پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام و المسلمین مختاری

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین مختاری در سفر به افغانستان با مشاور رئیس جمهور این کشور و علمای بلخ دیدار و گفتگو کرد و بر ضرورت تقریب مذاهب اسلامی تاکید کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین محمد حسین مختاری رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در جریان دیدارهای خود در سفر به کشور افغانستان با " دکتر حمید الله فاروقی" وزیر مشاور رئیس جمهور افغانستان در امور تحصیلات تکمیلی و رئیس دانشگاه کابل دیدار و گفت وگو کرد.

در این دیدار رؤسای دانشکده‌های دانشکده شرعیات، حقوق و معاون امور دانشجویی دانشگاه کابل به همراه رایزن فرهنگی سفارت ایران در افغانستان و دکتر جهانگیری مدیرکل دفترهمکاری‌های علمی بین المللی دانشگاه مذاهب اسلامی حضور داشتند.

 

دانشگاه مذاهب اسلامی ایران الگویی مناسب برای سیستم آموزشی افغانستان

" دکتر حمید الله فاروقی" و با اشاره به سابقه فعالیت های تقریبی علما در افغانستان، گفت: با وجود این فعالیت های بزرگ هرگز در افغانستان ما یک دانشگاهی که به طور تخصصی به دغدغه های تقریبی بپردازد و همه مذاهب در آنجا مطالعه شود نیست و لذا دانشگاه مذاهب اسلامی ایران را یک تجربه و یک الگوی مناسب دانست که دانشگاه کابل و سیستم آموزشی کابل باید از آن استفاده کنند.

وزیر مشاور رئیس جمهور افغانستان موافقت خود را با پیشنهاداتی که از طرف حجت الاسلام و المسلمین مختاری مبنی بر برگزاری دوره های کوتاه مدت، پژوهش های مشترک و نیز همکاری در پروژه های علمی مطرح گردید، اعلام کرد.

 

تجربه ایران در تقریب مذاهب اسلامی تجربه بسیار موفقی است

وی تجربه جمهوری اسلامی ایران در تقریب بین مذاهب اسلامی را تجربه بسیار موفقی دانست و گفت: امروز ما در افغانستان با چالشی به نام افراط گرایی مواجه هستیم و تنها راه مقابله با این افراط گرایی، تقریب و روشهای مقارن است که دانشگاه مذاهب اسلامی  در ایران پیشگام و الگوی خوبی در این زمینه است.

سفر دکتر مختاری به افغانستان

وظیفه دانشگاه ها تنویر افکار عمومی در برابر اندیشه های افراطی است 

در ادامه این دیدار حجت الاسلام و المسلمین مختاری رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی نیز وظیفه دانشگاه ها را تنویر افکار عمومی عنوان کرد و بیان داشت: دانشگاه مذاهب مفتخر به میزبانی از دانشجویانی از افغانستان نیز است که اتفاقا دانشجویان بسیار موفقی هستند.

وی دانشجویان و فارغ التحصیلان افغانستانی این دانشگاه را سفیران تقریب در این کشور دانست و افزود: دانشگاه مذاهب اسلامی به این دستاورد خودش می بالد که توانسته سفیران تقریب را از کشورهای مختلف و داخل ایران تربیت کند.

 

دانشگاه مذاهب اسلامی به دستاورد خویش درتربیت سفیران تقریب می بالد

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی همچنین استقبال خوب دانشجویان افغانستانی برای تحصیل در دانشگاه مذاهب را نشانه کیفیت آموزشی و نیز روش آموزشی موفق این دانشگاه دانست و به اشتراکات دینی، زبانی و فرهنگی دو کشور افغانستان و ایران اشاره کرد.

آمادگی برای برگزاری دوره‌های آموزشی ارتقاء سطح علمی اعضای هیئت علمی دانشگاه کابل

در ادامه این دیدار رئیس دانشگاه کابل از حجت الاسلام و المسلمین مختاری برای ارتقاء سطح علمی اعضای هیئت علمی دانشگاه کابل در دانشگاه مذاهب اسلامی درخواست داشت که با برگزاری دوره‌های آموزشی بتوانند ارتقای علمی خوبی را داشته باشند که این پیشنهاد مورد استقبال و موافقت حجت الاسلام و المسلمین مختاری قرار گرفت.

دانشگاه کابل بزرگترین و قدیمی‌ترین و معتبرترین مؤسسه آموزشِ عالی دولتی در افغانستان است که بیش از 35 هزار دانشجو دارد.

 

تفاهم همکاری علمی با دانشگاه تاج مزار شریف

تفاهم نامه همکاری علمی بین دانشگاه مذاهب اسلامی و دانشگاه تاج مزارشریف به امضای حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین مختاری و دکتر اسدالله ضیا روسای دو دانشگاه رسید.

در جریان سفر ریاست دانشگاه مذاهب اسلامی به کشور افغانستان، با هماهنگی وابسته فرهنگی ایران در مزارشریف دیداری با دکتر اسدالله ضیا؛ رئیس دانشگاه تاج صورت گرفت.

در این دیار همچنین تفاهم نامه همکاری علمی بین دانشگاه مذاهب اسلامی و دانشگاه تاج مزارشریف در زمینه همکاری‌های علمی آموزشی و پژوهشی به امضای طرفین رسید.

در این مراسم جناب آقای موافق وابسته محترم فرهنگی جمهوری اسلامی ایران  در مزار شریف نیز حضور داشت.

گفتنی است دانشگاه تاج در شهر مزار شریف 2000 دانشجو دارد و دارای سه دانشکده اقتصاد، طب، علوم سیاسی و حقوق می باشد.

 

دیدار با سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در ادامه دیدارهای خود در جریان سفر به کشور افغانستان با "جناب آقای همایون بزرگ نیا" سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در مزارشریف دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار که "رضا ملکی" رایزن فرهنگی سفارت ایران در کابل و "آقای موافق" وابسته فرهنگی ایران در مزار شریف نیز حضور داشتند‌، سرکنسول کشورمان پس از استماع گزارش حجت الاسلام و المسلمین مختاری از فعالیت های دانشگاه مذاهب اسلامی، گسترش فعالیت های تقریبی و دانشگاهی در افغانستان را بسیار مهم عنوان کرد.

 

دیدار با علمای بلخ

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در جمع علمای ایالت بلخ در مدرسه سلطانیه شهر مزار، گفت: باید سلاح خشونت را به قلم و تروریسم را به برادری تبدیل کنید. اسلام هرگز دین اسلحه و خشونت نیست بلکه دین رحمت و محبت است.

در این دیدار که علمای ایالت بلخ از شهرهای مختلف در مدرسه سلطانیه شهر مزار که با حضور وابسته فرهنگی ایران در مزار شریف گردهم آمده بودند، حجت الاسلام و المسلمین مختاری ریاست دانشگاه مذاهب اسلامی به ایراد سخنرانی پرداخت.

دیدار با علمای بلخ

امروز وظیفه علمای اسلام در روشنگری افکار عمومی بیشتر از علمای گذشته است

وی در این دیدار به مهمترین مشکلات جهان اسلام در اثر تفرقه و اختلاف و قرائت های ناصواب از آموزه های رحمانی دین مبین اسلام، بیان داشت: دشمن می خواهد دینی که برای رحمت و پویایی انسان و هدایت بشریت و جامعه آمده است را  دین  خشنونت و ترور معرفی کند و متاسفانه برخی جریان های افراطی و تکفیری با قرائت های نادرست و فهم ناصحیح از معارف و آموزه و متون دینی اسباب دست شمن شده و به این مساله دامن می زنند و این از بزرگترین مشکلات و آسیب هاست.

حجت الاسلام و المسلمین مختاری اظهار داشت: امروز وظیفه علمای اسلام در روشنگری افکار عمومی و به ویژه تنویر افکار نسل جوان حتی بیشتر از علمای گذشته است و باید با راه و روش علمی و آکادمیک به مبارزه با این جریانات افراطی و تکفیری رفت.

 

با وجود ترفندهای دشمنان، گرایش به اسلام در حال رشد است

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: علیرعم ترفندهای دشمنان، که میخواهند چهره منفی علیه اسلام معرفی کنند، ولی گرایش به اسلام کاملا در حال رشد است چرا که دین اسلام دین رحمت و محبت است.

 

دین و فرهنگ افغانستان خشونت و تروریسم را بر نمی تابد

وی خطاب به علمای مسلمان افغانستان از مذاهب مختلف اسلامی و با بیان این که شما باید باید سلاح نزاع و اختلاف را به قلم و تروریسم را به برادری تبدیل کنید، تاکید کرد: اسلام هرگز دین اسلحه و خشونت نیست و افعانستان هم سرزمین ادب و فرهنگ است. افغانستان هم دینش هم فرهنگش و هم سرزمینش، خشونت و تروریسم را بر نمی تابد، اینها را دشمن به افغانستان و سرزمین های اسلامی آورده است.

حجت الاسلام و المسلمین مختاری در پایان تصریح کرد: امروز ما لازم داریم روش پیامبر در برخورد با مسلمانان و حتی غیر مسلمانان را الگو قرار دهیم.

در این دیدار آقای موافق وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف و هیئتی از دانشگاه مذاهب اسلامی نیز حضور داشتند.

 

دیدار با آیت الله محمد آصف محسنی

حجت الاسلام و المسلمین مختاری رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در جریان سفر به افغانستان با آیت الله محسنی عضو شورای عالی مجمع تقریب و از شخصیت های موثر دینی و سیاسی تقریب در افغانستان دیدار و گفت وگو کردند.

آیت الله محسنی عضو شورای عالی مجمع تقریب در این دیدار فعالیت های دانشگاه مذاهب اسلامی را ستودنی و بسیار مهم توصیف کردند و خواستار گسترش فعالیت های تقریبی دانشگاه مذاهب اسلامی به صورت علمی در افغانستان شد.

دیدار حجت الاسلام مختاری با آیت الله محسنی

امضای تفاهم نامه همکاری با دانشگاه ابن سینا در مزار شریف

در ادامه برنامه های سفر رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی به افغانستان، ایشان با هیئت همراه خود از با مسئولان دانشگاه این سینا در مزار شریف دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار زمینه همکاریهای مشترک و تفاهم نامه همکاری میان دو دانشگاه مورد بررسی قرار گرفت.

باقری رئیس دانشگاه ابن سینا در شهر مزار در این دیدار از گسترش تعاملات علمی و دانشگاهی دو کشور ایران و افغانستان با پیشگامی دانشگاه مذاهب اسلامی ابراز خرسندی کرد.

امضای تفاهم نامه همکاری با دانشگاه ابن سینا در مزار شریف

وی با اشاره به تحصیل دانشجویان افغانستانی در دانشگاه مذاهب اسلامی و قدر دانی از میزبانی جمهوری اسلامی ایران، گفت: فارع التحصیلان دانشگاه مذاهب اسلامی واقعا در افغانستان موفق هستند و امروز تعدادی از فارغ التحصیلان دانشگاه مداهب اسلامی از اساتید این دانشگاه هستند.

حجت الاسلام و المسلمین مختاری رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی نیز در این دیدار با اشاره به این که رشته های جدید در دانشگاه زمینه حضور حداکثری دانشجویان خادجی را فراهم می کند، فارع التحصیلان افغانستانی دانشگاه مذاهب را باعث افتخار عنوان کرد.

وی بیان داشت: امروز خیلی از کشور ها مشتاق استفاده از تجربه موفق علمی و عملی دانشگاه مذاهب هستند و ما این آمادگی را داریم که این تجربه موفق را در اختیار آنها قرار دهیم.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی دانشجویان و فارغ التحصیلان افغانستانی این دانشگاه را سفیران تقریب در این کشور دانست و گفت: استقبال خوب دانشجویان افغانستانی برای تحصیل در دانشگاه مذاهب نشانه کیفیت آموزشی و نیز روش آموزشی موفق این دانشگاه است.

در این دیدار برخی از فارغ التحصیلان دانشگاه مذاهب اسلامی که اکنون از اساتید دانشگاه ابن سینا در مزار شریف در این نشست حضور داشتند و به ذکر خاطرات خود پرداختند.

در پایان این دیدار تفاهم نامه همکاری میان دانشگاه مذاهب اسلامی و دانشگاه ابن سینا در مزار شریف به امضای روسای دو دانشگاه رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha