جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله سیدان

حوزه/ استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان ضمن تبیین شبهات در خصوص موت و قبض روح مومنین و کافران، به دو سوال ، یکی دیدار با ائمه معصومین(ع) و دیگری صور مثالی ائمه معصومین پس از مرگ اشاره و نکاتی را در این باب ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، آیت الله سیدجعفر سیدان، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان، در جلسه تفسیر قرآن در بیت ایشان ضمن تاکید بر بحث رویت ائمه معصومین(ع)، به حدیثی از جلد ششم بحارالانوار اشاره کرد و گفت: مومن و کسی که در مسیر ایمان حرکت کرده است، وضعیت قبض روح او با کافران تفاوت هایی دارد.

وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه چگونه می شود عده ای در خارج اهل بیت(ع) را می بینند و این که این دیدار در خارج محقق شده و برخی ها سلام به ائمه معصومین(ع) داده اند و یا میلیون ها نفر در نقاط مختلف که از دنیا می روند، چطور می شود ائمه که بر جسد آنان حضور پیدا می کنند دیده نمی شوند، تصریح کرد: در این ارتباط آنچه علامه مجلسی می گوید کفایت می کند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که علامه مجلسی در صفحه 200 از جلد ششم کتاب بحار الانوار به این سوال پاسخ داده، خاطر نشان کرد: او می گوید این بدین خاطر است که انسان خیلی چیزها را نمی بیند و گاهی در گذشته نیز این رواج داشت که کسی حضرات را در شرائط مختلف می دید اما دیگران نمی توانستند ببینند.

آیت الله سیدان با بیان این که مسئله دوم آن است که چطور می شود در نقاط مختلف جسد در آن واحد در نقاط متعدد دور از یکدیگر حضور پیدا کند، ابراز کرد: این مساله که چگونه می شود در نقاط مختلف جسم واحد دیده شوند، می گویند در حدیثی هست که ائمه صورت مثالی پیدا می کنند و به تعداد همه اشخاصی که فوت می شوند صورت مثالی درست می کنند.

وی با بیان این که آن اشخاص از دنیا رفته به شکل صورت مثالی ائمه هستند، بیان کرد: در حقیقت آن هنگام ائمه را هر کس به گونه ای می بیند؛ به گونه ای که دوستان و دشمنان آنان را یکجا پرمحبت، یکجا پرخشم و هرجا جلوه ای از احساسات دیده می شود.

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که اگر صورت مثالی از جانب ائمه معصومین(ع) است، بنابراین اختلاف حالات چطور می شود، عنوان کرد: مرحوم آیت الله شیخ مجتبی قزوینی می گفتند صور مختلف و متعدد در ارتباط با افراد مختلف خلق می کنند که هرکجا یک صورت مثالی دارند و این صور مثالی فرمانده شان خودشان هستند.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha