پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
عملیات جابجایی مسجد باستانی ۶۰۰ ساله در ترکیه آغاز شد

حوزه/ درحالی که به زودی یکی بزرگترین سدها در ترکیه افتتاح می شود، بخش های مسجد ۶۱۰ ساله برای جلوگیری از تخریب در اثر سیل، به مکان جدید نقل مکان داده شد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری«حوزه» به نقل از hurriyetdailynews، عملیات جابجایی یک مسجد 610 ساله با نام مسجد ایوبی(یا مسجد کیزلار) در جنوب شرقی ترکیه به مکان جدید آغاز شده است.

این عملیات جابجایی به منظور جلوگیری از تخریب مسجد در اثر سیل، پس از افتتاح سد جدید در منطقه حصن کیفا در استان باتمان ترکیه می باشد.

هم اکنون دو بخش ساختمان مسجد در حال جابجایی می باشند و سه بخش نیز قبلا به پارک فرهنگی حصن کیفا به دور از خط آبی منتقل شده بودند.

عبدالواحپ کوسن شهردار حصن کیفا در این باره گفت: این کار ادامه دارد تا آثار تاریخی به دلیل سیل های آبی تخریب نشوند. و بخش های مختلف مسجد، زمانی که به پارک فرهنگی رسیدند در نزدیکی منطقه مسکونی جدید، متصل می شوند.

گفته می شود شهر تاریخی حصن کیفا به زودی و پس از راه اندازی بزرگترین سد ترکیه، به زیر آب خواهد رفت و به همین سبب نیز مقامات ترکیه در حال جابجایی آثار باستانی این شهر هستند.

به عنوان بخشی از عملیات جابجایی، برخی ساختمان های قرار گرفته در مسیر جایگاه قبلی مسجد نیز به وزن 2500 تن جابجا شده اند. در این میان منتقدان افتتاح این سد گفته اند که با این کار قرن ها تاریخچه ترکیه نابود می شود.

فرایند حمل و نقل برای تعدادی از آثار هنری از جمله حرم زین البی، امام عبدالله زاویه(یک حرم کوچک اسلامی)، حمام آرتکلو و اورتا کاپی تکمیل شده است.

حصن کیفا که در 32 کیلومتری جنوب شرقی استان باتمان واقع شده در سال 1981 یک منطقه حفاظت شده نام گرفت.

حدود 6000 غار در اطراف این شهر وجود دارد که شامل بقایای عبادت مسیحیان و مسلمانان و همچنین قلعه بیزانتی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha