پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
اصفهان

حوزه/ نشست اخلاقی با موضوع « اسباب ورود به بهشت» با حضور طلاب و اساتید، در مدرسه علمیه فاطمه الزهراء(س) اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام مرتضوی پناه به دو هدیه الهی که خداوند به پیغمبر خاتم(ص) اهداء کرده است، اشاره و گفت: آیه اول سوره کوثر( إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ) و آیه 78 سوره حجر (وَ لَقَدْ آتَیناک سَبْعاً مِنَ الْمَثانی وَ الْقُرْآنَ الْعَظیمَ) به دو هدیه الهی به پیغمبراکرم(ص) اشاره دارد، بنا به فرموده آیت الله جوادی آملی در ذیل آیه کوثر، انسان باید به جای تکاثر به دنبال کوثر که وجود پر خیر و برکت حضرت زهراء(س) است،  باشد؛ زیرا کوثر انسان را به خدا نزدیک می کند و تکاثر او را از خدا دور می کند.

وی، سه دیدگاه تفسیری درباره علت نامگذاری سوره حمد را به سبب اینکه سوره حمد دو بار در نماز های یومیه خوانده می شود و تنها سوره ای است که هم خداوند متعال با بنده صحبت می کند و هم بنده با خدا و سومین دیدگاه اینکه سوره مبارکه حمد دارای هفت کلمه می باشد که هر کدام از این کلمه ها دو بار در این سوره تکرار شده اند(الله،الرحمن،الرحیم، ایاک، صراط،علی، هم).

استاد حوزه، اسباب سعادتمندی انسانها را بیشتر از اسباب شقاوت آنها دانست و گفت: مطابق روایات جهنم دارای هفت در بوده و بهشت دارای هشت در می باشد این تفاوت بیانگر آن است که راههای نیل به بهشت بیش از جهنم است زیرا رحمت خداوند بر غضبش پیشی دارد.

حجت الاسلام مرتضوی پناه به بیان اسباب ورود به بهشت پرداخت و افزود: یکی از اسباب ورود به بهشت  این است که مستحب است در نمازهای یومیه  قبل از شروع حمد، آیه 79 سوره انعام (إِنِّي وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ حَنِيفًا) را بخوانیم.

وی در ذیل تفسیر این آیه شریفه، خاطر نشان کرد: هرچه انسان علم و معرفتش به خداوند بیشتر باشد ارزش و جایگاه و عیارش نزد خداوند افزایش می یابد. پس همه به یک اندازه از خداوند مزد نمی گیرند.

حجت الاسلام مرتضوی پناه گفت: دائم الذکر بودن انسان موجبات دخول به بهشت را برایش فراهم می کند و از بین اذکار، ذکر بسم الله الرحمن الرحیم, رب, یا مسبب الاسباب و  آیه 24 سوره قصص «رَبِّ إِنِّي لِما أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقيرٌ» از مهمترین ذکر هایی هستند آثار معنوی زیادی دارند.

 

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha