جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ششمین اجلاسیه مدیران پژوهشی المصطفی

حوزه/ ششمین اجلاسیه مدیران و دبیران پژوهشی جامعه المصطفی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام آقامحمدی، استاد پژوهشی برتر جامعه‌المصطفی در ششمین اجلاسیه مدیران و دبیران پژوهشی جامعه‌المصطفی، با بیان این که در دنیای کنونی فضا و ظرفیت ارائه مبانی الهی به جهانیان بیش از پیش فراهم گشته است، خاطرنشان کرد: لازم است ضمن شناخت درست شرایط و اقتضائات دنیای جدید، ادبیات معارف الهی را به زبان منطقه‌ای جهانیان ارائه نماییم.

مدیر گروه مطالعات اسلامی المصطفی خاطرنشان کرد: در ارائه معارف ناب الهی باید به اقتضائات و شرایط ادبیات بین‌المللی توجه روزافزون‌ داشته باشیم و پژوهش‌های علمی را ناظر به این هدف بازآفرینی نماییم.

وی بر بازتولید ادبیات دینی و تولید گفتمان‌های بین‌المللی تأکید نمود و اظهار داشت: گروه مطالعات اسلامی با برگزاری دوره‌های معرفت‌شناسی، ضمن ترجمه مباحث علمی، ناظر به ادبیات جهانی، دانش‌پژوهان را براساس نیازهای بین‌المللی تربیت می‌کند.

حجت‌الاسلام ملک‌افضلی، عضو کمیته دستگاهی کرسی‌های نظریه‌پردازی نیز در ادامه این جلسه، به اهمیت توجه به پژوهش و گرامی‌داشت پژوهش‌های فاخر دینی اشاره و خاطرنشان کرد: احادیثی که درباره اهمیت پژوهش بیان گردیده، ضمن تأکید بر قلم‌فرسایی در حوزه دین، مبانی فقهی و اخلاقی پژوهش‌ها را نیز یادآور شده است

 * سه رکن اساسی پژوهش

وی، در ادامه، به احادیث و روایاتی درباره توجه دادن انسان به اهمیت مقوله‌های پژوهشی و نظریه‌پردازی علمی اشاره نمود و یادآور شد: پژوهشگر، سازمان حمایت‌کننده و دستگاه بهره‌بردار، سه رکن اساسی پژوهش به شمار می‌روند.

حجت‌الاسلام ملک‌افضلی تبیین راهبردهای پژوهشی و اهداف و ایجاد انگیزه و دلگرمی برای کار و تلاش بیشتر و نیز تجهیز پژوهشگر به ابزار مورد نیاز را از مهم‌ترین وظایف سازمان‌های حمایت‌کننده پژوهشی دانست و ابراز داشت: ارائه آموزش‌های لازم، از بهترین راه‌های تجهیز پژوهشگران به ابزارهای جدید پژوهشی است. متأسفانه، برخی از پژوهشگران هنوز با روش‌های جدید پژوهشگری آشنا نیستند؛ ضمن ناآشنایی برخی از پژوهشگران با موضوع‌شناسی و مسئله‌یابی پژوهشی، در فن نویسندگی با ضعف‌هایی روبه‌رو هستیم.

وی بر پرورش مهارتی طلاب و دانش‌پژوهان تأکید و خاطرنشان کرد: از ظرفیت مرکز بیان می‌توان برای تربیت نویسنده و پژوهشگر ماهر استفاده حداکثری نموده، قدرت فن نویسندگی پژوهشگران را ارتقا داد و با راهکارهای مسئله‌یابی دقیق پژوهشی آشنا نمود.

حجت‌الاسلام والمسلمین گرجیان، عضو کمیته دستگاهی کرسی‌های نظریه‌پردازی المصطفی نیز در ادامه، بر اهمیت ایجاد نشاط علمی در ارائه کرسی‌های نظریه‌پردازی اشاره و خاطرنشان کرد: حوزویان با حضور در جایگاه‌های دانشگاهی، فعالیت‌های نظریه‌پردازانه بیشتری به نسبت جمعیت داشتند که کمتر ثبت شده است؛ با تشکیل کمیته دستگاهی در این باره، حرف‌های جدید این عزیزان به صورت علمی و فنی مورد توجه قرار گرفته، ثبت می‌گردد.

* تأکید بر منسجم سازی مجلات علمی-پژوهشی المصطفی

وی بر منسجم‌سازی مجلات علمی- پژوهشی المصطفی و ثبت مقالات علمی پژوهشگران ملیتی تأکید نمود و ابراز داشت: نیاز است به منظور ثبت برون‌دادهای علمی جامعة‌المصطفی، توسعه بیشتری در حوزه مجلات علمی و پژوهشی داشته باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین یوسف‌زاده، مدیر گروه علمی برتر جامعه‌المصطفی، سخنران بعدی این اجلاسیه بود که ضمن تأکید بر حضور فعال استادان و طلاب پژوهشگر در همایش‌های جامعه‌المصطفی، به ویژه جشنواره بین‌المللی شیخ طوسی، خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت حضور پژوهشگران و استادان برتر در مجامع علمی جهان، امیدواریم روز به روز زمینه‌های حضور این عزیزان در محافل  علمی جهان بیشتر فراهم گردد.

وی بر اهمیت تمحض‌گرایی در عین تخصص‌گرایی اشاره نمود و یادآور شد: برای رسیدن به مرجعیت علمی در عرصه‌های بین‌المللی، ضمن توجه به اهمیت مقوله‌های تخصصی، نباید از تمحض‌گرایی علمی غافل شویم.

حجت‌الاسلام والمسلمین یوسف‌زاده بر تشکیل قطب‌های علمی، پژوهشکده و اندیشکده براساس افق‌های کوتاه‌مدت و بلند‌مدت ترسیم‌شده تأکید نمود و ابراز داشت: الزام پژوهشگران به ارائه پژوهش‌های علمی، به ویژه به نشریات علمی- ترویجی، نیازمند ساختارهای قانونی است تا طلاب از ظرفیت توان‌بخشی این نشریات برای ارتقای سطح علمی و دانشی خود حداکثر استفاده را داشته باشند.

وی با اشاره به این که کیفیت‌بخشی در عین کمیت‌گرایی آثار علمی، باید مورد توجه معاونت پژوهش جامعة المصطفی قرار گیرد، اظهار داشت: ارتقای مهارت‌های پژوهشی استادان آموزشی و اعضای هیئت علمی- پژوهشی بسیار مهم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضانژاد، عضو کمیته سیاست‌گذاری و ممیزه نشر نیز در ادامه بر حفظ درهم‌تنیدگی آموزش و پژوهش تأکید و خاطرنشان کرد: با انجام طرح‌های پژوهشی کلان و خرد و نیز تقسیم کار به منظور جهت‌دهی امور پژوهشی، نهادینه شدن پژوهش در عرصه آموزش، باید بیش از گذشته مورد توجه متولیان این امر قرار گیرد.

* نیازمند تقویت اطلاع رسانی پژوهشی هستیم

وی خواستار تقویت اطلاع‌رسانی پژوهشی شد و اذعان داشت: لازم است جامعة‌المصطفی ضمن تدوین نظام پژوهشی پیشرو و متناسب با نظامات بین‌المللی، در زمینه منابع انسانی، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری پژوهشی، اقدامات کارآمدتری پی‌گیری نماید.

عضو کمیته سیاست‌گذاری و ممیزه نشر، با اشاره به این که در فرایند منایع انسانی، نباید از جذب و نگه‌داشت منابع انسانی کارآمد غافل شویم، اظهار داشت: متأسفانه، آن گونه که باید، نتوانسته‌ایم در جذب و حفظ نیروها و سرمایه‌های پژوهشی تربیت‌شده در جامعه‌المصطفی موفق عمل نماییم.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضانژاد بر ارائه مسائل جدید و دیدگاه نو و نیز نقد و نظر دیدگاه‌ها تأکید نمود و اظهار داشت: برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری پژوهشی، مهم است که باید در نظام موضوعات مورد توجه قرار گیرد.

خانم مظفری، سخنران بعدی این اجلاسیه، با بیان این که تولید دانش‌های علمی، مدیون فعالیت‌های پژوهشی است، ابراز داشت: پژوهشگر با استفاده از ابزارهای گوناگون، ضمن مشاهده دقیق محیط‌های پیرامونی، موشکافانه، اطلاعات موثقی برای رفع مشکلات جامعه به متولیان امر ارائه می‌کند.

وی برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌ها متناسب با نیاز جامعه و ایجاد نشاط علمی را در عرصه‌های پژوهشی، از مهم‌ترین مؤلفه‌های تأثیرگذار در ارتقای سطح پژوهش دانست و خاطرنشان کرد: در آماده‌سازی زیرساخت‌ها، باید خدمت‌رسانی به پژوهشگران را جدی گرفته، از برگزاری اردوهای علمی- پژوهشی به منظور ارائه مهارت‌های پژوهشی و فن نگارش مقالات غافل نشویم.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبداللهی، عضو کمیسیون سیاست‌گذاری و ممیزه نشر المصطفی نیز در ششمین اجلاسیه مدیران و دبیران پژوهشی، بر اهمیت تدوین سند چشم‌انداز پژوهشی تأکید نمود و ابراز داشت: لازم است به منظور طراحی و ترسیم سند جامع پژوهشی، افق‌های و چشم‌اندازهای پژوهشی المصطفی را طراحی نموده، برنامه‌های متنوعی برای رسیدن به این امر عملیاتی نماییم.

 * جامعة‌المصطفی از مهم‌ترین دست‌آوردهای انقلاب اسلامی است

وی افزود: با توجه به این که جامعة‌المصطفی از مهم‌ترین دست‌آوردهای انقلاب اسلامی است، نباید از پرداختن به مباحث علمی نو و طرح نظریات جدید هراس داشته باشیم؛ با لبیک به منویات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی(مدظله‌العالی) به منظور فعال‌ترسازی حوزه‌های پژوهشی، ضمن پی‌گیری بحث‌های علمی در جمع‌های محدود، از ملاحظات غیرضروری بپرهیزیم.

عضو کمیسیون سیاست‌گذاری و ممیزه نشر المصطفی، بین‌المللی بودن را از شاخصه‌های ظرفیت‌آفرین جامعه‌المصطفی دانست و اظهار داشت: پی‌گیری فعالیت پژوهشی مشترک المصطفی با مجموعه‌های بین‌المللی غیرایرانی، بیش از گذشته فراهم شده است؛ باید از ظرفیت بسیار بالای حضور مباحث تطبیقی استفاده حداکثری نماییم.

حجت‌الاسلام حبیبی‌تبار، مدیر گروه علمی برتر، با بیان این که گام‌های پژوهشی جامعه‌المصطفی بسیار بلند است، اظهار داشت:همواره، باید قدردان فعالیت مدیران سلف جامعه‌المصطفی باشیم؛ امروز همه طلاب تکلیف دارند علاوه بر پژوهش‌های کلاسی، رساله‌ای برای مقاطع تحصیلی مختلف ارائه نمایند.

وی بر اهمیت توفیقات کمی و کیفی المصطفی در سطح بین‌المللی اشاره نمود و ابراز داشت: در حوزه تصویب پروپوزال در گروه، نابایسته‌هایی مشاهده می‌شود که نیازمند تصمیم‌های جدی در این حوزه است.

حجت‌الاسلام حبیبی‌تبار خاطرنشان کرد: تسریع در روند پژوهش، عمیق آن را دست‌خوش تأثیر قرار داده، به پژوهش‌های سطحی منجر خواهد شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha