جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شیخ محمد عمرو مسئول رسانه ای و فرهنگی تجمع علمای مسلمان لبنان

حوزه/ شیخ محمد عمرو گفت: محور مقاومت از تهران تا سوریه و لبنان و فلسطین و یمن و عراق، به مرحله ای از قدرت و توانایی رسیده که هیچ قدرتی نمی تواند آنها را شکست دهد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد عمرو مسئول رسانه ای و فرهنگی تجمع علمای مسلمان لبنان در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» ضمن اشاره به دلایل به تاخیر افتادن تشکیل کابینه لبنان و کارشکنی های عربستان و رژیم صهیونیستی در این زمینه، گفت: محور مقاومت از تهران تا سوریه و لبنان و فلسطین و یمن و عراق، به مرحله ای از قدرت و توانایی رسیده که هیچ قدرتی نمی تواند آنها را شکست دهد بر این اساس آینده خاورمیانه به دست محور مقاومت رقم خواهد خورد نه آمریکا و اسرائیل و مزدوران آنها در خلیج فارس.

متن گفت‌وگو بدین شرح است:

حوزه: چرا تشکیل دولت و کابینه جدید لبنان ماه ها به تاخیر افتاده است و چه موانعی بر سر راه آن وجود دارد؟

تاخیر در تشکیل کابینه جدید لبنان چند دلیل دارد:

اولین دلیل دخالت عربستان سعودی و آمریکا و رژیم صهیونیستی است به ویژه صهیونیست ها که فشار می‌آورند تا حزب الله و هم پیمانانش دارای اکثریت وزرای لبنان نباشند؛ همان گونه که در انتخابات پارلمان نیز اعمال فشار کردند، اما در نهایت حزب الله و هم پیمانانش اکثر کرسی ها را با رای مردم به دست آوردند.

دومین دلیل این است که لبنان کشوری دارای طوایف و مذاهب متنوع است و از این رو این ظرفیت را ندارد که یک طایفه و حزب بخواهد زمام دولت را به دست بگیرد؛ همان گونه که دموکراسی نیز اقتضا می کند اکثریت مردم نظام را اداره کنند، اما در لبنان حتی یک حزب اکثریتی نیز نمی تواند به تنهایی حاکم باشد و از این رو دولت لبنان باید دولت تفاهم ملی باشد به گونه ای که تمام احزاب و جریان‌های سیاسی و حزبی و مذهبی در آن سهم داشته باشند.

سومین دلیل این است که بنا بر توافقی که میان سعد الحریری و میشل عون رئیس جمهور لبنان و نبیه بری صورت گرفته قرار بر این شده که سعد الحریری که شخصیتی نزدیک به مواضع عربستان است مسئول تشکیل کابینه شود و در این توافق تصریح شده که حریری باید دولتی تشکیل دهد که شامل تمام گروه ها و احزاب لبنان و متناسب با آراء انتخابات پارلمان باشد، اما حریری تا کنون کابینه‌ای متناسب با توافق فوق تشکیل نداده است.

 

حوزه: چرا سعد حریری حزب الله را به مانع تراشی بر سر راه تشکیل کابینه متهم می کند؟

سعد حریری وابسته به محور عربستان و آمریکا است و به طور طبیعی تلاش می‌کند که این گونه وانمود کند که حزب الله مانع تشکیل کابینه است، اما همان‌گونه که بیان شد واقعیت این است که حریری تا کنون ملاک‌های مورد توافق برای تشکیل کابینه را رعایت نکرده است، بلکه تلاش کرده اکثریت وزرا را از میان حزب خود و هم پیمانان خود انتخاب کند و این در حالی است که آنها در انتخابات پارلمان نتوانستند اکثریت کرسی ها را به دست بیاورند!

 

حوزه: دبیرکل حزب الله تصریح کرد که قدرت موشکی ما مانع حمله دشمنان است. مقصود ایشان از این قدرت چیست و تا چه عمقی می تواند دشمنان لبنان را هدف قرار دهد و به نظر شما آیا امکان وقوع جنگ جدید میان حزب الله و اسرائیل وجود دارد؟

دشمن صهیونیستی تا پیش از پیروزی مقاومت در سال 2006 به روش های مختلف به خاک لبنان تجاوز می کرد، اما پس از آن جنگ و پیروزی حزب الله در آن رژیم صهیونیستی متوقف شد و از هرگونه درگیری و تجاوز هراس دارد، زیرا می داند هرگونه اقدام او بی پاسخ نمی‌ماند و مقاومت درس‌های زیادی به آنها آموخته است که بر اساس آن جرات حمله و تجاوز به یک وجب از خاک لبنان را هم ندارند و به طور ویژه جناب سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله به صراحت گفت که ما در مقابل هیچ تجاوزی ساکت نمی‌نشینیم و با قدرت به آن پاسخ می‌دهیم و اگر آنها فرودگاه ما را بزنند، ما هم فرودگاه آنها را می‌زنیم و اگر ساختمانی را هدف قرار دهند، ما هم ساختمانی از آنها را هدف قرار می دهیم و اگر به بندری از ما حمله کنند، ما هم به بندر آنها حمله می کنیم و اگر یک گلوله به سمت ما شلیک کنند ما جواب آن را با موشک می دهیم.

دشمن صهیونیستی می داند که مقاومت اکنون ده ها هزار موشک با دقت و قدرت ویرانگری بالا در اختیار دارد و از این رو ما گمان نمی‌کنیم که رژیم صهیونیستی به فکر تجاوز به لبنان باشد، اما در هر حال ما نیز آماده و بیدار هستیم.

 

حوزه: در مورد درگیری های نوار غزه به نظر شما پاسخ مقاومت فلسطین به صهیونیست ها را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا محور مقاومت آماده است تا اسرائیل را از منطقه ریشه کن و نابود کند؟

پاسخ مقاومت فلسطین به تجاوز اخیر اسرائیل به نوار غزه، صهیونیست‌ها را درمانده کرد و آنها را وادار نمود با دستپاچگی تقاضای آتش بس کنند، زیرا مقاومت فلسطین با تمام گروه‌های خود به پیروی از مقاومت اسلامی لبنان مسلح و مجهز هستند و از این رو توانستند درسی به صهیونیست ها بدهند که توان تحملش را نداشتند و این درگیری کوچک به صهیونیست ها و تمام جهان نشان داد که محور مقاومت از تهران تا سوریه و لبنان و فلسطین و یمن و عراق، به مرحله ای از قدرت و توانایی رسیده که هیچ قدرتی نمی تواند آنها را شکست دهد بر این اساس آینده خاورمیانه به دست محور مقاومت رقم خواهد خورد نه آمریکا و اسرائیل و مزدوران آنها در خلیج فارس.

 

حوزه: نظر جریان ها و احزاب سیاسی لبنان درباره تحریم های آمریکا علیه حزب الله چیست؟

درباره تحریم های آمریکا علیه حزب الله باید گفت همان گونه که آمریکا هم پیمانانی دارد، مقاومت نیز هم پیمانانی دارد و ما نیز در این زمینه تدابیری داریم، اما تا کنون اظهار نظرها در این رابطه در لبنان ادامه دارد و من گمان نمی‌کنم کسی از مسئولان لبنان جرا کند که از تحریم‌های آمریکا به طور کامل حمایت کند، بلکه باید حد وسط را در این زمینه رعایت کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha