پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
وحدت حوزه و دانشگاه

حوزه/ حجت الاسلام جهانگیری با اشاره به ضرورت وحدت علمی حوزه و دانشگاه، گفت: در گذشته هر کجا مرکز علمی بود اسم آن را جامع می گذاشتند یعنی مرکزی برای آموزش همه علوم که نخبگان علمی از اقشار مختلف در این مراکز با همدیگر بحث علمی و ارتباط دو سویه داشتند حال چرا امروز ما حوزویان یا دانشگاهیان خود را محدود و محصور کنیم!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام یحیی جهانگیری در همایش گفتمانی «وحدت حوزه و دانشگاه، مساله چیست؟» که در محل مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر برگزار شد، به نقش امام حسن عسکری(ع) در گسترش علم و دانش از طریق رابطه شبکه وکالت اشاره کرد و اظهار داشت: اندیشه های این امام همام می تواند به عنوان نقشه راه در صدور دانش اسلامی به فراسوی مرزها مورد توجه باشد.

وی با تاکید بر پیگیری فرآیند تولید دانش به سرمایه، گفت: تولید دانش بدین گونه است که از فرضیه شروع و بعد تبدیل به نظریه می شود و پس از مطرح شدن در کنفرانس ها تبدیل به جریان می گردد و اگر بتوان آن را به گفتمان تبدیل کرد، به دغدغه عمومی بدل می شود، و همین فرایند نیز باید در موضوع وحدت حوزه و دانشگاه شکل بگیرد.

مدیر کل ارتباطات علمی و بین الملل دانشگاه مذاهب اسلامی ادامه داد: برای تحقق این وحدت باید از سه دریچه عقل، علم و وحی استفاده نمود تا به سرمنزل مقصود رسید تا جایی که دانشگاهی، حوزوی را متحجر، و حوزوی، دانشگاهی را متجدد نپندارد، چون این اسلام نیست.

وی افزود: در گذشته هر کجا مرکز علمی بود اسم آن را جامع می گذاشتند یعنی مرکزی برای آموزش همه علوم که نخبگان علمی از اقشار مختلف در این مراکز با همدیگر بحث علمی و ارتباط دو سویه داشتند حال چرا امروز ما حوزویان یا دانشگاهیان خود را محدود و محصور کنیم!

مدیر کل ارتباطات علمی و بین الملل دانشگاه مذاهب اسلامی تأکید کرد: امام خمینی(ره) بحث وحدت حوزه و دانشگاه را مطرح فرمود، نه بخاطر اینکه ما و دانشگاهیان وحدت داشته باشیم بلکه ما از ابتدا با هم بودیم و با  هم می مانیم و سخن ایشان تاکیدی بر این نکته بود.

حجت الاسلام جهانگیری خاطرنشان کرد: یکی از وظایف ما در زمان حاضر این است که با روش دینی، علوم را بررسی کنیم و مراقب باشیم دایره علوم حوزوی کوچک و کوچکتر نشود و به حرف آنها که می گویند در حوزه فقط فقه و اصول بخوانید اعتنا نکنیم.

وی در پایان افزود: اگر ما از دریچه ها فقط به وحی بسنده کنیم، از نظر علمی پیشرفتی نخواهیم داشت پس باید مثل علمای گذشته همچون شیخ طوسی و ملاصدرا پیشرفت در تمام علوم را دنبال کنیم و پویایی لازم را داشته باشیم، پس به هر سه دریچه وحی، عقل و علم نیازمند هستیم. 313/42

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha