شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام و المسلمین بهرام پور ، مدیر حوزه علمیه خوزستان

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین بهرام پور، بر لزوم تشکیل انجمن علمی برای پاسخگویی به نیازهای فقهی جامعه، تأکید کرد و گفت: استانی که بیش از ۲۵۰ طلبه درس خارج دارد، باید بتواند با یک ساز و کار مناسب و قابل قبول، در مسیر تولید علم و در فقه‌های مضاف، که کمتر در آنها کار شده، گام بردارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت الاسلام و المسلمین مسعود بهرام پور، مدیر حوزه علمیه خوزستان، در آیین اختتامیه سومین جشنواره علامه حلی خوزستان، با بیان اینکه پیشرفت‌های خوبی از حیث آماری در زمینه پژوهش، حاصل شده است، اظهار داشت: موفقیت و کسب رتبه برتر طلاب جوان خوزستانی از حیث تعداد مقالات ارسالی به دبیرخانه جشنواره علامه حلی، نتیجه تلاش و حضور میدانی طلاب در عرصه پژوهش، پیگیری معاونت‌های پژوهش و نظارت خوب مدیران مدارس علمیه است.

وی، موفقیت اصلی را در کسب رتبه‌های برتر بهترین مقالات اعلام کرد و ادامه داد: خوشبختانه با هدایت‌های معاونت پژوهش خوزستان، طلاب توانسته‌اند در بخش تعداد مقالات ارسالی حائز رتبه برتر شوند؛ اما مهم موفقیت طلاب در موضوع «آموزش» و «تولید علم» است که باید در زمینه‌های مختلف پژوهشی، فعالیت عمیق، پایدار و قوی صورت گیرد.

آموزش پژوهش محور، یک ضرورت ویژه!

حجت الاسلام و المسلمین بهرام پور، آموزش پژوهش محور را یک ضرورت ویژه در مدارس علمیه خواند و تصریح کرد: مطالبه امروز ما از اساتید مدارس علمیه «آموزش پژوهش محور» در کلاس درس است؛ به‌طوری‌که در کنار متون درسی، تحقیقات میدانی به طلاب دهند تا آنها یاد گیرند در اطراف یک موضوع علمی فقط به یک متن بسنده نکنند! بلکه بروند و تحقیقات گسترده‌تری حول آن موضوع داشته باشند.

مدیر حوزه علمیه خوزستان، با اشاره به فضلای درس خارج حوزه علمیه اهواز، گفت: تحقیقات پژوهشی طلاب درس خارج، هم برای خودشان مفید است و هم با عرضه کردنش در قالب نشریات نیز می‌تواند برای جامعه علمی کشور مفید باشد.

راه‌اندازی انجمن‌های علمی- پژوهشی در سطح مدارس علمیه

وی با اشاره به برنامه جدید حوزه علمیه خوزستان در خصوص راه‌اندازی انجمن‌های پژوهشی در سطح مدارس علمیه، اظهار داشت: حوزه علمیه خوزستان، در موضوع تولید علم، برنامه‌ای را در پیش رو دارد تا إن‌شاءالله با راه‌اندازی کارگروه و انجمن‌های علمی، قدم‌های بلندی را پیرامون پژوهش‌های فقهی در زمینه «فقه مضاف» بردارد.

حجت الاسلام و المسلمین بهرام پور، با بیان اینکه انجمن‌های علمی-پژوهشی باید در مسیر تولید علم قدم‌های بلندی بردارند، گفت: آن چیزی که مقام معظم رهبری ۲۰ سال پیش در استان خوزستان مطالبه کردند، امروز باید هدف بلند فضلای درس خارج و اساتید ارجمند در سطوح عالیه باشد.

لزوم پاسخگویی به نیازهای فقهی جامعه

وی با اشاره به اینکه حکومت جمهوری اسلامی باید بتواند پاسخ «نیازهای فقهی بخش‌های مختلف جامعه» را بدهد، افزود: یک‌زمانی شاید این‌چنین استاد فاضل در اختیار نداشتیم! اما امروز این عذر از حوزه‌های علمیه کشور، به‌ویژه استان خوزستان پذیرفته نیست! که با وجود بیش از ۲۵۰ طلبه درس خارج، قادر به پاسخ‌گویی نیازهای فقهی جامعه نباشد!.

حجت الاسلام و المسلمین بهرام پور، در پایان سخنان خود، بیان کرد: استانی که بیش از ۲۵۰ طلبه درس خارج دارد، باید بتواند با یک ساز و کار مناسب و قابل قبول، در مسیر تولید علم و در فقه‌های مضاف، که کمتر در آنها کار شده، گام بردارد؛ که امید است با تشکیل انجمن و کارگروه‌های علمی در مدارس علمیه، درس خارج و مدرسه سطح ۴، به این هدف، جامه عمل پوشانیم.

 

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha