سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
اخلاق

حوزه/ حجت الاسلام شهباز گفت: در حال حاضر با هدف رشد تربیتی و ارتقا مباحث اخلاقی بیش از ۷۷ نفر استاد متخصص با ارائه ۶۰۰ ساعت مشاوره به صورت ماهانه، در قالب طرح «هادیان اخلاقی» در مدارس علمیه استان اصفهان فعالیت می کنند.

حجت الاسلام  ابوالقاسم شهباز در گفت وگو با خبرنگار «حوزه» در اصفهان، با اشاره به اجرای «هادیان اخلاقی» از سوی معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان، اظهار کرد: طرحی تحت عنوان «هادیان اخلاقی» از سال تحصیلی ۹۴- ۹۳ در حوزه علمیه اصفهان در حال اجرا است..

وی با بیان اینکه هدف کلی  طرح «هادیان اخلاقی» زمینه سازی برای رشد تربیتی و اخلاقی طلابی است که به اصطلاح در حجره ها شب خواب هستند، گفت: شناخت آسیب های، ارائه مشاوره در زمینه های ازدواج، مسائل تربیتی، تحصیلی و آشنایی با سیره اخلاقی علما از دیگر اهداف اجرای این طرح است.

کارشناس مشاوره معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: مسئولیت این طرح در حالت کلی برعهده معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان و در سطح مدارس علمیه برعهده معاونین تهذیب مدارس است که توسط اساتید وارسته و آشنا با مبانی اخلاقی اجرا می شود.

حجت الاسلام شهباز افزود: هر استاد اخلاق تحت طرح «هادیان اخلاقی» موظف است حداقل هفته ای یک شب، دو ساعت در جمع طلاب باشد و به ارائه مشاوره های اخلاقی بپردازد. همچنین گپ و گفت وگوی صمیمانه با طلاب و رصد طلبه ها در زمینه رشد  اخلاقی و  تربیتی از وظایف تعیین شده برای اساتید طرح «هادیان اخلاقی» است.

کارشناس مشاوره معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان عنوان کرد: از سال 93 تا امروز ، این طرح در مرحله اجرا روز به روز پیشرفت کرده و تقویت شده و از حدود 40 مدرسه علمیه در سطح استان، در بیش از 90 درصد تعداد مدارس اجرا می گردد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر قریب به 77 استاد در قالب طرح «هادیان اخلاقی» در سطح مدارس علمیه فعالیت می کنند، اذعان کرد : این طرح در اصل ویژه طلاب شب خواب حجره ها است ولی ممانعتی برای ارائه مشاوره اخلاقی به دیگر طلاب نیست.

کارشناس مشاوره معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان ابراز کرد: طی بازخوردی که هم از طلاب و هم مدیران مدارس علمیه به جهت کارکرد این طرح گرفتیم، استقبال برای ادامه مباحث خوب بوده و مدیران مدارس شاهد ارتقای اخلاقی طلاب در صحنه عمل بوده اند و این بزرگترین مزیت برای ماست.

وی خاطرنشان کرد: ارتباط طلاب با اساتید اخلاق طرح «هادیان اخلاقی» به اندازه ای مستحکم شده که طلاب طی درخواست های متعددی، خواهان حضور بیشتر اساتید در بین خود هستند.

حجت الاسلام شهبازی یادآور شد: آیین نامه طرح «هادیان اخلاقی» حوزه علمیه با مشورت و  همراهی مسئولین حوزه تحت قالب بیش از 120 نفر-ساعت بر محوریت رفاقت میان استاد و طلاب تنظیم و تعریف شده است.

کارشناس مشاوره معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: به طور میانگین حداقل به صورت ماهانه 600 ساعت مشاوره اخلاقی توسط اساتید اخلاق در قالب طرح «هادیان اخلاقی» در سطح استان  و حوزه علمیه اصفهان برگزار می شود.

وی در پایان اظهار کرد: برکات و دستاوردهای طرح «هادیان اخلاقی» در سطح مدارس علمیه استان به اندازه ای بوده که برخی از مدیران مدارس به صلاح دید خود فراتر از طرح عمل کرده و حتی با تامین هزینه ها به صورت شخصی، چه بسا 7 یا 8 نفر استاد تخصصی اخلاق در مدرسه علمیه حضور پیدا می کنند و حتی بعضی از مدارس برای هر پایه تحصیلی یک مشاور اخلاقی قرار داده اند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha