شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مهدوی

حوزه/ مرکز امور طلاب و خانواده‌های المصطفی برای همسران طلاب غیرایرانی، مراکز آموزشی ویژه‌ای فراهم آورده است که افزون بر آموزش زبان فارسی، معارف اسلامی، قرآن و ...، آموزش مهارت‌های زندگی و حرفه‌ای را نیز به آنان ارائه می‌نماید.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی طی گفتگویی، حساسیت‌ها و وظایف متعدد و متنوع مرکز امور طلاب و خانواده‌های جامعه المصطفی(ص) را تشریح کرد.

رئیس مرکز امور طلاب و خانواده‌ها با اشاره به ابعاد گوناگون فلسفه وجودی مرکز امور طلاب و خانواده‌های المصطفی، ابراز داشت: طلاب غیرایرانی پس از گذراندن مراحل پذیرش در المصطفی(ص)، برای ورود به ایران نیازمند خدماتی مانند دریافت ویزای تحصیلی، بررسی وضعیت سلامت جسمانی، ورود و خروج به کشور، تمدید اقامت و... هستند که ارائه این خدمات، بخشی از مسئولیت‌های مرکز امور طلاب و خانواده‌ها به شمار می‌آید. همه دانشگاه‌ها دارای معاونت‌های امور دانشجویی هستند که مرکز امور طلاب، در واقع همان وظایف را به عهده دارد؛ البته با توجه به ویژگی‌های جامعه‌المصطفی، حوزه فعالیتی این مرکز گسترده‌تر از معاونت دانشجویی است.

وی رسیدگی به وضعیت خانواده‌های طلاب غیرایرانی را یکی دیگر از وظایف مرکز امور طلاب و خانواده‌ها برشمرد و یادآور شد: طلابی که برای تحصیل به ایران می‌آیند یا در کشورهای خود مشغول تحصیل هستند، در صورت تشکیل خانواده به خدماتی مانند کمک‌هزینه تأمین مسکن، خدمات مشاوره، بهداشت و سلامت، بیمه درمانی، خدمات مشاوره و... نیاز دارند که بخشی دیگر از مسئولیت‌های این مرکز را شامل می‌شود و این، فرق اصلی مرکز امور طلاب و خانواده‌های المصطفی(ص) با معاونت دانشجویی است.

رئیس مرکز امور طلاب و خانواده‌ها با تأکید بر نگاه هدفمند جامعه‌المصطفی(ص) به خانواده طلاب غیرایرانی ابراز داشت: المصطفی(ص) افزون بر توجه به تربیت عالمانه طلاب، بر شکل‌گیری خانواده مبلغ تأکید دارد، به این ترتیب که مجموعه آموزش‌ها و برنامه‌های درنظر گرفته‌شده برای طلاب، همسران و فرزندان آنها به گونه‌ای باشد که پس از مراجعت به کشورهای خود، بتوانند ترکیبی از خانواده مبلغ را در منطقه ارائه نمایند.

* نگاهی بر برنامه های جامعه المصطفی برای خانواده طلاب غیرایرانی

وی ادامه داد: مرکز امور طلاب و خانواده‌های المصطفی برای همسران طلاب غیرایرانی، مراکز آموزشی ویژه‌ای فراهم آورده است که افزون بر آموزش زبان فارسی، معارف اسلامی، قرآن و...، آموزش مهارت‌های زندگی و حرفه‌ای را نیز به آنان ارائه می‌نماید تا پس از بازگشت به کشورهای خود، علاوه بر نشر معارف اسلامی، بتوانند از این مهارت‌ها برای تأمین معیشت خود استفاده نمایند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی ارائه آموزش‌های حرفه‌ای و مهارتی را به خانواده‌های طلاب غیرایرانی در زندگی آینده آنان بسیار مؤثر دانست و ابراز داشت: همسران و فرزندان طلاب المصطفی(ص) پس از بازگشت به کشور خود، با راه‌اندازی آموزشگاه‌ها و کارگاه‌ها، می‌توانند علاوه بر کسب درآمد لازم برای زندگی، معارف اسلامی را نیز به فراگیران و مخاطبان خود منتقل نمایند. به همین منظور، تعداد زیادی از همسران طلاب غیرایرانی دوره‌های تربیت مربی را می‌گذرانند و مدارک مورد نیاز را دریافت می‌نمایند.

* ارائه خدمات حقوقی

وی ارائه خدمات حقوقی را یکی دیگر از خدمات مرکز امور طلاب و خانواده‌ها دانست و ابراز داشت: در برخی موارد، طلاب غیرایرانی در مواردی همچون اجاره منزل مسکونی، خرید وسائل نقلیه، وقوع حوادث و تصادفات و سایر مسائل حقوقی با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند که این مرکز برای حل این گونه از مشکلات، خدماتی ارائه می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی ادامه داد: هم‌اکنون، معاونت‌های مختلف در مرکز امور طلاب و خانواده فعال هستند که هر کدام بخشی از این مسئولیت‌ها را بر عهده دارند. معاونت امور طلاب بیشتر به ارائه خدمات رفاهی و کنسولی، معاونت اداری- مالی بیشتر به بحث تأمین مسکن، انتقال طلاب به مدارس و... و معاونت امور خانواده به ارائه آموزش‌های ویژه خانواده‌ها و تحصیل فرزندان طلاب تمرکز دارند.

* ارائه سه نوع نظام آموزشی برای فرزندان طلاب غیرایرانی

وی با اشاره به ارائه سه نوع نظام آموزشی برای فرزندان طلاب غیرایرانی در جامعه‌المصطفی، ابراز داشت: نظام آموزشی ایران برای فرزندان طلاب کشورهای همسایه، نظام آموزشی هندوستان برای انگلیسی‌زبانان و نظام آموزشی کویت برای فرزندان طلاب کشورهای عربی در نظر گرفته شده است؛ بخشی از فرزندان طلاب المصطفی نیز در دانشگاه‌های ایران در حال تحصیل هستند که این مرکز برای آنان برنامه‌هایی تدارک دیده است و تلاش می‌نماید نوعی خدمات هدایت تحصیلی را برای آنان فراهم نماید.

رئیس مرکز امور طلاب و خانواده‌ها، در ادامه، به بیان برخی دیگر از خدمات این مرکز پرداخت و گفت: همه ساله این مرکز می‌کوشد با کمک تعاونی کوثر، که به نوعی طلاب المصطفی در آن ذی‌نفع هستند، بسته‌های غذایی را در چند نوبت در اختیار طلاب غیرایرانی قرار دهد.

وی اظهار داشت: مرکز امور طلاب و خانواده‌ها دارای اسناد بالادستی است که در هیئت امنای المصطفی(ص) به تصویب رسیده، در کنار آن، دستورالعمل‌های مصوب کمیسیون امور طلاب وجود دارد و همه اقدامات این مرکز، براساس طرح‌ها و آیین‌نامه‌های مصوب صورت می‌گیرد. نظام جامع خدمات، نظام جامع سلامت و نظام جامع آموزش خانواده، از اسناد مصوبی است که مبنای کار قرار دارد.

نماینده پیشین جامعه‌المصطفی در هند، پذیرش طلاب غیرایرانی از پایه‌های اولیه در ایران را یکی از مشکلات مهم در روند تحصیل طلاب المصطفی دانست و ابراز داشت: پذیرش طلاب از پایه‌های پایین در ایران، افزون بر این که موجب افزایش مدت زمان تحصیل آنان در ایران می‌گردد، ظرفیت پذیرشی جامعه‌المصطفی را کاهش داده، آثار نامطلوبی نیز بر فرهنگ این خانواده‌ها، به ویژه در زمان بازگشت آنان به کشورهایشان، دارد. بهترین راه حل برای این مسئله، تحصیل طلاب در نمایندگی‌های المصطفی(ص) در کشورهای مختلف و پذیرش آنان برای تحصیل در سطوح عالی در ایران است که می‌تواند صرفه‌جویی زیادی در هزینه‌ها و ارائه خدمات مناسب‌تر به آنان را در پی داشته باشد.

وی نظام جامع آموزش خانواده و نظام جامع سلامت را از مهم‌ترین پروژه‌های در دست اقدام مرکز امور طلاب و خانواده‌ها برشمرد و افزود: در طرح نظام جامع سلامت، سلامت جسمی و روحی در نظر گرفته شده است و در آن، هر طلبه و خانواده‌اش دارای شناسنامه سلامت به زبان بین‌المللی می‌گردد تا بتواند فرایند سلامت و درمان خود را پس از بازگشت به کشورش نیز پی‌گیری نماید.

*‌ اجرای نظام خدمات الکترونیک

رئیس مرکز امور طلاب و خانواده‌ها، با اشاره به اجرای نظام خدمات الکترونیک، ابراز داشت: با راه‌اندازی این سامانه فراگیر، که بسیاری از بخش‌های آن تکمیل و بخش‌های دیگر آن در دست اقدام است، طلاب می‌توانند دسترسی آسان‌تری به خدمات گوناگون این مرکز داشته باشند.

وی ادامه داد: خدمات مرکز امور طلاب و خانواده‌ها به طلاب غیرایرانی در واحدهای المصطفی(ص) در استان‌های مختلف یکسان است و براساس نُرم و نرخ خدماتی تعریف‌شده ارائه می‌گردد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی، در پایان، با اشاره به هماهنگی و همکاری این مرکز با مراکز و نهادهای دیگر همچون مرکز خدمات حوزه علمیه، دانشگاه‌های علوم پزشکی، پلیس، سازمان امور گردشگری و...، ابراز داشت: تفاوت مرکز امور طلاب و خانواده‌ها با دیگر واحدهای آموزشی این است که طلاب برای رفع مشکلات خود به این مرکز مراجعه می‌نمایند و حتی یک روز وقفه در ارائه خدمات ممکن است مشکلات عدیده‌ای به دنبال داشته باشد؛ از این رو، همه مسئولان المصطفی(ص) باید حساسیت این مرکز را به درستی درک نمایند.

 


ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • زهرا ناطقی AF ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    0 0
    آیا به خانواده طلاب خانم هم اقامت میدهد