پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مسعود حمیدی نژاد

حوزه/ مسعود حمیدی‌نژاد، از عوامل برگزاری راهپیمایی ۷ دی ۸۸ اهواز، پیرامون نقش مردم و تشکل‌های خودجوش مردمی در مقابله با فتنه ۸۸ و حوادث پس از آن، سخن می‌گوید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، در روزهای پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، کشور با التهاب و اغتشاش مواجه شد. اوضاع ملتهب و فضایی غبارآلود از آتش فتنه تشخیص حق از باطل را برای بسیاری مشکل کرده بود. اما پس از اهانت فتنه‌گران به ساحت مقدس حضرت اباعبدالله الحسین(ع) اهداف شوم و خبیثانه آنان مشخص شد.

خروش انقلابی ملت در نهم دی‌ماه، آبی بود که آتش فتنه را خاموش کرد و این آب بر آتش، ثمره‌ حماسه‌ بی‌بدیل مردم خوزستان است که در ۷دی‌ماه ۱۳۸۸ (یعنی دو روز قبل از ۹ دی) برائت خود از فتنه و فتنه‌گران را اعلام نمودند.

به بیان دیگر مردم خوزستان با خلق حماسه‌ی ۷دی، زمینه‌ساز حرکتی شدند که در نهم دی‌ماه، دودمان فتنه‌گران را بر باد داد.

به همین مناسبت با مسعود حمیدی‌نژاد، از عوامل برگزاری راهپیمایی ۷دی، به گفتگو نشستیم تا حال و هوای آن روزهای نه‌چندان آرام را برای ما بازگو کند.

سؤال: نقش مردم و تشکل‌های خودجوش مردمی در خاموش کردن آتش فتنه‌گران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در جریان فتنه ۸۸، غبار فتنه آن‌قدر شدید بود که حتی برخی از چهره‌های سرشناس و ظاهراً موجه نیز راه را گم کردند و امر بر آنان مشتبه شد.

کشور هشت ماه مداوم دچار التهاب شده بود و همین امر دغدغه‌ها و نگرانی‌های مسئولین نظام را برانگیخت. بسیاری از مسئولین در آن زمان نمی‌دانستند که برای رهایی از وضع موجود چه کار باید انجام دهند.

خاموش کردن آتش فتنه چیزی نبود که مسئولین دولتی با بخش‌نامه‌ها بتوانند از پس آن برآیند؛ لذا حرکت خودجوش مردم برای مدیریت صحیح این جریان ضروری به نظر می‌رسید.

الحمدلله مردم بصیر ایران آتش فتنه را خاموش کردند و مردم خوزستان نیز با اقدام خودجوش خود اجازه ندادند که فتنه در این استان ادامه پیدا کند.

نیروهای مسجدی زودتر از هر شخص دیگری توانستند با تکیه‌بر عقاید خود، حق را از باطل بشناسند؛ زیرا مبانی اعتقادی خود را در سنگر مسجد مستحکم و نفوذناپذیر کرده و راه انحراف را در اعتقادات خود بسته بودند.

سؤال: چگونه مردم اهواز به‌عنوان نخستین شهر، از فتنه‌گران اعلام برائت نمودند؟

پس از سخنان مقام معظم رهبری در تریبون نماز جمعه، دل‌ها به تنگ آمد. از طرفی حرمت‌شکنی روز تاسوعا و عاشورا توسط فتنه‌گران، موردی نبود که بتوان به‌سادگی از آن گذشت.

زمانی که پرچم‌های عزای امام حسین(ع) به آتش کشیده شد و عزاداران آن حضرت مورد اهانت قرار گرفتند، دیگر سکوت جایز نبود.

پس از آن حرمت‌شکنی، عده‌ای از دوستان مسجد الغدیر اهواز اعلام کردند که حتماً باید حرکتی در اعلام برائت از فتنه‌گران انجام گیرد.

یادم می‌آید که پس از حادثه‌ اهانت به خیمه عزای امام حسین(ع)، دوستان تماس گرفتند و اظهار نگرانی کردند. لذا فوراً جلسه‌ای ترتیب دادیم که تا پاسی از شب طول کشید. در آن جلسه برای راهپیمایی ۷دی برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفت.

طبق تقسیم کاری که در آن جلسه انجام شد، به خاطر ارتباطی که بنده با حوزه‌های علمیه داشتم هماهنگی با حوزویان اهواز، بر عهده‌ی بنده بود.

دوستانی که با مساجد، هیئات و پایگاه‌های بسیج در ارتباط بودند، نیز عهده‌دار اطلاع‌رسانی به اقشار مرتبط با خود باشند.

همچنین حجت‌الاسلام حاجتی که در آن زمان مدیریت حوزه علمیه استان خوزستان را بر عهده داشتند، به‌عنوان سخنران انتهای راهپیمایی انتخاب شد. البته شخص ایشان هم خیلی جدی پیگیر برنامه بودند.

سؤال: مبدأ و مقصد راهپیمایی چگونه انتخاب شد؟

در آن جلسه مقرر شد که راهپیمایی ۷دی از میدان شهدا آغاز شود و مقصد نهایی راهپیمایی نیز دادگستری استان خوزستان باشد.

باید گفت ظلمی که فتنه‌گران به ملت ایران و اعتقادات این مردم کردند، به هیچ عنوان قابل بخشش و گذشت نبود. لذا با توجه به اینکه اقشار مختلفی خواهان محاکمه‌ی سران فتنه بودند تصمیم بر آن گرفتیم که دادگستری استان خوزستان به‌عنوان مقصد نهایی راهپیمایی انتخاب شود.

سؤال: حال و هوای روز راهپیمایی چگونه بود؟

در روز راهپیمایی طوماری خطاب به قوه‌ی قضاییه تنظیم شد‌ه بود که تجمع‌کنندگان آن را امضا می‌کردند و در آن از قوه قضاییه محاکمه‌ی فوری سران فتنه را درخواست داشتند.

جمعیتی هم که در آن روز گرد هم آمده بودند خارج از تصور بود. ما اصلاً تصور نمی‌کردیم چنین جمعیتی در آن روز به راهپیمایی بیایند، چراکه در آن زمان فضای مجازی و اطلاع‌رسانی عمومی به‌سرعت انجام نمی‌گرفت و مثل امروز گسترده نبود.

تمام هماهنگی‌ها در ۲۴ ساعت صورت گرفت و در این مدت همت بسیجیان و روحانیون بود که سیل پیامکی راه افتاد و چنین جمعیت عظیمی از راهپیمایی ۷دی مطلع شدند.

سخنرانی استدلالی و محکم حجت الاسلام و المسلمین حاجتی در پایان مراسم راهپیمایی، حسن ختام این برنامه بود.

سؤال: ضرورت بزرگداشت حماسه‌ی ۷دی مردم خوزستان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در ایام فتنه‌ی ۸۸، بحث، بحث شخصی نبود که مثلاً فلان کاندیدا رأی آورده و فلانی رأی نیاورده است، چراکه بحث اصلی ما اسلام و انقلاب بود.

آن زمان هزینه خیلی زیادی به کشور تحمیل شد و همان‌طور که فتنه‌گران در شعارهایشان به صراحت اعلام می‌کردند، اصل نظام و ولایت‌فقیه را نشانه داشتند.

حماسه‌ی ۷دی در استان خوزستان یک اهمیت ویژه دارد و به همین دلیل نیز، علما، روحانیون مساجد، بسیجیان، طلاب، دانشجویان و تمامی تشکل‌های مردمی باید همت کنند تا حماسه 7دی را پررنگ شود.

در هفتم دی‌ماه ۸۸ مردم خوزستان حرکتی انجام دادند که دو روز بعد، یعنی ۹ دی‌ماه، موج عظیم مردم ایران را به خیابان کشاند و به بیان دیگر مردم خوزستان در ۷دی زمینه‌ساز حماسه‌ای شدند که دودمان فتنه‌گران را بر باد داد.

سؤال: ضمن تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، لطفا کلام آخر را بفرمایید....

در پایان باید بیان کنم که حماسه‌ی ۷دی نماد یک اقدام ارزشی و آتش به اختیاری است که با زمان‌سنجی به‌موقع و با بصیرت مردمی صورت گرفت، لذا باید این حماسه‌ی ماندگار مردم خوزستان را ارج نهیم و زمینه‌های ماندگاری آن را فراهم کنیم.

 

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha