جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
گفت و گو با مدیر حوزه علمیه خواهران هرمزگان به مناسبت هفته وحدت حوزه و دانشگاه

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمين عبادي زاده گفت: با وحدت توحیدی حوزه و دانشگاه، مسیر آنها به سمت خیر و سعادت جامعه و تامین و خوشبختی و رساندن جامعه به توحید خواهد شد که با توجه به این هدف گذاری ها باید برای وحدت حوزه و دانشگاه برنامه ریزی کرد.

حجت الاسلام و المسلمين محمد عبادي زاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از هرمزگان، ضمن گرامیداشت هفته وحدت حوزه و دانشگاه، بیان داشت: وحدت حوزه و دانشگاه از دیر زمان مورد توجه اندیشمندان و صاحبنظران بوده است.

مدیر حوزه علمیه خواهران هرمزگان با اشاره به نقش بسیار موثر دو نهاد علمی حوزه و دانشگاه در شکل گیری آینده علم و دانش کشور، گفت: به فرمایش امام راحل(ره)، حوزه و دانشگاه این دو بال علم، با رشد و ترقی آن ها، جامعه نیز به رشد خواهد رسید.

وی با اشاره به نامگذاری این هفته به وحدت حوزه و دانشگاه و اهمیت آن، افزود: متاسفانه حوزه و دانشگاه، در مقاطعی از تاریخ کشور با تفکیک علوم دینی و علوم جدید نگاه خوبی نسبت به هم نداشته اند که اکنون با عنایت و توجه به نگاهی که امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب به مسئله وحدت حوزه و دانشگاه داشته و دارند، بخش زیادی از مشکلات فراروی جامعه ما در عرصه های تعلیم و تربیت مرتفع می شود.

مدير حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان با اشاره به اینکه به طور معمول، نگاه به وحدت حوزه و دانشگاه، نگاه سطحی و روبنایی است، بیان کرد: برگزاری همایش های مشترک بین حوزه و دانشگاه، جلسات مشترک و ... به تنهایی موجب ایجاد وحدت و همدلی حوزه و دانشگاه نخواهد شد، بلکه ابتدا باید شاخص و تعریفی از وحدت حوزه و دانشگاه داشت.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی زاده، اولین شاخصه وحدت حوزه و دانشگاه را در هدف دانست و افزود: هرگاه این دو نهاد علمی مسیر خود را به یک هدف برنامه ریزی کردند این وحدت واقعی بین حوزه و دانشگاه محقق می‌شود.

 وی، دومین شاخصه وحدت در حوزه‌ ی تعامل و انتقال ارزش‌های علمی بین حوزه و دانشگاه عنوان کرد و گفت: علوم تجربی و علوم دینی دانشگاه و حوزه باید با تعامل و ارتباط با هم، در یک مسیر مشخص مساله سازی و جهت دهی شوند.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: اگر علوم تجربی با نگاه توحیدی خوانده شود، این نگاه توحیدی در انتقال ارزش های حوزه و دانشگاه به یکدیگر موثر خواهد بود.

وی، نوع دیگر وحدت را وحدت در ارزش‌ها و فضیلت‌ها عنوان کرد و خاطر نشان شد: در این وحدت، ارزش‌های مورد پذیرش دانشگاه با ارزش های مورد قبول حوزه در یک مسیر یعنی وحدت توحیدی قرار می گیرند.

مدیر حوزه علمیه خواهران هرمزگان ادامه داد: با وحدت توحیدی حوزه و دانشگاه، مسیر آنها به سمت خیر و سعادت جامعه و تامین و خوشبختی و رساندن جامعه به توحید خواهد شد که با توجه به این هدف گذاری ها باید برای وحدت حوزه و دانشگاه برنامه ریزی کرد.

وی با تاکید بر اینکه باید اساتید دانشگاه در بخش آموزش و پژوهش و در بحث‌های روشمند کردن حوزه های تحقیق و حوزه نیز در بحث محتوا و ارائه آن به دانشگاه ها هم افزایی کنند، عنوان کرد: حوزه ها در فضای بومی و دینی با متفکران دانشگاهی و دینی به نقد و بررسی و اصلاح علوم انسانی وارداتی از غرب بپردازند و متناسب با مبانی و حوزه علوم دینی اسلامی، آن را به سمت اهداف اسلامی راهنمایی و هدایت کنند و دانشگاه نیز در حوزه های مختلف که حوزه نیازمند ارائه جدید ترین آموزه های دنیای معاصر است به حوزه ها کمک کنند.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی زاده افزود: تعامل بین حوزه و دانشگاه در کنار فعالیت هایی همچون برگزاری کرسی های آزاد اندیشی، همایش ها، نشست های مشترک در حوزه نقد و نظر و ارتباطات، عالمانه تر است.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان گفت: برای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه باید نگاه اعتماد سازی به دور از تحجرگرایی و سنت‌گرایی علیه حوزه ها و نگاه تکفیری علیه دانشگاه ها، ایجاد شود.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی زاده، عدم شناخت را یکی از اساسی‌ترین مشکلات فراروی وحدت این دو نهاد علمی و دینی دانست و بیان داشت: حوزه‌ها و دانشگاه ها شناخت کافی از یکدیگر ندارند و مهمترین کار در این مسیر شناساندن این دو نهاد علمی به همدیگر است.

 وی در پایان خاطر نشان شد: برای رسیدن به یک هدف و مسیر با نگاه توسعه و تکامل حوزه علم و دانش و رساندن حوزه و دانشگاه به قله های رفیع، نیازمند تلاش بیشتر است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha