سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام سعید امامی

حوزه/ استاد مدرسه علمیه سالار شهیدان تبریز گفت: تولید سه علم فلسفه، مبانی و اخلاق برای هر علمی اعم از فیزیک، شیمی یا هر علم دیگری که منجر به اسلامی‌سازی علوم می‌شود، به شکل‌گیری تمدن اسلامی کمک می‌کند.

حجت‌الاسلام سعید امامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز با بیان اینکه عبارت «وحدت» میان دو موضوع که حقیقت یکسانی دارد، به کار می‌رود، بیان داشت: بر خلاف وحدت، «اتحاد» در خصوص دو چیز که جدا از هم هستند، ولی می‌خواهند باهم بوده و اهداف همسویی را دنبال کنند، کاربرد دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به تعریف انجام گرفته از وحدت و اتحاد، حوزه و دانشگاه با یکدیگر وحدت دارند؛ چرا که تمام علوم الهی هستند، صحبت ما در علم از خداوند یا مخلوق اوست؛ علمی که در مورد خداوند باشد، علم الهی و حوزوی و دینی می شود و آنچه که در خصوص مخلوقات خداوند اعم از شیمی، ریاضی و فیزیک است، علوم دانشگاهی نامیده می‌شود.

استاد حوزه علمیه تبریز در تشریح نتایج وحدت حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: غنی شدن و به روزسازی دروس حوزوی و اینکه دروس دانشگاهی اهداف، مبانی و روش‌های الهی داشته باشند، از نتایجی است که وحدت این دو نهاد به دنبال خواهد داشت. از این طریق دروس دانشگاهی از اهداف الهی بهره می‌برد و در مسائل دنیوی متوقف نمی‌شود و از روش‌ها و شریعت‌های الهی بهره‌مند می‌گردد و مبانی و فسلفه الهی نیز در آن‌ها لحاظ می‌گردد.

حجت‌الاسلام امامی با اشاره به اینکه وحدت میان حوزه و دانشگاه آنگونه که باید، محقق نشده است، خاطرنشان کرد: اقدامات و برنامه‌هایی که در این رابطه انجام گرفته، به صورت سطحی بوده و کارهای محتوایی انجام نمی‌شود. برخی سوءتفاهم‌ها، احتیاط‌ها و ترسیدن از موانعی است که مانع تحیکم وحدت میان حوزه و دانشگاه می‌شود؛ حوزویان ترس این را دارند که مبادا انحرافی در علوم ایجاد شود و دانشگاهیان نیز این نگرانی را دارند که ارتباط و وحدت با حوزه، موجب حرکت رو به عقب آنها شده و مشکلاتی به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: موضوع وحدت حوزه و دانشگاه باید به صورت حقیقی پیگیری شده و در قالب نشست‌های تخصصی، از تفکرات و نظرات اندیشمندان حوزه‌های روانشناسی، فلسفه و حقوق استفاده شود که اتفاقا بحث‌های چالشی خوبی در این رابطه مطرح است.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: در حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان در قالب طرح شهید مفتح با استفاده از اساتید سه حوزه روانشناسی، فلسفه و حقوق و در حضور دانشجویان و طلاب علوم اسلامی، بحث‌ها و مباحث بسیار خوب و کاربردی مطرح می‌گردید. در روانشناسی یک بحث با عنوان تاثیر معنویت بر سلامت روان داشتیم که استاد حوزه معتقد بود فقط اسلام می‌تواند انسان به آرامش برساند ولی استاد دانشگاه این نظر را داشت که هر معنویتی آرامش و سلامت روان را در پی خواهد داشت.

حجت‌الاسلام امامی با تأکید بر اینکه وحدت حوزه و دانشگاه یکی از مقدمات شکل‌گیری تمدن اسلامی است، گفت: در تبیین این موضوع میتوان گفت که موضوع تمدن یعنی جنبه دانشگاهی و اسلامی نیز به بعد حوزوی این موضوع مربوط می‌شود و دقیقا عنوان تمدن اسلامی هر دو جنبه را پوشش می‌دهد.

وی افزود: ما باید به جایگاهی برسیم که برای تمامی علوم اعم از فیزیک، شیمی، زمین شناسی و... سه علم برایش تولید شود که عبارت است از فلسفه، اخلاق و فقه. فلسفه آن علم در خصوص مبانی صحبت کند، فقه آن علم نیز مبانی و شریعت دینی را به داخل آن علم وارد کرده و ببیند در چه جایی می‌تواند آن را استفاده کند و در نهایت مبحث اخلاق نیز اهداف و کدهای اخلاقی را مطرح سازد. این موارد می‌تواند کمک شایانی به اسلامی سازی علوم در راستای شکل‌گیری تمدن اسلامی انجام دهد.

استاد مدرسه علمیه سالار شهیدان تأکید کرد: امیدواریم وحدت حوزه و دانشگاه عملیاتی شده و در حد شعار و حرف باقی نماند. تجربه‌هایی که در حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان داشتیم نشانگر اشتیاق و همت بالای حوزویان و دانشگاهیان برای کمک به تحقق این موضوع و انجام کار و مطالعه در این رابطه بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha