پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام میرمعزی

حوزه/ حوزه نهادی است که عهده دار انقلاب تمدن اسلامی بوده و این همان وظیفه مهم حوزه است که برای این نهاد ترسیم شده و اگر می خواهیم در این امر موفق عمل کنیم، نیازمند صلاحیت علمی و انجام پژوهش هایی بر اساس تمدن نوین اسلامی و امت اسلامی می باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسملین میرمعزی امروز در اختتامیه چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی به موضوع پژوهش، حوزه و انقلاب اشاره کرد و گفت: منظور از پژوهش همان تولید علم، نظریه پردازی و شکافتن مرزهای دانش و منظور از حوزه همان نهاد روحانیت دارای کارکرد علمی، تبلیغی و تربیتی است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه افزود: منظور از  انقلاب هم جریانی است که 40 سال از آن گذشته و دارای آثار و برکات فراوانی بوده است.

وی عنوان کرد: اما درباره این سوال که پژوهش حوزه چه نسبتی با انقلاب می تواند داشته باشد؟ باید گفت که حوزه نسبت به انقلاب دارای نقش حمایتی و جلوگیری از انحرافات را بر عهده دارد.

حجت الاسلام والمسملین میرمعزی با بیان اینکه هدف از پژوهش در حوزه، حمایت، پشتیبانی از ارکان انقلاب و پاسخ گویی به شبهات با استفاده از منابع اسلامی و جلوگیری از انحراف با استفاده از نقد و بررسی عمیق است، اظهار داشت: اما حوزه نسبت به انقلاب چه نقشی دارد و پژوهش ها در چه مسیری باید قرار گیرد، باید ببینیم آینده انقلاب در چه مسیری خواهد بود و چه می شود و نقشه راه آینده انقلاب چه چیزی است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه افزود: در رابطه با نقشه راه انقلاب، رهبر معظم انقلاب مراحلی مانند جنبش و حرکت انقلابی برای سرنگونی نظام ها، ایجاد نظام اسلامی، ساخت و بنای حکومت اسلامی یا همان دولت اسلامی و جامعه اسلامی همراه با ارزش های دینی، امنیت و رفاه و امت و تمدن نوین اسلامی را ارائه کرده اند.

وی با اشاره به نقش حوزه برای تمدن اسلامی عنوان کرد: حوزه نهادی است که عهده دار انقلاب تمدن اسلامی بوده و این همان وظیفه مهم حوزه است که برای این نهاد ترسیم شده و اگر می خواهیم در این امر موفق عمل کنیم، نیازمند صلاحیت علمی و انجام پژوهش هایی بر اساس تمدن نوین اسلامی و امت اسلامی می باشیم.

حجت الاسلام والمسملین میرمعزی گفت: هم اکنون در موقعیتی هستیم که باید دولت اسلامی را برپا کرده و برای این مسئله باید پاسخ های روشنی داشته باشیم؛ نسبت به این که ساختار حکومت دولت اسلامی چه چیزی است؟ یا نیازمند به چه وزارتخانه ای است؟ برای نقش های مختلف چه ارگان هایی باید باشند؟ اینها بحث های مهمی است که باید صورت گیرد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه افزود: در بخش تمدن اسلامی هم با مطرح شدن الگوی اسلامی پیشرفت ناخود آگاه وارد این مسئله و هر سه مرحله  شدیم چون الگو دارای راهکرد و نقشه بیرونی یعنی ساخت تمدن نوین اسلامی و درونی همان انسجام دولت و ملت وسیاست ها است.

وی در پایان با اشاره به اینکه حوزه باید نسبت به این مسائل پاسخگو باشد، عنوان کرد: اما در حال حاضر ظرفیت های حوزه برای این مراحل، پاسخگو نیست و باید سیاست ها، امکانات و منابعی فراهم شود تا حوزه بتواند در آینده نه چندان دور نقش خود را برای اجرای تمدن نوین اسلامی ایفاء نماید.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha