چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
صابری تولایی

حوزه/ عضو کمیسیون تبلیغ شورای عالی حوزه علمیه خراسان خطاب به روحانیان گفت: امروز دفاع از انقلاب مساوی با دفاع از اصل دین است؛ بنابراین اگر ما انقلاب را کنار بگذاریم بزرگ‌ترین حلقه واسط بین زمین و آسمان در دنیا از بین می‌رود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری « حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام احمد صابری تولایی، امروز در دومین نشست نقش‌آفرینی حوزویان و فعالان فرهنگی در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، بر ضرورت ارتقای فعالیت‌ها و نقش‌آفرینی کیفی و کمی حوزویان در رابطه با انقلاب و نظام اسلامی تأکید کرد.

وی اضافه کرد: با وجود اقدامات شایسته‌ای که از سوی روحانیان و فعالان فرهنگی درزمینهٔ تبیین و تحکیم انقلاب و نظام صورت گرفته؛ اما هنوز هم در حوزه مهارتی و هم درزمینهٔ علمی انزوا داریم؛ به‌گونه‌ای که کمتر افرادی را می‌بینیم که کفش آهنی پوشیده و در دفاع از انقلاب و نظام آن‌گونه که باید و شاید به میدان آمده باشند.

حجت‌الاسلام صابری تولایی ادامه داد: امروز دفاع از انقلاب مساوی با دفاع از اصل دین است؛ بنابراین اگر ما انقلاب را کنار بگذاریم بزرگ‌ترین حلقه واسط بین زمین و آسمان در دنیا از بین می‌رود.

وی با اشاره به کارآمدی نظام، چالش‌ها و وظایف، اظهار کرد: امام علی (ع) می‌فرماید: «وَ لَا یحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ وَ الْعِلْمِ [بِمَوَاقِعِ] بِمَوَاضِعِ الْحَقِّ» و تأکید می‌کند کسی می‌تواند علم جبهه حق را به دوش بکشد و این بار را بردارد که سه ویژگی داشته باشد؛ اهل بصیرت باشد، اهل صبر در مسیر باشد و مواضع حق را بشناسد که کجا باید بگوید و کجا سکوت کند.

حجت‌الاسلام صابری تولایی با بیان اینکه روحانیان باید مفهوم کارآمدی نظام را دانسته و به کم و کیف آن آگاه باشند، تصریح کرد: دو جور نگاه به کارآمدی داریم، اگر کارآمدی را با عدم نقص در آن جامعه ببینیم باید بگوییم پیامبر (ص) و امیرالمؤمنین (ع) هم کارآمد نبود و نظام کارآمد در کل دنیا تحقق پیدا نکرده است؛ اما کارآمدی به معنای عدم وجود نقص در جامعه نیست که این موضوع باید در سخنرانی‌ها و مجالس مد نظر روحانیان قرار گیرد.

وی با اشاره به اهمیت نقد تئوریک نظام‌های غربی و نقد عملکردی نظام‌های غربی در دفاع از نظام اسلامی، اظهار کرد: در دنیا نظام‌های متعددی، نظام‌های رقیب نظام اسلامی محسوب می‌شوند؛ ازاین‌رو روحانیان باید با نقد تئوریک و عملکردی این نظام‌ها آشنا باشند تا بتوانند از طریق قیاس، کارآمدی نظام اسلامی را اثبات کنند.

به گفته حجت‌الاسلام صابری تولایی ضروری است روحانیان نسبت به این نظام‌ها در حوزه تئوریک و عملکردی اشراف داشته باشند تا بتوانند از نظام اسلامی دفاع کنند.

وی با اشاره به ضرورت آشنایی روحانیان با نقد نظام‌های کشورهای اسلامی، گفت: کشورهایی که پرچم اسلام را بر سر خود افراشته‌اند هم در مواردی رقیب نظام جمهوری اسلامی هستند؛ در حالی که امروز در دنیا نظامی کارآمدتر از نظام جمهوری اسلامی وجود ندارد.

حجت‌الاسلام صابری تولایی با اشاره به ضرورت تبیین کارآمدی نظام نبوی و علوی و نظام حاکمیتی رسول گرامی اسلام از سوی روحانیان، اظهار کرد: امام علی (ع) در حدود پنج سال حکومت‌داری، کارآمد عمل کرده و منشأ خدمات و برکات فراوانی بوده؛ اما این به معنای عدم وجود نقص در جامعه نیست که تمام این موارد باید در دفاع از انقلاب و نظام اسلامی مد نظر روحانیان و مبلغان قرار گیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha