پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر/ همایش ملی «جنسیت و خانواده در نگاه علامه طباطبایی(ره)» ـ حجت الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد

حوزه/ مدیر مرکز تحقیقات زن و خانواده حوزه های علمیه از حضور این مرکز در عرصه های جدید خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد، مدیر مرکز تحقیقات زن و خانواده امروز در مراسم رونمایی از آثار جدید این مجموعه گفت: در یک سال گذشته، کتب مختلف منتشر شده است؛ تصحیح کتاب اسدالرغاب که تنها متن اجتهادی علمی است که توسط شیعیان نوشته شده و آیت الله شبیری استنادات زیادی به این اثر داشتند و به همین دلیل این کتاب تصحیح و منتشر شد.

وی افزود: کتاب زن، افتا و مرجعیت نیز از دیگر کتب این مجموعه است که در این عرصه به دنبال این مساله بودیم که مسیر حوزه علمیه خواهران در چه قالبی طرح ریزی می شود؛ این پروژه توسط حجت الاسلام سجادی انجام شد.

حجت الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد اظهار کرد: ترجمه کتاب سیاست خانواده از دیگر پروژه های این مجموعه بوده است؛ جریان خانواده در جریان جهانی به سمت لیبرالیزه شده سوق پیدا می کند؛ مساله دیگر، آن است که دیگر کشورها تا چه حد سیاستگذاری دارند و ما در چه جایگاهی هستیم؛ فایده دیگر این اثر آن است که می دانیم که چقدر از آثاری که در کشور ما تولید می شود کپی بدون زمینه از کشورهای دیگر است.

وی گفت: استفاده از تجربیات کشورهای دیگر لازم است ولی استفاده خام از تجربیات این تجربه را اضافه نخواهد کرد؛ این کتاب این بصیرت را به ما می دهد که خاستگاه مسایلی که مطرح می شود کجاست و چگونه آنها را بومی سازی کنیم.

مدیر مرکز تحقیقات زن و خانواده یاداورشد: بیش از چهارسال پیش یکی از محققین در موضوع حجاب متن بیش از 1000 صفحه ای نگاشت که مورد اسقبال وسیعی قرار گرفت؛ در همان زمان یادداشت های انتقادی در نقد کارهای انجام شد؛ نویسنده کتاب دعوت به مناظره شد و به دلیل عدم حضور طرف مقابل یادداشت های دیگری نوشته شد.

وی افزود: در همان زمان حجت الاسلام مروی بیان کرد که چرا کاری در این زمینه انجام نمی دهید؛ به همین دلیل علاوه بر همین مساله آثار منتشره در حوزه حجاب نیز مد نظر قرار گرفت؛ در این عرصه یک شورای پژوهشی تشکیل شد و از اساتید برجسته سرفصل های پیشنهادی مشخص شد که به 29 مورد رسید.

حجت الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد اظهارکرد: این مقالات سفارش داده شد؛ تصور اولیه انجام این عرصه در مدت یک سال بود ولی از 20 مقاله یک سری مقالات از کانال ارزیابی نگذشت؛ برخی به دلایل مختلف به حد انتشار نرسید؛ در نهایت بر اساس همین 20 مقاله ویرایش اولیه قرار شد که منتشر شود.

وی گفت: امروزه سه جلد از این اثر منتشر شده است که یک جلد ناظر به فضای تاریخی عصر پیامبر است که شامل 277 جلد است؛ پوشش زنان در جامعه عرب و عوامل برهنگی زنان در عصر جاهلی، انواع و کارکرد پوشش زنان در صدراسلام و دوران جاهلی، حریم جنسیتی در صدر اسلام و.. از بخش های این کتاب هستند.

مدیر مرکز تحقیقات زن و خانواده یاداورشد: جلد دوم ناظر به مطالعات فقهی حجاب است که آیات و سنت اهل بیت(ع) در این عرصه انجام شده است؛ معنی شناسی خمار، حجاب شرعی، حکم فقهی پوشش زنان بر اساس آیه 59 سوره احزاب، حجاب شرعی در روایات شیعی، ادله غیرلفظی حجاب غیر شرعی، پوشش زنان اهل بیت(ع) و حکم شرعی حجاب، آرای اهل سنت معاصر معصومان و... از دیگر بخش های این کتاب است.

وی افزود: جلد دیگر ناظر به مطالعات حجاب است که شامل بخش هایی چون مروری بر خوانش های نو، مطالعات انتقادی در جهان اسلام، تحلیل دیدگاه فمنیست های اسلامی درباره حجاب از دیگر بخش های این کتاب است.

حجت الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد اظهارکرد: ترجمه جنسیت در زبان قرآن و الاسره و ترجمه کتاب  جایگاه خانواده و جنسیت در نظام تربیت رسمی به زبان رسمی منتشر شده است که در مرکز الحضاره منتشر شده است؛ آثار دیگر نیز در این مرکز منتشر می شود؛ پیشنهاد مدیر مرکز الحضاره بر لزوم برگزاری نشست های علمی بین المللی در این عرصه در کشورهای عربی تاکید کرد.

وی گفت: در این مقطع زمانی چند پروژه علمی پیگیری می شود؛ زن در نگاه اندیشمندان مسلمان از پروژه های بزرگ مرکز است که از جمله آرای علامه و شاگردان و... ایشان فضای روشنفکری، فضای فمنیستی، نواعتزالیون و.... را بررسی می کند که پس از انتشار این 18 مقاله قطعا از منابع دکتری این درس خواهد بود.

مدیر مرکز تحقیقات زن و خانواده یاداورشد: در عرصه میدانی، در زلزله کرمانشاه فعالان این مرکز به بررسی این بحث پرداختند که آیا پدیده های اجتماعی می تواند برای ما دغدغه ایجاد کند؟ وقتی با میدان عمل فاصله داریم قطعا نمی توانیم آنها را به مفاهیم کاربردی تبدیل کنیم ؛در این عرصه نیز 5 مقاله منتشر می شود.

وی افزود: رصد و آینده پژوهشی تحولات سبک زندگی و نیازهای زنان در ایران و رصد و آینده پژوهشی نیازهای دینی زنان با تاکید بر مسایل فقهی تا سال 1404 پروژه دیگر در دست اقدام این مرکز است.

حجت الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد اظهار کرد: این مرکز به دنبال تشکیل حلقاتی از جمله حلقه حقوق و روابط بین الملل را شکل می دهند که جنسیت در اسناد و روابط بین الملل با تاکیدبر سند توسعه پایدار، موضوع شناسی حقوق کودک و فراتحلیل پژوهش های ناظر به حجاب از دیگر فعالیت های جنبی این مرکز است.

وی گفت: بعضی از کارگاه های آموزشی نیز د راین مرکز برگزار شده است؛ نخست کارگاه آشنایی با دیدگاه شیعی بود که با حضور بانوان انگلیسی انجام شد؛ آشنایی با اسنادبین المللی، کارگاه گونه شناسی و نقد فیلم و... از جمله این کارگاه است؛ انتشار دو فصلنامه جنسیت خانواده از دیگر فعالیت این مرکز است.

مدیر مرکز تحقیقات زن و خانواده یاداورشد: فصلنامه حورا نیز با موضوعاتی چون بررسی سند 2030، سلامت جنسی و مقابله با خشونت علیه زنان و... از دیگر فعالیت های علمی و انتشاراتی این مرکز است.

وی افزود: کتابخانه تخصصی این مرکز مهمترین کتابخانه جنسیتی کشور است که شامل 7632 عنوان کتاب، 21300 مقاله علمی، 370 پایان نامه، 8000 عنوان کتاب دیجیتال انگلیسی است.

حجت الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد اظهار کرد: برنامه نرم افزاری پایگاه آیات و روایات نیز 13 هزار روایت و آیات شریفه ای که در موضوع زن و خانواده در 3هزار موضوع عنوان بندی شده است؛ همچنین پایگاه نشست های علمی نیز در این مرکز وجود دارد؛ امسال 28 نشست و کرسی علمی برگزار شد که بخشی از آن ناظر به موضوعات میدانی و نظری بود است.

وی گفت: 21 مقاله علمی توسط پژوهشگران در کنار فعالیت های رسمی مرکز منتشر شده است؛ این پژوهشکده جوان که پژوهشگران این مرکز به تازگی در این مسیر قرار گرفته اند بخشی از وقت خودرا به ارتقای توانمندی آنها می گذرد.

مدیر مرکز تحقیقات زن و خانواده یاداورشد: جلسه ای در دو روز گذشته در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد که در این جلسه از کارشناسان حوزه زن و خانواده برگزار شد و پس از این جلسه حس شد که ضرورت دارد که اصحاب مطالعه زن و خانواده به شکل سالانه برگزار شود؛ امروزه مرکز تحقیقات زن و خانواده یک نهاد شناخته شده است و می تواند این جریان را توسعه دهد.

وی گفت: برای اولین بار در هفته پژوهش، پژوهشگر برتر نیز انتخاب می شود؛ طرح های پژوهشی مصوب، طرح های تفصیلی، اجرای طرح ها و ارایه مقالات در نشریات علمی پژوهشی نیز از جمله مولفه های انتخاب پژوهشگران است؛ از بین پژوهشگران کمیته ای تشکیل شد که رزومه ها بررسی شد و در نهایت سرکار خانم علاسوند حائز رتبه پژوهشگر برتر شد.

وی اظهارکرد: از ویژگی خاص خانم علاسوند آن است که وی آثار علمی خود را به عرصه درگیری نقادانه وارد می کند و این مباحث را در مراکز مختلف عرضه می کند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha