سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
بی بی سی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

ایران بازی ژئوپلیتیک را در منطقه برد

ایران بازی ژئوپلیتیک را در منطقه برده است. ترامپ اتفاقا عاقل است که زودتر از دیگران تصمیم گرفته به مقاومت بی‌حاصل در مقابل این واقعیت پایان بدهد. دیگران هم تسلیم خواهند شد.در آغاز، آمریکا راهبرد خود را کنار گذاشتن بشار اسد اعلام کرد و پس از حدود 3 سال اعتراف کرد در این کار شکست خورده است. درست است که آمریکا هرگز به حمایت از تروریست‌ها پایان نداد ولی این یک حقیقت غیرقابل انکار است که از مقطعی به بعد آمریکا هم به این نتیجه رسید که اسد تنها کسی است که می‌تواند حداقلی از ثبات را در سوریه ایجاد کند.در این مدت، آمریکا انبوهی از گروه‌های تروریستی را در سوریه ایجاد کرد که حتی نمی‌دانست از کدام یک از آنها، تا چه حد و برای انجام کدام ماموریت باید حمایت کند. به همین دلیل، گروه‌هایی که فی‌المثل از سوی سیا حمایت می‌شدند همزمان از جانب پنتاگون در معرض حمله بودند! روی زمین هم آمریکا هرگز متحدی نیافت که بتواند به آن تکیه کند. از همه مهم‌تر، آمریکا در هدف اصلی خود یعنی جلوگیری از الحاق کامل و عملیاتی سوریه پساداعش، به محور مقاومت و بیرون راندن ایران و حزب‌الله از سوریه و ایجاد اطمینان خاطر برای اسرائیل مبنی بر اینکه سوریه یک جبهه جدید ضداسرائیلی نخواهد بود هم سخت ناکام مانده است. آمریکا احتمالا فهمیده بی‌معناست که اسد در سوریه بماند و مقاومت از سوریه برود، و در نتیجه تسلیم واقعیتی شده که حداقل از 4 سال پیش به این طرف، بدیهی می‌نمود.

 

افشای اسناد فوق محرمانه اروپا،نقشه سعودی-اسرائیلی را فاش کرد

روزنامه «نیویورک‌تایمز» گزارش داد که گروهی از هکرها توانسته‌اند به نفوذ به یکی از سرورهای شبکه رایانه‌ای اتحادیه اروپا در قبرس، توانسته‌اند به حجم گسترده‌ای از اطلاعات محرمانه این اتحادیه دست یابند. این روزنامه که به این اسناد دست یافته، گزارشی در مورد محتوای آن‌ها منتشر کرده که عمدتا بر مذاکرات اتحادیه اروپا با آمریکا و چین متمرکز است.مهمترین مواردی که در این اسناد در مورد ایران مطرح شده است عبارتند از:ایمیل‌های ارسالی مقام‌های اتحادیه اروپا، خطوط مذاکراتی تدوین‌شده برای مقام‌های اروپایی، گزارش محتوای دیدارهای صورت گرفته با طرف‌های خارجی و گزارش جلسات رسمی و غیررسمی وزرای خارجه اتحادیه اروپا از جمله مهمترین اسنادی است که در حمله هکرها، که به ادعای نیویورک‌تایمز چینی هستند، به دست آمده است.برخی موارد مرتبط با ایران که در این اسناد به آن‌ها اشاره شده، عبارتند: حمایت سعودی‌ها از آشوب در ایران، تلاش نماینده رژیم صهیونیستی برای تحریک کشورهای اروپایی علیه ایران، خواست چین از اتحادیه اروپا برای ایجاد ساز و کاری جهت حفظ منافع مالی ناشی از توافق هسته‌ای با ایران، تعجب اتحادیه اروپا از ساقط شدن جنگنده اف-۱۶ رژیم صهیونیستی بر فراز جولان و گزارشی از نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا پس از حصول برجام.

 

بی‌بی‌سی با بهتان هم گاف داد

در روزهای اخیر مستندی از شبکه بی‌ بی سی با عنوان «بهتان برای حفظ نظام» پخش شد. در این مستند تلاش شده تا ثابت شود که جمهوری اسلامی با استفاده از یک مبنای دینی، بهتان زدن به مخالفین خود را جایز می‌داند. در جای‌جای این مستند از صفحات مختلف روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها به عنوان مستنداتی برای بهتان زدن در جمهوری اسلامی استفاده شده است که بررسی برخی از آنها می‌تواند نکات خوبی را برای ما روشن کند.برخی از این خبرها به صورت کلی گفته شده است و اصلا در آن خبر نامی از فردی برده نشده که موضوع بهتان قابلیت طرح شدن داشته باشد. به طور مثال در خبری از آیت‌الله جنتی نقل شده است که «برخی از متقاضیان نمایندگی مجلس خبرگان قمارباز و مشروب‌خوارند» با مراجعه به این خبر مشخص  می‌شود که هیچ اسمی از افراد برده نشده است که متضمن وجود بهتانی باشد. درباره خبر دیگری نیز که از کیهان نقل شده و مربوط به رونمایی مستند «خیلی محرمانه» در خبرگزاری فارس است، این موضوع صدق می‌کند. در مورد خبر دیگری نیز که با تیتر «افشاگری علیه فتنه‌گران رفتاری اعتدالی است» نقل شده است، هیچ‌گونه بهتانی به کسی زده نشده و تنها در مدح افشاگری خبری نقل شده است.

 

افشای تکان دهنده  آزار جنسی کشیش ها،آمریکا را شوکه کرد

دستگاه قضایی آمریکا اعلام کرد حدود هفتصد کشیش در ایالت ایلینوی به آزار و اذیت جنسی کودکان متهم شده اند.«لیسا مادیگان»، دادستان کل ایالت ایلینوی اعلام کرد تحقیقات دفتر او نشان می‌دهد شمار واقعی موارد سوءاستفاده کشیش‌ها از کودکان از ۱۸۵ مورد که کلیسای کاتولیک قبلاً به آن اعتراف کرده بود بسیار بیشتر است. نتایج اولیه تحقیقاتی که دفتر این دادستان از ماه اوت کلید زده نشان می‌دهد دست‌کم ۶۸۵ کشیش به این جرم متهم شده‌اند. مادیگان در بیانیه‌ای از عملکرد کلیسا در مدیریت موارد مربوط به ادعاهای تعرض جنسی به کودکان انتقاد کرده است.ایالت ایلینوی تحقیقات درباره این موضوع را پس از آن آغاز کرد که دیوان عالی ایالت «پنسیلوانیا» در گزارش ماه اوت افشا کرد بیش از ۳۰۰ کشیش کاتولیک در ۷۰ سال گذشته نزدیک به ۱۰۰۰ کودک را مور آزار جنسی قرار داده‌اند و کلیسای کاتولیک در تمام این سال‌ها پرونده‌های این تخلفات را پنهان کرده است.

 

ماتیس ترامپ را در زمین و فضا رها کرد

جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا تنها یک روز پس از اعلام خروج آمریکا از سوریه از سمت خود استعفا کرد.اگرچه مقامات دولتی آمریکا می‌کوشند تا استعفای ماتیس را بی ارتباط با سیاست اعلام خروج آمریکا از سوریه معرفی کنند اما اینکه این مساله بلافاصله و تنها بعد از اعلام این خروج صورت پذیرفت گویای این است که حتی اگر خارج شدن ازسوریه دلیل اصلی استعفا نباشد، تیر خلاص به همراهی ماتیس وترامپ است.دامنه اختلافات ماتیس و ترامپ به مساله مداخله ادعایی روسیه در انتخابات امریکا، دیدار ترامپ با رهبر کره شمالی علی رغم نگاه ماتیس و دیگران و....بازگشت دارد؛ درحالی که ماتیس ماموریت تشکیل نیروی پنجم نظامی آمریکا در فضا را برعهده داشت بنظر می‌رسد از آنچه در روی زمین توسط ترامپ اتفاق می افتد اطمینان نداشت و لذا ترجیح داد در ادامه مسیر او را همراهی نکند.

 

کنگره «نسل‌کشی» روهینگیا را تایید کرد

مجلس نمایندگان آمریکا در قطعنامه‌ای حمله ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا را «نسل کشی» اعلام کرد.اعضای مجلس نمایندگان آمریکا همچنین در این قطعنامه که تقریبا به اتفاق آرا تصویب شد، خواستار آزادی دو خبرنگار رویترز در میانمار شدند.«وا لونه» 32 ساله و «کیاو سو او» 23 ساله دو خبرنگار خبرگزاری رویترز هستند که پس از یک سال بازداشت، چند پیش به اتهام نقض قانون اسراسر حکومتی میانمار به 7 سال زندان محکوم شدند.دو خبرنگار یادشده، دسامبر (دی/بهمن) گذشته درست زمانی که اسناد محرمانه ای را درباره جنایت های ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا حمل می کردند، دستگیر شدند.آن‌ها مدارکی را درباره قتل‌عام 10 مسلمان در روستای بودائی نشین «این دین» واقع در شمال استان راخین در دست داشتند که نشان می داد گردن دو نفر از این افراد از سوی ارتش بریده شده و مابقی به ضرب گلوله کشته و دفن شده اند.سازمان ملل نیز پیشتر در گزارشی با بیان اینکه ارتش میانمار «با هدف نسل کشی» اقدام به قتل عام و تجاوز گروهی به مسلمانان روهینگیا کرده، برای اولین بار خواستار محاکمه سران ارتش این کشور به جرم نسل کشی شد.

 

اتحادیه اروپا رسماً روسیه را تحریم‌ کرد

یک رسانه انگلیسی گزارش داده اتحادیه اروپا جمعه رسماً تحریم‌ها علیه روسیه را به مدت ۶ ماه تمدید کرده است.اتحادیه اروپا به طور رسمی با ادامه تحریم‌های اقتصادی روسیه موافقت کرد.بر اساس این گزارش، سران اروپا در نشست هفته قبل با تحریم‌های روسیه موافقت کرده بودند اما تصمیم داشتند که این کشور را بابت ماجرای توقیف سه کشتی اوکراینی با «تحریم‌های بیشتر» تنبیه نکنند.شورای اتحادیه اروپا متشکل از 28 کشور اعلام کرد که تصمیم خود را در مورد گسترش تحریم‌ها بر روسیه به اتفاق آرا به تصویب رسانده است.از زمان آغاز درگیری بین جدایی‌طلبان روس‌گرا و اوکراین، اکثر کشورهای غربی تحریم‌های اقتصادی و سیاسی را علیه روسیه و برخی مقام‌ها و شهروندان آن کشور به اجرا گذاشته‌اند.این در حالی است که برخی دیگر از کشورهای جهان از جمله ترکیه با وجود این تحریم‌ها و اعمال فشار اتحادیه اروپا و آمریکا، هنوز در حال انجام مناسبات تجاری، اقتصادی با روسیه هستند.

 

کرملین  موشک‌های اروپایی آمریکا را تهدید کرد

سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه نسبت به استقرار محتمل سامانه‌های موشکی آمریکا در اروپا هشدار داد.سخنگوی کرملین گفت: «رئیس جمهور بارها منظور خود را توضیح داده است. استقرار این موشک‌ها در اروپا باعث می‌شود روسیه هم برای ایجاد توازن، زرادخانه‌های موشکی خودش را به سمت این پرتابگرها نشانه بگیرد.»«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در زمینه کاسته شدن از آستانه صبر به کارگیری جنگ افزارهای اتمی هشدار داد و گفت که این امر منجر به فاجعه‌ای جهانی می‌شود.پیمان منع موشک‌های اتمی میان‌برد در سال 1987 بین آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق منعقد شد. این پیمان آمریکا و روسیه را از تملک، تولید یا پرتاب آزمایشی موشک‌های کروز با برد بین ۳۰۰ تا ۳۴۰۰ مایل منع می‌کند.«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا مهر ماه با محکوم کردن روسیه به نقض پیمان منع موشک‌های اتمی میان‌برد، تهدید کرد کشورش را از آن خارج می‌کند. روسیه نیز تاکید کرده تنها تا زمان پایبندی آمریکا به این پیمان در آن باقی می‌ماند.

 

شورای امنیت آتش‌بس الحدیده را تصویب کرد

اعضای شورای امنیت روز جمعه قطعنامه‌ای که برای تأیید آتش‌بس میان گروه‌های یمنی صادر شده را به تصویب رساند.۱۵ کشور عضو شورای امنیت پنجشنبه بعد از جدال‌های چند روزه بر سر دو قطعنامه رقیب جهت تأیید آتش‌بس یمن سرانجام پیش‌نویس تهیه شده توسط انگلیس را به تصویب رساندند.انگلیس و آمریکا دو پیش‌نویس رقیب در شورای امنیت توزیع کرده بودند. روسیه با پیش‌نویس آمریکا به دلیل آنکه اتهاماتی را علیه ایران مطرح می‌کرد، مخالف بود. اعضا، سرانجام بر سر رأی به پیش‌نویس انگلیس توافق کردند.روسیه در ماه فوریه هم قطعنامه مورد حمایت آمریکا درباره یمن که به دنبال اتهام‌پراکنی علیه ایران بود را وتو کرد. قطعنامه‌های شورای امنیت برای تصویب نیازمند ۹ رأی موافق و عدم وتوی روسیه، چین، آمریکا فرانسه و انگلیس هستند.گروه‌های یمنی بعد از یک هفته گفت‌وگو زیر نظر سازمان ملل، پنجشنبه دو هفته گذشته در استکهلم سوئد اعلام کردند به توافقی برای آتش‌بس در شهر بندری الحدیده دست پیدا کرده‌اند. این توافق از بامداد سه‌شنبه اجرایی شد.

 

«الشباب» علیه داعش اعلان جنگ کرد

گروه تروریستی الشباب در بیانیه‌ای گروه تروریستی داعش را به منحرف کردن «جهاد» متهم و علیه آن اعلان جنگ کرد.اخیرا داعش اعلام کرده بود که عناصر این گروه حدود ۱۴ نفر از عناصر الشباب را در جریان درگیری مسلحانه در بلندی‌های منطقه بری واقع در ولایت پونتلند در شمال شرقی سومالی، به قتل رسانده‌اند.پیش از این وبگاه «الصومال الجدید» از تهدیدات داعش علیه الشباب خبر داده و گزارش داد که گروهک الشباب یک عضو مصری خود در شهر «جلب» واقع در منطقه جوبای مرکزی در جنوب سومالی را که قصد پیوستن به داعش را داشت، به قتل رساند و علاوه بر آن چند نفر دیگر را بازداشت کرده است.داعش که در ارتفاعات ولایت پونتلند در شمال شرقی سومالی استقرار دارد در تلاش است تا نفوذ خود در داخل سومالی را گسترش دهد اما با مانع بزرگ الشباب مواجه است و این گروه تا کنون چندین عضو داعش را به قتل رسانده‌اند.

 

ترامپ دولت فدرال را تهدید کرد

رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید اگر دموکرات‌های کنگره بودجه لازم را برای امنیت مرزی این کشور تصویب نکنند، دولت فدرال امروز تعطیل خواهد شد.وی در توییتر تهدید کرده که اگر امروز دموکرات‌های سنا به بودجه امنیت مرزی و ساخت دیوار در مرز با مکزیک رای منفی بدهند، دولت فدرال برای مدتی طولانی تعطیل خواهد شد.او با طرح این ادعا که حتی ریگان هم به دنبال کشیدن دیوار در مرز با مکزیک بوده، گفت که ساخت این دیوار به هر طریق ممکن اجرایی خواهد شد.اعضای مجلس نمایندگان آمریکا با لایحه بودجه موقت دولت که با هدف جلوگیری از تعطیلی وزارتخانه‌ها و ادارات دولتی ارائه شده، موافقت کردند و در آن با درخواست «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای تخصیص بودجه جهت ساخت دیوار مرزی را نیز موافقت شد.ترامپ پیش از این تهدید کرده بود که اگر کنگره ۵ میلیارد دلار برای ساخت دیوار در مرز آمریکا و مکزیک منابع مالی تخصیص ندهد، با عدم امضای لایحه بودجه، اجازه می‌دهد که دولت تعطیل شود. او از لایحه مصوب سنا که در آن بودجه‌ای برای ساخت دیوار در نظر گرفته نشده، خودداری کرده و از کنگره خواست لایحه تازه‌ای تصویب کند.

 

پیونگ‌یانگ سلاح اتمی را به سلاح اتمی منوط کرد

خبرگزاری دولتی کره شمالی با تاکید بر اینکه منظور از خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره، حذف همه سلاح‌های اتمی منطقه است، اعلام کرد اگر آمریکا سلاح‌های اتمی خود در کره جنوبی را برنچیند، کره شمالی هم سلاح اتمی خود را کنار نمی‌گذارد.در یادداشت خبرگزاری دولتی کره شمالی به دیدار ۲۲ خرداد رهبر این کشور با رئیس‌جمهور آمریکا در سنگاپور اشاره شده است.خبرگزاری دولتی کره شمالی اعلام کرد: «وقتی ما بر شبه جزیره کره تاکید کردیم، این مفهوم شامل کره شمالی به اضافه سرزمین کره جنوبی می‌شود که در آن سلاح‌های اتمی آمریکا و دیگر اشکال نیروهای تجاوزگری مستقر هستند».رویترز در گزارش خود درباره بیانیه امروز خبرگزاری دولتی کره شمالی، تاکید کرد که این توضیح، «یکی از واضح‌ترین توضیحات کره شمالی» درباره خلع سلاح اتمی از زمان نشست سنگاپور بین کیم جونگ اون و ترامپ بوده است.خبرگزاری دولتی کره شمالی همچنین تاکید کرد که واشنگتن باید از توهمات خود دست بردارد.

 

اسرائیل علیه ایران و حزب‌الله موشک چید

نخست وزیر اسرائیل ادعا کرد، حزب‌الله لبنان با بستن کارخانه‌های ساخت موشک‌ در این کشور موشک‌ها و زرادخانه موشکی محدودی در اختیار حواهد داشت.بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفت، حزب‌الله لبنان تنها چند ده موشک دقیق و نقطه‌زن در اختیار دارد چرا که به دنبال شناسایی این کارخانه‌ها توسط اسرائیل در ماه سپتامبر حزب الله آنها را بست.نتانیاهو مدعی شد: آنها به دنبال گشودن پایگاه‌های جدید هستند اما از طریق این اقدامات آنها را از داشتن تسلیحات دقیق محروم می‌کنیم.نتانیاهو اخیرا در جریان دیدار با ماتئو سالوینی، معاون نخست وزیر ایتالیا بار دیگر بر درخواستش از نیروهای حافظ صلح (یونیفل) برای نابودی این تونل‌ها که اسرائیل مدعی است حزب‌الله لبنان آنها در مرزهای دو طرف حفر کرده‌،‌ تاکید کرد.او گفت: ما از دولت لبنان می‌خواهیم که حزب‌الله را متوقف کند. ارتش لبنان عملا یا نمی‌تواند و یا نمی‌خواهد که هیچ کاری در مقابل حزب‌الله انجام دهد. خاک لبنان برای حمله به اسرائیل مورد هدف قرار می‌گیرد و حزب‌الله از تک‌تک خانه‌های غیرنظامیان برای اهداف خود استفاده می‌کند، این قابل قبول نیست. لبنان مسئول کارهایی است که آنها انجام می‌دهند.او سپس با اشاره به نشست امروز شورای امنیت گفت: جامعه جهانی باید ایران و حزب‌الله را متوقف کند. اقدامات آنها مردم ما و حاکمیت ما را تهدید می‌کند. حزب الله باید به عنوان یک گروه تروریستی شناخته شود.

 

آل‌خلیفه شکنجه روحی زندانیان را کلید زد

فعالان حقوق بشر بحرین از شیوه جدید نظام آل خلیفه برای شکنجه محکومان به اعدام در زندان جو مرکزی این کشور خبر دادند.نیروهای امنیتی در زندان هرچندگاهی در میان زندانیان محکوم به اعدام حضور یافته و به آنها می گویند که در روزهای پایانی زندگی قرار دارند و در آینده ای نزدیک اعدام خواهند شد.این نیروها همچنین روز گذشته به زندان جو مرکزی یورش برده و وسایل شخصی و کتاب و حتی لباس و پتوی برخی زندانیان را مصادره کردند.زندان جو مرکزی از بدترین زندان های این کشور در زمینه تعامل با زندانیان به شمار می آید و زندانیان با شکنجه و بدرفتاری شدیدی مواجه هستند.این زندانیان که اکثر آنان را انقلابیان بحرینی تشکیل می دهند، با سوء رفتار مواجه بوده و فعالان حقوقی اعتقاد دارند که دولت بدینوسیله درصدد انتقام گرفتن از انقلابیان است.

 

آمریکا یوروپل را برای مقابله با حزب الله به کار گرفت

آمریکا برای آنچه که مقابله با فعالیت های حزب الله در اروپا نامیده شده است، با پلیس اروپا موسوم به یوروپل گفت وگو کرد.گفته شده است که از دولت های خاورمیانه، آمریکای جنوبی، اروپا، آفریقا، آسیا و آمریکای شمالی در این جلسه همراه با یوروپل و اینترپل حضور داشته اند.در بیانیه دفتر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه شده است حزب الله همچنان به آنچه که عملیات تروریستی و جمع آوری پول در سراسر جهان نامیده شده، ادامه می دهد از این رو، مقابله با آنچه که تهدید گروه های تروریستی تحت حمایت ایران برشمرده اند، برای این دولت ها در اولویت نخست است.در این بیانیه افزوده شده است گروه همکاری برای اجرای قانون یک وسیله حیاتی برای بهبود همکاری بین المللی در مبارزه با آنچه که طرح های تروریستی و جنایی حزب الله دانسته اند، باقی می ماند.این بیانیه ادامه می دهد مقامات وزارت خارجه، دادگستری، خزانه داری، تحقیقات فدرال، مرکز ملی مبارزه با تروریسم و آژانس مبارزه با مواد مخدر آمریکا نیز در این نشست شرکت داشته اند.

 

تد کروز برای قطع دست پولی ایران به سنا رفت

گروهی از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا طرحی را به سنا و مجلس نمایندگان برده‌اند که هدف آن قطع نظام بانکی ایران از شبکه بین‌المللی و فشار به پول ملی ایران است.این نشریه به نقل از منابع مطلع نوشته هدف از این طرح که به رهبری «تد کروز» سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی به سنا و مجلس نمایندگان ارائه شده، قطع دسترسی بانک‌های ایرانی به سیستم مالی بین‌المللی به بهانه حمایت آن‌ها از «تروریسم» است.این طرح که به رؤیت خبرنگار فری‌بیکن رسیده، تمام بانک‌های ایرانی را حامی تروریسم و عامل پولشویی معرفی می‌کند و تحریم آن‌ها را خواستار می‌شود. بنا بر این گزارش، نمایندگان حامی این طرح دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا را به اجرای کند تحریم‌های مالی علیه ایران با هدف جلب رضایت کشورهای اروپایی همکار با ایران متهم کرده‌اند.طرح پیشنهادی این نمایندگان، علاوه بر نظام بانکی، نظام مالی و روش‌هایی مانند استفاده از ارزهای رمزنگاری شده (کریپتو کارنسی‌ها) برای دور زدن تحریم‌های آمریکا و ادامه تجارت میان ایران و اروپا را نیز هدف قرار می‌دهد. مقابله با تلاش ایران برای حفظ ارزش ریال هم یکی دیگر از اهداف این طرح عنوان شده است.«مارکو روبیو»، «تام کاتن»، «تام تیلیس»، «کوری گاردنر»، «سندی هاید اسمیث» و «تاد یانگ» که همگی جمهوری‌خواه هستند، تاکنون از طرح کروز حمایت کرده‌اند. هنوز زمان رأی‌گیری در مورد این طرح مشخص نشده است.

 

قشون ترامپ شبانه افغانستان را ترک کرد

رئیس جمهور آمریکا، خروج هفت هزار نظامی آمریکایی از افغانستان را آغاز کرد.ترامپ، به ارتش این کشور دستور داد، برنامه ریزی خروج هفت هزار نظامی آمریکایی را از افغانستان آغاز کند.خروج این تعداد نیرو ممکن است ماه ها طول بکشد.موضوع خروج نظامیان آمریکا از افغانستان در حالی مطرح می‌شود که ترامپ چهارشنبه شب در اقدامی غیرمنتظره اعلام کرد: نظامیان آمریکا در دو تا سه ماه آینده سوریه را ترک می‌کنند.بیش از 14 هزار نظامی آمریکا در افغانستان حضور دارند.ترامپ بارها با انتقاد از حضور نظامیان این کشور در خارج از کشور آن را «تلف کردن پول» خوانده است.

 

وزارت اطلاعات توهمات نتانیاهو را پاسخ داد

مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات به اظهارات توهم‌گونه نتانیاهو واکنش نشان داد.مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات در واکنش به اظهارات اخیر بنیامین نتانیاهو مبنی بر تردد دوره‌ای مدیران امنیتی رژیم صهیونیستی برای نظارت بر برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران گفت: نتانیاهو حق دارد از این داستان‌سرایی‌ها داشته باشد؛ زیرا او به خاطر لو رفتن جاسوسی وزیر اسرائیل برای جمهوری اسلامی ایران و نفوذ گسترده دستگاه‌های اطلاعاتی ایران در سرویس‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی تحت شدیدترین فشارهای داخلی و خارجی قرار دارد.وی یادآورشد: نتانیاهواخیرا به شاباک (سرویس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی)دستور داده طی ۶ ماه کلیه مقامات سیاسی ، امنیتی و اعضای کنست را از حیث ارتباط با سرویس‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران تحت بررسی‌های چندجانبه اطلاعاتی و امنیتی قراردهد و این دستور بیانگر واقعیاتی است که نیاز به توضیح ندارد.

 

توهم ترامپ در توئیتر سکته زد

رئیس‌جمهور آمریکا در اظهاراتی متوهمانه اظهار کرد که ایران از خروج آمریکا از سوریه چندان خرسند نشده است.دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت:«ایران، روسیه، سوریه و دیگر کشورها، از خروج آمریکا چندان خشنود نیستند چراکه حال باید بدون ما، به جنگشان با داعش - که از آن متنفر هستند - ادامه دهند.»

 

ناو هواپیمابر آمریکا وارد خلیج فارس شد

اولین ناو هواپیمابر آمریکا پس از خروج ایالات متحده از توافق برجام، وارد خلیج فارس شد.این ناو اولین کشتی جنگی آمریکا است که پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران و پس از طولانی ترین غیبت ناوهای هواپیمابر نیروی دریایی آمریکا، به خلیج فارس اعزام شده است.آسوشیتدپرس در این گزارش مدعی شد، شناورهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، این ناوهواپیمابر و گروه ضربت آن را تحت تعقیب و رصد قرار داده اند. نیروهای ایرانی برای رصد این ناو و شناورهای پشتیبان آن، یک پهپاد را به پرواز درآورده و به شلیک آزمایشی چند راکت در نزدیکی آن ها اقدام کرده اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha