شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
پژوهش

مراسم تقدیر از برگزیدگان پژوهشی مجتمع آموزش عالی علوم انسانی با حضور مدیران، اساتید و پژوهشگران این مجتمع برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دکتر مهدی طاهری، امروز در ابتدای مراسم تقدیر از برگزیدگان پژوهشی مجتمع آموزش عالی علوم انسانی، ضمن اشاره به رئوس برنامه های پژوهشی این مجتمع، گفت: مرجعیت علمی در زمینه علوم انسانی اسلامی در سه مرحله آشنایی با نظریات غربی، نقادی و تئوری پردازی جهت بومی سازی و اسلامی سازی آن، از مهمترین اهداف این مجتمع به شمار می رود.

وی ضمن اشاره به اهمیت بومی سازی علوم انسانی ناظر به نیازهای عقیدتی و فرهنگی، خاطرنشان کرد: بر اساس تأکیدات رهبر معظم انقلاب، علوم انسانی در کشور ما بومی و ناظر به نیازهای ما و متکی بر فلسفه و معارف ما نیست.

طاهری تدوین علوم انسانی منطبق با مبانی اسلامی را از اولویت های اساسی مجتمع آموزش عالی علوم انسانی برشمرد و اذعان داشت: تشکیل مجامع کوچک علمی با حضور افرادی که هیچ شک و تردیدی در تصلب و تسلط آن ها نسبت به موضوعات مختلف علوم انسانی نباشد، از رویکردهای پژوهشی این مجتمع آموزش عالی به شمار می رود.

وی تشکیل دبیرخانه و کمیته دائمی جهت ارائه نقشه راه، اهداف، سطح بندی مخاطبان و تصویب کارگاه های عمومیرا از دیگر فعالیت های پژوهشی مجتمع آموزش عالی علوم انسانی برشمرد و ابراز داشت: تدریس اساتید مجتمع، مشروط به آشنایی ایشان با رویکرد اسلامی سازی علوم و یا شرکت در کارگاه های اسلامی سازی علوم انسانی است.

معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی علوم انسانی ضمن اشاره به برنامه ریزی و اجراء کارگاه ها در دو سطح اساتید و دانش پژوهان، خاطرنشان کرد: تهیه متون مورد نیاز از طریق استخراج و ارزیابی آخرین یافته های علمی از طرف گروه های علمی و ارائه 2 واحد درسی و هدایت بخشی پایان نامه های مقاطع ارشد و دکتری از دیگر فعالیت های پژوهشی مجتمع است.

وی در ادامه به اهداف بلند مدت مجتمع آموزش عالی علوم انسانی در بخش پژوهش اشاره نمود و اذعان داشت: تبدیل شدن مجتمع به مرکز تربیت پژوهشگر در زمینه علوم انسانی با رویکرد اسلامی و نیز تهیه و تدوین متون آموزشی و محتوای پژوهشی مورد نیاز گروه های علمی در بحث علوم انسانی از هدفگذاری های پژوهشی این مجتمع آموزش عالی به شمار می رود.

طاهری ضمن اشاره به اهمیت مرکزیت تبادل افکار و تضارب آراء در خصوص اسلامی سازی و بومی سازی علوم انسانی، گزارشی از فعالیت انجمن ها و گروه های علمی ارائه نمود و خاطرنشان کرد: کارگاه های دانش افزایی پژوهش و مقاله نویسیISIاز جمله کارگاه هایی بود که مورد استقبال طلاب و پژوهشگران قرار گرفت.

معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی علوم انسانی برگزاری 14 جلسه کارگاه، به منظور کیفی بخشی روش های پژوهشی را از دیگر رویکردهای پژوهشی این مجتمع برشمرد و اذعان داشت: در نشست های علمی مجتمع آموزش عالی علوم انسانی، ضمن توجه به مسائل روز ملیت های مختلف، نشست های مناسبت محور نیز مورد توجه قرار می گیرد.

وی بررسی سبک زندگی پژوهشی شخصیت ها و رهبران انقلابی را از دیگر موضوعات کارگاهی این مجتمع عنوان کرد و یادآور شد: مجتمع آموزش عالی علوم انسانی در اسفند ماه سال جاری به صورت تخصصی همایشی را به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی برگزار و در آن ضمن استفاده از ظرفیت طلاب و اساتید؛ 40 خاطره، از 40 طلبه و 40 ملیت را با هدف جلوگیری از اسلام هراسی و ایران هراسی عملیاتی خواهد کرد.

دکتر طاهری در پایان با بیان این که تاکنون 300 پایان نامه در مجتمع آموزش عالی علوم انسانی دفاع شده، اظهار داشت: لازم است تا پایان نامه های علمی دانش پژوهان المصطفی(ص) که ناظر به نیازهای بومی مناطق نوشته می شود، در مجامع علمی جوامع هدف نیز بازنشر و ارائه گردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha