پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
جعفرزاده دیزآبادی

حوزه/ حجت الایلام والمسلمین جعفرزاده دیزآبادی گفت: ولایت فقیه نه تنها با دموکراسی منافاتی ندارد، بلکه در نوع خود، از بهترین نوع دموکراسی محسوب شده و مدافع آزادی‌های معقول و مشروع نیز می‌باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، کرسی آزاد اندیشی علمی ترویجی  نقد و بررسی دیدگاه ناسازگاری ولایت فقیه با دموکراسی در دانشگاه آزاد اسلامی قم، توسط حضور حجت الاسلام والمسلمین علی جعفرزاده دیزآبادی استادیار و مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه، با حضور دانشجویان و اساتید دانشگاه و محققان عرصه فقه و سیاست برگزار گردید.

حجت الاسلام والمسلمین علی جعفرزاده دیزآبادی در این کرسی ترویجی گفت: تأثیر چشمگیر نظریه ولایت فقیه و نوپایی طرح آن و تراوش ذهنی اندیشمندان از سویی و هجوم فکری و فرهنگی بیگانگان برای ایجاد تردید و تزلزل در مبانی آن، از سوی دیگر، سبب طرح پرسش‌ها و شبهاتی در این زمینه گردید و ضرورت روشنگری بیشتر و نوپردازی قوی‌تر را نمایان ساخته است.

وی با اشاره با این که قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران با تلفيق نظام جمهوري و دموکراسي از يک سو و نظام اسلامي از سويي ديگر، نظامي به وجود آورد که مانند آن را در هيچ يک از نظام هاي سياسي معاصر نمي‏ توان مشاهده کرد، افزود: از جمله شبهاتی که در زمینه ولایت فقیه مطرح است، شبهه «ناسازگاری ولایت فقیه با دموکراسی» است.

مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم بیان داشت: اين نظريه با توجه به "انتخابي بودن فقيه" ، "مکتبي بودن نظام‏"و "گوناگوني دموکراسي‏" مورد نقد و بررسي قرار گرفته و در نهايت اين نتيجه حاصل شده که نه تنها ولایت فقیه با دموکراسی منافاتی ندارد، بلکه در نوع خود، از بهترین نوع دموکراسی محسوب می‌شود و مدافع آزادی‌های معقول و مشروع نیز می‌باشد.

حجت الاسلام والمسلمین جعفرزاده دیزآبادی ادامه داد: حاکميت فقيه با حاکميت مردم قابل جمع است، بلکه تلفيق اين دو، نوعي مردم سالاري به نام "مردم سالاري ديني‏" به وجود آورده که کاملتر از دموکراسي رايج غربي مي‏باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha