جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مدیر حوزه های علمیه خواهران استان گلستان:

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران استان گلستان، «تعلیم و تربیت» را اساسی ترین کار در جامعه انسانی دانست و گفت: امام راحل استقلال کشور را منوط به استقلال دانشگاه می دانستند و معتقد بودند که اگر دانشگاه اصلاح شود، استقلال کشور بیمه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از گرگان، خانم سیده نفیسه حسینی واعظ اولین همایش ملی «بالندگی انقلاب اسلامی» که از سوی مرکز تخصصی و مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان و با حضور دانشجویان دانشگاه تربیت معلم این شهرستان در این مدرسه برگزار شد، پیرامون «ترسیم منظومه فکری امام(ره) و مقام معظم رهبری برای طلاب و دانشجویان انقلابی»، با استناد به کلام حضرت امام(ره)، بیان کرد: امام راحل استقلال کشور را منوط به استقلال دانشگاه می دانستند و معتقد بودند که اگر دانشگاه اصلاح شود، استقلال کشور بیمه خواهد شد.

وی با بیان این که حوزه علمیه از منظر امام(ره) مرکز انسان سازی است، بر ارتباط، پیوند دوستی و تفاهم بین دانشگاهیان و روحانیان برای خنثی نمودن توطئه های دشمنان تاکید کرد.  

مدیر حوزه علمیه خواهران استان گلستان با استناد به سخنان مقام معظم رهبری، اذعان کرد: درس و بحث در مراکز علمی و دانشگاهی، برای رشد نیروی انسانی، تقویت و کسب صلاحیت کاری است که برعهده او نهاده می شود.

حسینی واعظ با اشاره به عناصر اصلی در تربیت دانشجو، خاطرنشان کرد: از یک طرف؛ عنصر علم، تحقیق، کارایی علمی و جوشیدن استعدادهای علمی و از سوی دیگر؛ روحیه، تدین، حرکت صحیح و سالم سازی معنوی و روحی دانشجو در دانشگاه ها دو عنصر اصلی در تربیت دانشجوست که باید به آن توجه ویژه داشت.

وی ضمن توصیه طلاب بر قدر دانستن ارزش ها و مسئولیت های طلبگی، به نقش هدایتگری حوزه ها اشاره کرد و گفت: امام خمینی(ره) رسالت مهم حوزویان را در راستای تداوم رسالت پیامبران و امامان معصوم(ع) می دانستند و روحانیون را مظهر اسلام و مبیّن قرآن نامیدند. در نگاه امام(ره)، روحانیون مربی انسان ها و مبعوث از طرف انبیا هستند و شغل آنان، شغل و مسئولیت انبیاست.

حسینی واعظ خطاب به دانشجویان گفت: اساسی ترین کار در جامعه انسانی، تعلیم و تربیت است. «کار معلمی» هرگونه تلاشی را که در راستای هدایت، تکامل، تعلیم و آموزش انسان انجام می شود در بر می گیرد، بر این اساس، پیامبران، معلم بشر خوانده می شوند.

وی اهمیت کار تعلیم و تربیت و هدایت یک فرد را مساوی با زنده کردن افراد جامعه دانست و توضیح داد: مراد از زنده کردن یک فرد در آیه 32 سوره مبارکه مائده، هدایت و پرورش انسان است .

مدیر حوزه علمیه خواهران استان گلستان با اشاره به رسالت خطیر معلمین، گفت: با توجه به اینکه یک معلم رشد فرد و اجتماع را برعهده دارد، لذا، خود فرد باید تربیت یافته باشد که این مهم نیاز به پیش زمینه هایی دارد که از جمله آنها، خودشناسی و خودسازی است.

حسینی واعظ ادامه داد: خودشناسی باید با نیروی طلب و اراده در راه خودسازی همراه باشد؛ خودسازی میوه ای است که از درخت تناور خودشناسی می روید، شناخت ما از خود و هستی باید در خودسازی تجلی یابد و نشانه های خودسازی نیز در کردار ظهور یابد.

وی با بیان این که دیگرسازی و شاگردپروری بعد از خودسازی برای یک معلم حاصل می شود، اضافه کرد: شاگردپروری همان دعوت عملی است که انبیا و اولیای الهی برعهده داشتند، در حقیقت انسان خودساخته ای که اعمال خوب در وجودش ملکه شده، تمامی اعمالش تبلیغ دین خداست به طوری که مردم از رفتار و کردار او درس می گیرند.

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان، «دعوت عملی» را مهمترین اصل یک مربی تربیتی و عقیدتی برشمرد و گفت: نقش دعوت عملی در سازندگی فرد و جامعه بسیار مهم و مؤثر است، تا آنجا که امام صادق(ع) می فرمایند: با غیر زبان هایتان مردم را دعوت کنید «کونوا دعاة الناس بغیر ألسنتکم».

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha