شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ آغاز درس خارج آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ با «چهارشنبه های حوزوی» رسانه رسمی حوزه در قالب گزارشی از بیانات مراجع عظام تقلید در دروس خارج روز چهارشنبه این هفته همراه شوید.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، مرسوم است که مراجع عظام تقلید در ابتدا یا انتهای دروس خارج چهارشنبه خود، سخنانی درباره مسائل روز جامعه داشته و به بیان حدیثی اخلاقی می پردازند که «حوزه نیوز» در کنار انتشار جداگانه سخنان این بزرگان، در قالب «چهارشنبه های حوزوی» نیز گزارشی از این بیانات ارائه می نماید.

 

واکنش آیت‌الله العظمی مکارم به سخنان رحیم‌پور ازغدی در نمازجمعه تهران

حضرت آیت الله مکارم شیرازی صبح امروز در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم به سخنان سخنران پیش از خطبه هفته گذشته نماز جمعه تهران واکنش نشان دادند و گفتند: از عجائب روزگار است که هفته گذشته در نماز جمعه تهران در سخنرانی قبل از خطبه ها بر ضد حوزه علمیه صحبت کردند؛ نماز جمعه ای که فرزند حوزه است؛ نماز جمعه ای که تمام ائمه جمعه بدون استثناء تربیت یافتگان حوزه هستند را پایگاهی بر ضد حوزه کردند.

ایشان اظهار داشتند: همه چیز شما که از حوزه است؛ چطور می شود که یک شخص مخالف حوزه را دعوت کرده تا دروغ بزرگ بگوید؟ در نماز جمعه بیان می کنند که چهل سال است حوزه حرف های سابقش را می زند؛ هر شخصی  نداند، شما طلاب و فضلای حاضر در جلسه می دانید که ما مرتب حرف های روز و مسائل مستحدثه را در دروس خارج می گوییم؛ اینجاست که برخی گمان پیدا کردند که در درون نظام هم مخالف حوزه هست.

این مرجع تقلید ابراز داشتند: کسانی که در بیرون نظام هستند، کارشان تضعیف حوزه و مرجعیت است؛ اما انتظار نداریم که در درون نظام هم افرادی بر ضد حوزه باشند.

این استاد برجسته حوزه خاطرنشان ساختند: بدانید و آگاه باشید که حافظ حوزه، خدا و امام زمان (عج) است؛ فرازونشیب های زیادی در حوزه از گذشته تاکنون بوده؛ اما خدا حوزه را حفظ کرد.

معظم له در ادامه توصیه هایی برای طلاب و روحانیون داشتند و تصریح کردند: سه نکته وجود دارد که حوزویان نباید آن را فراموش کنند؛ نکته اول آن است که همه حوزویان دست اتحاد داده و با هم متحد شوند تا نغمه خلافی در حوزه نباشد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بیان داشتند: نکته دیگر آنکه همه حوزویان باید به مسائل روز آشنا شوند؛ هم مسائل مستحدثه را بدانند و هم بر شبهات وهابیت، تکفیری ها و ... مسلط شوند.

ایشان بر رعایت زی طلبگی و حوزوی نیز تأکید کردند و گفتند: طلاب و فضلا باید در پوشیدن لباس، مسافرت ها، وسائل نقلیه و ... زی حوزوی را فراموش نکرده و بهانه دست دشمن ندهند؛ و الا با دروغ های بزرگ، حوزه را مورد هجمه قرار می دهند.

این مرجع تقلید اظهار داشتند: حوزه علمیه قم در زمان آیت الله بروجردی، چهار هزار طلبه داشت؛ اما امروز 60 هزار طلبه دارد و در آینده بیشتر هم خواهد شد؛ ما در گذشته یک طلبه خواهر هم نداشتیم؛ اما امروز هزاران طلبه خواهر و درس خارج خوان داریم؛ خواستند این چیزها نباشد؛ اما الحمدلله حوزه رو به پیشرفت است و امام زمان (عج) حامی ماست و کمک می کند.

ایشان همچنین در ابتدای درس به روایتی از امام محمد باقر (علیه السلام) اشاره کردند و گفتند: حضرت در این حدیث فرمودند: «اِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ جَعَلَ لِلشَّرِّ اَقْفَالاً، وَ جَعَلَ مَفَاتِیحَ تِلْکَ الاَقْفَالِ الشَّرَابَ، وَ الْکَذِبُ شَرٌّ مِنَ الشَّرَابِ/ خداوند متعال براى شر و بدى، قفل هائى قرار داده و کلید آن قفلها شراب است [چرا که مانع اصلى زشتیها و بدیها عقل است و مشروبات الکلى عقل را از کار مى اندازد] و دروغ از شراب هم بدتر است».

این مرجع تقلید با بیان این مطلب که ابزار بسیاری از کارهای بد دروغ است، اظهار داشتند: ابزار کم فروشان، غارتگران، خلافکاران، تجاوزکنندگان به نوامیس و ... دروغ است.

این استاد برجسته حوزه با بیان این مطلب که در رسانه ها اعلام کردند که 62 درصد مردم آمریکا معتقدند که رئیس جمهورشان دروغگوست، ابراز داشتند: ما ایرانی ها در صف اول مبارزه با تروریست ها و تکفیری ها بودیم و همه این مطلب را می دانند؛ اما به دروغ می گویند که ایرانیان طرفدار تروریست ها و تکفیری ها هستند؛ چه دروغی از این بزرگتر و با همین دروغ ها، منافع خود را تحصیل می کنند.

معظم له خاطرنشان ساختند: اگر دروغ از جامعه برچیده شود، بسیاری از کارهای خلاف از بین می رود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کردند: از زمانی که فضای مجازی باب شده، دروغ رواج بسیاری پیدا کرده است؛ فضای مجازی، فضایی برای دروغ گویان و تهمت زنندگان شده است و با همین دروغ ها، افکار عمومی را مشوش می کنند.

-----------------------------------

اظهارات آیت الله العظمی سبحانی درباره دیدار ناشران با ایشان

حضرت آیت الله سبحانی صبح امروز در درس خارج اصول در مسجد اعظم قم به روایتی از نبی مکرم اسلام(ص) اشاره کردند و گفتند: حضرت فرمودند: «انّ اللّه حرّم من المسلم دمه و ماله و عرضه و ان یظنّ به السوء/ خداى سبحان خون و مال و آبروى مسلمان را بر دیگران حرام کرده و همچنین گمان بد بردن را نیز حرام نموده است».

ایشان اظهار داشتند: در جامعه امروز، سه امنیت وجود دارد که شرق و غرب این سه امنیت را قبول کرده است؛ جان، ناموس و مال انسان در همه دنیا امن است؛ اما رسول گرامی اسلام امنیت چهارمی را آورده است که امنیت در محیط فکر است.

این مرجع تقلید ابراز داشتند: سه امنیت اول را می توان با پلیس و تفحص برقرار کرد؛ اما امنیت در فکر، پلیس بردار نیست و دیگران باید در ذهن و فکر ما امنیت داشته و به آنان بدگمان نباشیم.

این استاد برجسته حوزه در بخش دیگر از سخنان خود خاطرنشان ساختند: به بنده اعلام کردند که چند نفر از ناشران قصد دارند خدمت شما برسند و فکر می کردم قرار است درباره گرانی کاغذ و سایر مسائل صحبت کنند؛ اما سه مطلب در آن جلسه مطرح شد.

حضرت آیت الله سبحانی ادامه دادند: مطلب اولی که در آن جلسه ذکر شد، آن بود که هر سال در ایران، 130 میلیون جلد کتاب چاپ می شود؛ اما دانش آموزان به این کتب اهمیت نداده و پس از اتمام سال تحصیلی پاره شده و دور ریخته می شود و دولت هم مجبور است برای سال بعد، کتاب های دیگری را چاپ کند و باید کاری کنیم که این کتب، ضایع نشده و به دست طبقه دوم برسد و بنده هم نظری درباره این مسئله ندادم؛ چون اهلش نیستم؛ البته مطلب خوبی بود و اگر بتوان کاری کرد که این کتاب ها بماند، مسلما در اقتصاد مؤثر است.

ایشان تصریح کردند: مطلب دوم آنان این بود که در کشور ما درخت و جنگل کم است و ما از سنگ، کاغذهایی را درست کردیم و بنده این کاغذها را دیدم و نظری نداشتم.

این مرجع تقلید بیان داشتند: مطلب سوم آنان این بود که جدیدا تکلیف خانه دانش آموزان را حذف کرده اند؛ این افراد به بنده نگفتند تکلیف شب؛ بلکه گفتند تکلیف خانه و بنده نیز گفتم این کار صحیح نیست؛ زیرا ما هرچه فرزندان را وادار به کار علمی کنیم، مغز آنان شکوفا می شود؛ البته نباید فشار زیاد آورد.

این استاد برجسته حوزه اظهار داشتند: چیزی که صدها سال نتیجه بخش بوده، نباید یکدفعه آن را برداشت؛ ابتدا باید در یک استان امتحان کرد و اگر جوابگو بود، در کل کشور پیاده کرد.

حضرت آیت الله سبحانی ابراز داشتند: از نظر بنده ای که 75 سال است به تدریس مشغول هستم، برداشتن یک چیز قبل از امتحان، کار صحیحی نیست و بنده حق دارم یک نظر بدهم؛ ولی نباید بد تفسیر شود.

ایشان خاطرنشان ساختند: پس از سخنان بنده، شخصی نوشت که تکلیف شرع فقط نماز مغرب و عشاست که در پاسخ باید بگوییم نماز تکلیف شرع است و کارهایی همچون مشق شب، تکلیف عرف.

این مرجع تقلید تصریح کردند: عرض بنده اگر صحیح است، قبول کنید و اگر هم صحیح نیست با برهان آن را رد کنید؛ البته آقای وزیر جواب دادند که در خانه هم برای دانش آموزان فکری کرده ایم که کارهای هنری داشته باشند؛ البته اینکه آیا همه خانه ها ظرفیت کار هنری دارند یا ندارند؟ خود مسئولین می دانند.

----------------------------------

ابراز نگرانی مجدد آیت الله العظمی نوری همدانی از معیشت مردم:

مسئولین به داد مردم برسند/ مرد فقیر شرمنده خانواده خود است

حضرت آیت الله نوری همدانی پیش از ظهر امروز در درس خارج فقه در مسجد اعظم به موضوع فقر در جامعه اسلامی اشاره کرد و با بیان حکمت شماره سه نهج البلاغه، گفتند: امام علی علیه السلام فرمودند: «وَالْفَقْرُ یُخْرِسُ الْفَطِنَ عَنْ حُجَّتِهِ وَالْمُقِلُّ غَرِیبٌ فِی بَلْدَتِهِ/ و تهیدستى مرد زیرک را در برهان کُند مى سازد و انسان تهیدست در شهر خویش نیز بیگانه است».

ایشان در ادامه حکمت 56 نهج البلاغه را نیز مورد توجه قرار دادند و اظهار داشتند: حضرت فرمودند: «الْغِنَي فِي الْغُرْبَهِ وَطَنٌ وَ الْفَقْرُ فِي الْوَطَنِ غُرْبَهٌ/ توانگري در غربت چون در وطن ماندن است و درويشي در وطن، در غربت به سر بردن».

این مرجع تقلید با بیان این مطلب که بلایی بزرگتر از فقر نداریم، ابراز داشتند: لقمان برای فرزند خود نقل کرد که من همه مصیبت ها را چشیدم و دیدم؛ ولی هیچ مصیبتی را از فقر بالاتر ندیدم.

این استاد برجسته حوزه با بیان این مطلب که اسلام با ظلم، جهل و فقر مبارزه می کند، خاطرنشان ساختند: مسئولین باید برای ریشه کن کردن فقر تلاش کنند؛ باید اشتغال و تولید درست کرده و فقر را از بین ببرند.

حضرت آیت الله نوری همدانی در ادامه به حکمت 154 نهج البلاغه اشاره و خاطرنشان کردند: أمیرالمؤمنین علیه الاسلام بیان داشتند: «الْفَقْرُ الْمَوْتُ الْأَكْبَرُ/ فقر و تنگدستى مرگ بسيار بزرگست (زيرا سختى مرگ يك بار است و سختى بى چيزى هر آن مشاهده مي شود)».

ایشان ادامه دادند: همچنین حضرت امیر علیه السلام در جای دیگر فرمودند: «و قال علیه السلام لاِبْنِهِ مُحَمَّدِ ابْنِ الْحَنَفِيَّةِ : يَا بُنَيَّ، إِنِّي أَخَافُ عَلَيْکَ الْفَقْرَ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ مِنْهُ، فَإِنَّ الْفَقْرَ مَنْقَصَةٌ لِلدِّينِ! مَدْهَشَةٌ لِلْعَقْلِ، دَاعِيَةٌ لِلْمَقْتِ/ امام علیه السلام به فرزندش محمد بن حنفيه فرمود: فرزندم! از فقر بر تو مى ترسم پس از آن به خدا پناه ببر، چراكه فقر، هم دين انسان را ناقص مى كند و هم عقل را مشوش مى سازد و هم مردم را به او و او را به مردم بدبين مى كند».

این مرجع تقلید یادآور شدند: مردم باید در سفره خود مشاهده کنند که فقر و گرانی از بین رفته است؛ مرد فقیر شرمنده خانواده خود است؛ باید جامعه متعادل و متوازن و نزدیک به هم به وجود آورد؛ نه اینکه برخی سرمایه دار بوده و برخی در فقر به سر ببرند.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha