چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
اصفهان

حوزه/ کرسی آزاد اندیشی با عنوان«خرید کالای ایرانی موانع و راهکار ها» با مشارکت مؤسسه آموزش عالی فاطمة الزهراء خوراسگان و مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، کرسی آزاد اندیشی با عنوان«خرید کالای ایرانی؛ موانع و راهکار ها» با حضور حجت السلام مسعود راعی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد نجف آباد و استاد داور کرسی، آقایان دکتر محمدرضا حیدری استاد ارائه کننده و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان، دکتر محمدعلی بصیری استاد منتقد و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان، حجت الاسلام ناجی، دبیر علمی کرسی، «حجت السلام فراهینی» رئیس هیئت امنا مدرسه فاطمة الزهرا خورسگان، و تعدادی از طلاب مدرسه امام صادق (ع) خوراسگان، با مشارکت مؤسسه آموزش عالی فاطمة الزهراء(س) خوراسگان و مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه اصفهان، به میزبانی مؤسسه آموزش عالی فاطمة الزهراء(س) خوراسگان اصفهان برگزار شد.

آقای حیدری به مسائل اقتصادی ایران اشاره کرد و گفت: مسئله دیروز، امروز و فردای اقتصاد ایران است که به لحاظ سیاسی الگوی خاص خودش را دارد ولی مقوم اقتصاد نیست.

وی افزود:اگر مبنای ما در نظام اقتصادی و سیاسی، میثاق اقتصادی و مشارکت با کشور های بیگانه باشد در اصل بر خلاف آیه 60 سوره انفال "و اعدوا لهم ما استطعتم من قوة و من رباط الخیل ترهبون به عدو الله و عدوکم و..." است که مبنای آن قاعده ی نفی سبیل است .

استاد ارائه کننده ادامه داد: در سال 74 به دلیل خصوصی سازی های کارخانه های ذوب آهن، پلی اکریل، فولاد مبارکه ، تورم پنجاه درصدی در کشور ایجاد شد. این مبنا تا در دوران دولت اصلاحات ادامه پیدا کرد، تفکر تکنوکراتی ست که تاچر در انگلستان مُبدع آن بود. این روند تا شهریور سال 83 که اولین تحریم از طرف آژانس بین المللی انرژی هسته ای علیه کشور آغاز شد، ادامه داشت.

عضو هیأت علمی دانشگاه به فرمایشات امام خامنه ای در سال 92 در حرم امام رضا علیه السلام اشاره کرد و گفت: ایشان بیان داشتند:« من 17 سال پیش اعلام کردم که اقتصاد کشور را از ذخایر نفتی جدا کنید اما آن ها که خود را تکنوکرات می نامیدند لبخند تمسخر آمیز زدند که مگر می شود»

وی ازدیگر مشکلات حوزه اقتصاد را عدم استفاده تولید کننده داخلی از محصولات خویش خواند و افزود: با توجه به  تولید پوشاک داخلی، در حوزه مصرف ده ها مغازه در خیابان های تهران لباس های ترک می فروشند.

آقای حیدری به تبیین حمایت کالای ایرانی پرداخت و گفت:  منظور از حمایت این نیست که مرز ها بسته شود. هیچکس مخالف صادرات و واردات، جذب تکنولوژی و سرمایه گزاری خارجی نیست. منتها مقصود نهایت استفاده از نیروی جوان ایرانی، ایجاد اقتصاد مقتدر و غیر وابسته است که در زمینه های دارویی، سوخت، غذا نباید به دیگران وابسته بود. در حالی که امروزه بیش از هفتاد درصد بودجه کشور صرف واردات هفت کالای اصلی مانند: برنج، جو، سویا و ... می شود.

وی اظهار داشت: حمایت صرفاً به معنای خرید کالای ایرانی نیست، حمایت از دستاورد ها و منابع ایران اسلامی نیز نوعی حمایت است که رسیدن به این هدف نیاز به ایجاد فرهنگ جهادی، مشابه آنچه که در جهاد سازندگی و دفاع مقدس صورت گرفت است، دارد.

استاد داور کرسی به بررسی سخنان آقای حیدری پرداخت و گفت: اگر موانع را به درون و برون کشوری دسته بندی کرده و موانع درون کشوری را نیز به آنچه مربوط به مسئولین، متصدیان و به مردم  باز می گردد، تقسیم کرده  و موانع برون کشوری را به موارد ناشی از سنگ اندازیهای دشمنان و شکل گیری نظام های اقتصادی بین المللی دانست ، بهتر بودتا آنکه فقط موانع بیان شود و راهکارهای حل معضلات مغفول بماند.

آقای بصیری به نقد سخنان آقای حیدری پرداخت و گفت: حدود 190 کشور لوایح FATF را پذیرفته اند. آیا می توان این نتیجه را گرفت که همه ی آن ها قبول کرده اند که سلطه ی استکبار را پذیرفته اند ؟ اقتصاد جهانی برای کشور ها سهم تعیین کرده است که باید یا محترمانه یا با فشار جنگ آن را بپذیرند. و میدانیم زمانی اقتصاد کشور ما پیشرفت خواهد کرد که بتوانیم با دنیا از لحاظ علم، سرمایه و کالا تبادل داشته باشیم. حال اگر به خاطر تحریم ها نتوانیم با دیگر کشور ها تعامل برقرار کنیم آیا اقتصاد کشور پیشرفت می کند؟

وی عنوان نمود: در صورتی می توانیم سخن از استقلال اقتصادی بزنیم که بتوانیم علاوه بر حفظ نخبگان داخلی، نیرو و ظرفیت اندیشمندان خارجی را نیز جذب کنیم. اقتصاد کشور به همین تکنوکرات ها نیاز دارد با بالاترین تخصص که در رأس امور قرار بگیرند

آقای راعی به داوری مطالب ارائه شده پرداخت و اظهار داشت: نگاه دکتر حیدری به صورت آرمان گرایانه است ولی آقای بصیری به صورت واقع گرایی به امور توجه می کند. و طبق فرمایش حضرت آقا «منصف کسی است که آرمان ها را می بیند و به سمت واقع پیش می رود». دکتر بصیری از تکنوکرات ها حمایت می کند در حالی که دکتر حیدری مخالف تفکر آنهاست.

وی از دو استاد منتقد و ارائه کننده خواست: ضرورت حمایت از کالای ایرانی را بیان کنند؟ بحث شفافیت مالی در حوزه اقتصاد را تبیین و رابطه خرید، صادرات یا استفاده از تکنولوژی و طریقه حمایت از کالای ایرانی را بیان کنند؟ حمایت و تحریم چه نسبتی با هم دارند؟ در راستای حمایت، آیا با نظام اقتصادی تعریف شده ای مواجه ایم یا خیر؟ و چه میزان فاکتور اندیشه در مزیت فکری اقتصادی، اثر گذار است؟

آقای حیدری در پاسخ به بیانات دکتر بصیری مطالبی را ارائه داد و گفت: دغدغه ما آرمان گرایی و واقعیت است. اگر واقع گرایی به معنای محافظه کاری باشد، آن را نمی پذیریم ولی آیا فساد جزء ذات تکنوکرات هاست یا عرض آن هاست؟ مبنای فکری تکنوکرات مشکل اساسی است نه تخصص آنها، همکاری با تکنوکرات متخصص باتقوا، هیچ منعی ندارد.

وی تصریح کرد: چرا ما در حوزه موشک به موشک بالستیک با برد 2000 کیلومتر رسیدیم؛ چون ولی فقیه آن را مدیریت می کند ولی در حوزه های دیگر به خاطر کم کاری و سوء مدیریت بعضی از مسئولین، پیشرفت لازم را نداریم.

دکتر راعی به جمع بندی مطالب پرداخت و اذعان داشت: انتظار این بود که به راهکار ها توجه شود که به خاطر طولانی شدن جلسه و کمبود فرصت ،مطرح نشد. یک پیشنهاد برای ارائه راهکار مناسب، خرید برای بحث حمایتی و تغییر نگاه  است و همچنین جنبه های صادراتی، یک مدل حمایتی است. و باید از تجربیات کشورمان استفاده شود. با توجه به آنکه برخی بیشتر به دنبال کمی کار و سود فراوان هستند، نگرانی در زمینه گرایش بیشتر به مصرف گرایی وجود دارد و این آسیب جامعه امروز است.

 

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha