی خود را به سمت نظام واره های پژوهشی سوق دهند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی، پیش از ظهر امروز  در نشست خبری بیان دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی شعبه اصفهان اظهار کرد: امیدواریم نگاه همه خاصه نخبگان جامعه به پژوهش عالی تر بشود.

وی ادامه داد: هرکجا به پژوهش اهمیت داده ایم و اعتبار خرج کردیم پیشرفت کردیم و موفق شده ایم، حوزه سلامت و بهداشت، نانو ودستاورد های فضایی و... از آن جمله عرصه هایی است که به پژوهش بها داده ایم.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان  با بیان این که همه موفقیت ها مرهون همت و تلاش پژوهشی و علمی جوانان خوشفکر ایرانی است، اظهار کرد: به طور معمول پژوهش به چند قسم دسته بندی می شود، دسته اول پژوهش های تفسیری که ناظر به تفسیر، ترویج و توضیح بیشتر در منایع روایی و دینی است و عمده پژوهش های حوزوی براین اساس است. نوع دوم پژوهش های رایج در دنیا، پژوهش های بنیادی و پایه است که عرصه بکارگیری آن معلوم نیست و فقط پژوهش صورت می گیرد تا مرز دانش بشریت را افزایش دهد. نوع سوم پژوهش معطوف به مدیریت است که از جنس آمار، پیمایش، آمایش و پایش است، نوع چهارم پژوهش فناورانه است که پژوهش هایی است که یافته های بشر را با یک نوع نگاه جدید به یک مقوله هایی قابل استفاده و کاربردی تبدیل می کند.

وی با بیان اینکه این نوع به دو دسته تقسیم می شود، افزود: پژوهش های فناورانه سخت که برای تسلط و مدیریت بر طبیعت است و پژوهش های فناورانه نرم است که ناظر به رفتار انسان و مدیریت انسان است. در این عرصه بسیار دچار مشکل و ضعف هستیم؛ در نقشه جامع علمی کشور به همه نهادها تکلیف شده که باید بخشی از فعالیت های خود را برای پژوهش های فناورانه نرم قرار دهند.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی ادامه داد: یکی از انواع پژوهش های فناورانه نرم ترجمه مباحث دینی و فقه و تبدیل به قانون است، یعنی الگوریتیمی ایجاد شود که فقه را به عرصه اجرایی تبدیل کنیم تا تضمین اجرایی پیدا کند. ترجمه فقه و تبدیل به سیستم و ساختارهای جامعه که به عنوان فقه نظامات از آن یاد می شود، مهمترین کاری است که ما باید اجرا کنیم.

وی یادآور شد: انتطار این است نهادها ودستگاه های دولتی بیشتر اعتبارات پژوهشی خود را به سمت نظام واره های پژوهشی سوق دهند.

وی عنوان کرد: متاسفانه ظرفیت های پژوهشی در اصفهان پایین است، این در حالی است که اعتبارات پژوهشی اصفهان با همه کمبودهای بودجه ای که داریم، بیش از ظرفیت است، طبق قانون 3 درصد بودجه واعتبارات پژوهشی شهرداری اصفهان بالغ بر۶۰ میلیارد تومان است که زیر ۱۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی بیان کرد: دستگاه هایی که در حال انجام پژوهش هستند، اعتبارات بسیار کم بودجه ای دارند، مثل اداره کل ارشاد اسلامی، انتطار این است دستگاه ها به فرصت قانونی که دراختیاراتشان گذاشته در راستای تقویت پژوهش توجه کنند.

وی افزود: رسانه هایی چون صداوسیما که چرخه فکری جامعه را مدیریت می کند باید به امر پژوهش بها بدهند و دریغ از پرداختن به بحث پژوهشی در رسانه ملی.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha