شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
فاطمه الزهرا اصفهان

حوزه/ حجت الاسلام مرتضوی پناه گفت: خداوند افرادی را که فال بد نمی زند دوست دارد، یکی از افرادی که دعایش مستجاب نمی شود انسان بدزبان است، زبان در سرنوشت انسان بسیار مؤثر است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام مرتضوی پناه در نشست اخلاقی با موضوع «موجبات خیر دنیا و آخرت» در جمع طلاب مدرسه علمیه فاطمه الزهراء(س) اصفهان به بیان راهکارهایی که خیر دنیا و آخرت را به همراه دارد پرداخت و گفت: خیر دنیا و آخرت شامل کسانی می شود که هفت گزینه اخلاقی و عملی را رعایت نمایند.

وی افزود: اولین گروه محسنین هستند، خداوند متعال درقرآن کریم با محسنین چند معامله انجام داده، إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِيبٌ مِنَ الْمُحْسِنِينَ، رحمت خداوند به محسنین نزدیک است و نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ،  به آنها جزا می دهد، لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ ، اجر آنها را ضایع نمی کن، وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ المُحسِنينَ خدواند همواره همراه آنهاست، یُحِب الْمُحسنین، آنها را دوست دارد.

استاد اخلاق حوزه به دومین عملی که موجبات خیر دنیا و آخرت می شود اشاره کرد و گفت: گفتار نیکو از جمله مواردی است که خیر دنیا و آخرت را به همراه دارد، خداوند افرادی را که فال بد نمی زند، دوست دارد، یکی از افرادی که دعایش مستجاب نمی شود، انسان بدزبان است، زبان در سرنوشت انسان بسیار مؤثر است، گفتار نیکو یکی از چیزهایی است که قیمت انسان را بالا می برد.

وی ادامه داد: صله رحم موجب می شود که خداوند خیر دنیا و آخرت را به او عنایت کند، به فرموده پیامبر اکرم(ص) چیزی مانند صله رحم عمر انسان را طولانی نمی کند.

حجت الاسلام مرتضوی پناه به حدیثی از امام کاظم(ع) اشاره نمود و گفت: بنا به فرموده امام کاظم(ع) زندگی چهار بخش است: بندگی خدا، کار و تلاش، یادگیری معارف دین و لذت بردن از زندگی. صله رحم از جمله مواردی است که خدواند لذت زندگی را در آن گذاشته است.

استاد حوزه، حسن خلق و ترک غیبت و رحم به دیگران را از موارد دیگری که موجب خیر می شود، برشمرد و خاطر نشان کرد: حسن خلق سه جزء دارد: خوش رویی،‌ در روایات است که خوش رویی از ویژگی بهشتیان است(وجه المنبسط)، خوش گویی و خوش خویی، شخصی خوش خو است که غضبش در مشتش باشد و بتواند آن را کنترل کند.

حجت الاسلام مرتضوی پناه در پایان به آخرین و مهمترین مورد از موجبات خیر دنیا و آخرت پرداخت و گفت: مهمترین رکن در خوشبختی دنیا و آخرت پذیرش ولایت امیرالمومنین(ع) می باشد، هر کس با ولایت ایشان زندگی کند، در دنیا عنایاتی به او می شود که هیچ چیز نمی تواند جای آن را بگیرد و در آخرت نیز با بهره خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha