پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم بهجت پور

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور تصریح کرد: اگر حوزه علمیه در حل مسائل گذشته بماند و دریچه نگاهش را به سؤالاتی که وجود دارد باز نکند و شبهاتی که تحت عناوین کینه با مذهب، کینه با دین سیاسی و کینه با دین تمدن ساز مطرح می شود را پاسخ ندهد، شرایط حتی بدتر از دوران قبل از انقلاب خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور، امروز در آیین افتتاحیه پژوهشکده مطالعات تخصصی کوثر که در محل مجتمع علوم اسلامی کوثر تهران برگزار شد، با بیان اینکه پژوهش از جدی ترین مسائل حوزه مطالعات دینی است، گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی فضای بسیار گسترده ای به روی حوزه های انقلابی باز شد. حوزه ای که خود را در خدمت انقلاب احساس می کند، با انبوهی از سوالات مواجه است و رسالت خود می داند تا به آن سوالات به نحو مناسب تری پاسخ داده بشود.

مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور ادامه داد: پاسخ به سؤالات و شبهات موجود، سبب شد تا حوزه علمیه مسئله پژوهش را به طور جدی در دستور کار خود قرار دهد.

وی تصریح کرد: اگر حوزه علمیه در حل مسائل گذشته بماند و دریچه نگاهش را به سؤالاتی که وجود دارد باز نکند و شبهاتی که تحت عناوین کینه با مذهب، کینه با دین سیاسی و کینه با دین تمدن ساز مطرح می شود را پاسخ ندهد، شرایط حتی بدتر از دوران قبل از انقلاب خواهد شد.

مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور اظهار کرد: امروز کارآمدی دین مورد هجمه دشمنان اسلام قرار دارد و اگر کارآمدی دین که مدعی دین جامع است، به چالش کشیده شود و پاسخی برای شبهات و سوالات نداشته باشد، گذشته حوزه های علمیه و اعتقادات دینی مردم هم به چالش کشیده می شود.

وی ادامه داد: کلیسا نتوانست به شرایط نو زای اروپا پاسخ بدهد. وقتی بنا شد از کلیسا عبور کنند از تعبیر رنسانس استفاده کردند به این معنا که گذشته ما سراسر تاریکی بود و ما الان از تاریکی خارج می شویم در حالی که کلیسا 11 قرن در خدمت مردم اروپا بود، اما به دلیل این که نتوانست در این نقطه خاص  وپیچ تاریخی که برایش پیش آمد، پاسخگو باشد، همان زمینه شد بر این که ادعا بشود آن 11 قرن نیز دوره تاریکی کلیسا بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور تصریح کرد: حوزه های علمیه خواهران و برادران حتما باید به مسئله پژوهش نگاه جدی داشته باشند؛ البته بنده تعبیر پژوهش را در برابر تحقیق پیشنهاد می کنم تا حتما واژه «تحقیق» را در الفاظ مان به کار ببریم زیرا که پژوهش اصل کند وکاو است و تحقیق به ثمر رساندن آن کند و کاو است. زیرا ما پژوهش می کنیم تا به نتیجه برسیم.

مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور اضافه کرد: امروز با افتتاح این مرکز پژوهشی مدعی شدیم می توانیم با سرمایه ای که در مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر جمع شده است، پاسخگوی مطالبات از حوزه دین باشیم و پژوهش هایی را انجام بدهیم که این پژوهش ها راهبر جامعه دینی باشد، امروز روز اثبات توانایی های علمی و پژوهشی است. زیرا با افتتاح این مرکز، حوزه های علمیه امروز یک کار بزرگی را آغاز کرده است.

وی در ادامه با بیان این که پژوهش مولفه هایی دارد، عنوان داشت: وقتی یک توان پژوهشی در مجموعه ای شکل می گیرد و افرادی به عنوان پژوهشگر انتخاب می شوند، معنایش آن است که این مجموعه همه مولفه های لازم را برای پژوهش جمع کرده است. یکی از مولفه ها این است که افرادی که وارد در امر پژوهش می شوند باید قدرت مراجعه به منابع اسلامی را داشته باشند تا بتوانند امر دین را از اصل این منابع استخراج کنند.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور بیان داشت: فرق علامه طباطبایی و علامه جعفری و امثالهم با دیگر حوزویان چیست؟ این که این بزرگواران بسیار اهل مطالعه بوده و شبانه روز در حال توسعه دانش شخصی خود بودند و اشتهایی به دانستن داشتند که این اشتها خواب را از ایشان می گرفت و فعالیت های اجتماعی شان را به حد ضرورت تقلیل می داد تا از فرصت ها برای مطالعه بیشتر استفاده کنند، بنابراین پژوهشگری نیازمند یک ذهن بسیار بسیار قوی و اطلاعات گسترده و تمرکز است.

مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور اظهار کرد: بسیاری از دانسته های ما، دانسته های بالإجمال است و پژوهشگری که می خواهد مسئله ای را حل کند، باید اطلاعاتش، اطلاعات بالتّفصیل و دقیق باشد. و در اصطلاح حوزه وقتی می گوییم فلانی ملّاست یعنی از یک واژه بی جهت نمی گذرد و در آن تدبّر و دقت دارد.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور در پایان با بیان اینکه در حوزه علمیه خواهران کارهای بر زمین مانده فراوان داریم، گفت: هدف اصلی ما از افتتاح مراکز پژوهشی، رسیدن به مرجعیت دینی و علمی زنان است، زیرا معتقدیم حوزه علمیه خواهران باید مرجع دینی امور زنان باشد. 313/42

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha