چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
پژوهش

حوزه/ معاون پژوهش مدرسه علمیه طالبیه تبریز بر ضرورت نقش‌آفرینی پژوهش به عنوان پشتیبان امور تبلیغی، آموزشی، تربیتی و پرورش در حوزه‌های علمیه تأکید کرد.

حجت‌الاسلام زین‌العابدین رنجی، معاون پژوهش مدرسه علمیه طالبیه تبریز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز، ضمن اشاره به جایگاه والای پژوهش در حوزه‌های علمیه، به احادیثی از امام علی (ع) اشاره کرد و افزود: امیرالمومنین(ع) در حدیثی می فرماید «لا ینفع اجتهاد بغیر تحقیقٍ - هر تلاشی که در آن تحقیق و حقیقت جویی نیست، بهره ای ندارد» و «لا سنّة أفضل من التّحقیق - هیچ راهی برتر از تحقیق و حقیقت جویی نیست»، به ضرورت پژوهش و تحقیق تأکید کرده‌اند.

وی اضافه کرد: طلاب و حوزویان برای پاسخگویی هر چه بهتر به مسائلی که در جامعه مطرح است، باید پژوهش را در اولویت امور خود قرار دهند. مباحث جدیدی که در جامعه مطرح می‌شود، باید در قالب موضوعات پژوهشی در حوزه مطرح و مورد بررسی قرار گیرد.

معاون پژوهش مدرسه علمیه طالبیه تبریز خاطرنشان کرد: تشکیل گروه‌ و انجمن‌های علمی طلاب در کنار گروه‌های علمی موجود اساتید، از برنامه‌هایی است که در دستور کار مدرسه قرار گرفته است تا مسائل و مشکلات مردم در قالب این گروه‌ها بررسی شده و در حد امکان مرتفع شوند.

حجت‌الاسلام رنجی ادامه داد: در راستای پاسخگو بودن طلاب به نیازهای جامعه، کارگاه‌های فقه و فلسفه کاربردی با حضور استادان برجسته و فرهیخته سطوح عالی مدرسه برگزار شده است.

وی خاطرنشان کرد: برای روزآمدسازی و افزایش کارآمدی مدرسه در زمینه پاسخگویی به مسائل مستحدثه، بررسی رابطه حکومت دینی با حوزه‌های علمیه و پاسخ دادن به موضوعات مطروحه در این رابطه مورد نیاز است. همچنین باید حقوق و تکالیف میان مردم و مسؤولین تبیین شده و فرهنگ‌سازی برای تکلیف انگاری فعالیت‌های تبلیغی نیز به صورت جداگانه و ویژه مورد توجه قرار گیرد.

معاون پژوهش مدرسه علمیه طالبیه تبریز به ضرورت پشتیبان بودن پژوهش برای امور تبلیغی، آموزشی و پرورشی اشاره کرد و افزود: پژوهش باید به عنوان پشتیبان در امور تبلیغی، آموزشی و تربیتی وارد عمل شده و در راستای پاسخگو بودن آن‌ها در مقابل مسائل مختلف، کمک کند.

حجت‌الاسلام رنجی افزود: باید امکان نشر آثار فاخر پژوهشی بصورت کتاب، مقاله یا دیگر قالب‌ها فراهم شود و پژوهشگران مورد حمایت مادی و معنوی قرار گیرند. ارائه آثار پژوهشی در قالب‌های جذاب و تأثیرگذار یک راه دیگر برای تشویق طلاب به عرصه تحقیق و پژوهش است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha