شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
شریفیان

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه دارالعلم اسلامی آیت‌الله اعتمادی (ره) کاشان پژوهش را یکی از اهداف اصلی و اولیه حوزه علمیه عنوان کرد و با بیان اینکه بهترین و بیشترین دستاوردهای حوزه علمیه از طریق پژوهش به‌دست‌آمده است گفت: ماندگاری حوزه‌های علمیه به خاطر پژوهش است.

حجت‌الاسلام سید عباس شریفیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کاشان، با گرامیداشت هفته پژوهش، آثار علمایی همچون علامه مجلسی، شیخ بهایی، شیخ انصاری و علامه حلی‌ها را نشأت گرفته از پژوهش دانست و گفت: با استفاده از آثار این بزرگان حوزه‌های علمی توانسته‌اند تاکنون ماندگار باشند.

وی، با تأکید بر لزوم پژوهش در حوزه‌های علمیه و با بیان اینکه بر اساس روایات اهل‌بیت (ع) تنها راه حفظ علم کتابت و نوشتن است و با ابراز تأسف از اینکه قلم‌زدن، استخراج مباحث علمی و اعتقادی در زمان فعلی کم‌رنگ شده است و پژوهش به دست افراد ناتوان افتاده است، گفت: متأسفانه حوزه‌های علمیه ازنظر پژوهشی به حاشیه رفته‌اند و نتوانسته‌اند جایگاه علمی و فکری را حفظ کنند.

مدیر مدرسه علمیه دارالعلم اسلامی آیت‌الله اعتمادی (ره) کاشان، با بیان اینکه حوزه‌های علمیه باید پژوهش را به‌عنوان یکی از ارکان آموزش موردتوجه قرار دهند و با بیان اینکه پژوهش نباید در مدارس علمیه به حاشیه برود، گفت: مدیران مدارس باید طوری طلبه‌ها را از سال اول تحصیل با فضای پژوهش مأنوس کنند که بتوانند در راستای پژوهش به تحقیق، نوشتن کتاب مقاله، نطریات فقهی و اعتقادی بپردازند تا برای جامعه و مردم مفید باشند.

وی، کتاب‌های ارزشمند علمی و فقهی را نتیجه تحقیق و پژوهش علمای بزرگ دانست و گفت: همان‌طور که ما از آثار علمای بزرگ در دروس خود استفاده می‌کنیم، روحانیون و طلاب نیز باید با فراگیری علم بتوانند آثار ارزشمند علمی و پژوهشی خودشان را برای آیندگان به یادگار بگذارند.

وی، به نقش علما و بزرگان دینی کاشان در عرصه پژوهش و نوشتن کتاب‌های با ارزش علمی و دینی اشاره کرد و گفت: کتب نادر علمای بزرگ و ممتاز جهان اسلام همچون فاضل نراقینی‌ها، علامه قطب راوندی، ملامحسن فیض کاشانی، ملاحبیب الله شریف و...در شهرستان‌های کاشان، آران و بیدگل و نراق هنوز در حوزه‌های علمیه تدریس می‌شود.

حجت‌الاسلام شریفیان، جدا بودن منبع فکری با منبع علمی را مهم‌ترین خلاء جامعه امروزی دانست و با بیان اینکه منبع فکری ایده و حرف دارد ولی منبع مادی ندارد، گفت: علمایی در کاشان داریم که کتاب‌هایی بسیار ارزشمند و خاص نوشته‌اند ولی چون کتب آن‌ها ازنظر مالی حمایت نشده نادیده و ناشناخته مانده‌اند.

وی، با انتقاد از عدم به‌حساب آوردن روحانیون و نویسندگان حوزوی در پایتخت کتاب شده کاشان و با بیان اینکه پایتخت کتاب شدن کاشان باید از طریق حوزه علمیه پایلوت، برنامه‌ریزی و مدیریت می‌شد، گفت: مسئولینی که نویسندگان حوزوی کاشان را در پایتخت کتاب کاشان نادیده گرفتند باید پاسخ‌گو باشند.

مدیر مدرسه علمیه دارالعلم اسلامی آیت‌الله اعتمادی (ره) کاشان، با اشاره به اینکه بیش از 80 درصد نویسندگان کاشان علما و روحانیون هستند، از بی‌توجهی به نقش روحانیون و نویسندگان حوزوی در پایتخت کتاب کاشان انتقاد کرد و افزود: با توجه به اینکه این شهرستان حرف اول را در بین نویسندگان ممتاز کشوری می‌زند، جای سؤال است که چرا نقش علما و روحانیون در پایتخت کتاب شدن کاشان نادیده گرفته‌شده است؟

وی، با بیان اینکه مردم نیز باید در این زمینه پرسشگر باشند که چرا چیزی که تخصصش جای دیگر است درجای غیر مرتبط کلید می‌خورد، تصریح کرد: در پایتخت شدن کتاب کاشان باید به کتاب‌هایی ارزش داده می‌شد که کتاب باشند نه کتاب‌هایی که موجب اتلاف وقت خواننده می‌شود.

وی، همچنین با ابراز گلایه از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر به شهرستان کاشان که چرا دیدار جداگانه‌ای را با روحانیون، مدیران، اساتید و طلاب مدارس علمیه منطقه کاشان نداشتند؟ گفت: اگر قبل از سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به کاشان مسئولین مربوطه دیداری را با روحانیون، مدیران و طلاب مدارس علمیه به‌منظور بیان مشکلات و انتقال اطلاعات فرهنگی، مذهبی و کتب کاشان برنامه‌ریزی می‌کردند قطعاً وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز برای تصمیم‌گیری با دست پرتر از کاشان به تهران می‌رفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha