پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مستند کوتاه «سس سفید، سس تند» زندگی فروشندگان خیابانی مسلمان در نیویوک

حوزه/ به گفته نیویورک تایمز، بیش از ۲۰ هزار فروشنده خیابانی در شهر نیویورک به دستفروشی مشغول بوده و با گاری های غذا درخیابان های این شهر در حرکت هستند که نیمی از آنان غذای «حلال» می فروشند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از arabnews، مستند کوتاه «سس سفید، سس تند» به زبان عربی به کارگردانی صالح انوار مصری تبار در نیویورک برای نشان دادن زندگی روزمره فروشندگان غذاهای حلال خیابانی در این شهر آمریکایی ساخته می شود. این فیلم مستند کوتاه درباره دو گروه از فروشندگان خیابانی ساخته شده است.

عنوان فیلم از پرسشی که معمولا فروشندگان خیابانی مسلمان از مشتریان می پرسند گرفته شده است. «سس سفید یا سس تند روی غذای تان می خواهید؟» بسیاری از این دستفروشان به زبان انگلیسی صحبت نمی کنند و نیویورکی ها نیز که با عجله باید به سرکار برگردند به هر حال فرصتی برای گپ زدن ندارند. بسیاری از آن ها درحالی که کنار خیابان ایستاده و یا درحال راه رفتن هستند غذایشان را در جعبه های سرپوشیده با قاشق و چنگال یک بار مصرف می خورند. یا اینکه آن را به دفتر کارشان می برند. این غذاها را حتی با مترو به منزل می توان برد.

شهر نیویورک درواقع یک شهر با فرهنگ فروشندگان خیابانی است و گفته می شود که 20 هزار فروشنده خیابانی در آن مشغول به کار هستند، که نیمی از آن ها غذای حلال می فروشند.

نیویورک تایمز تخمین زده که هم اکنون بیش از 10 هزار گاری غذای «حلال» در شهر نیویورک به فروختن غذاهای سنتی اسلامی مشغول هستند که بیشتر این گاری های غذا توسط مهاجران و به ویژه مصری ها اداره می شوند. این فروشندگان ساعت های متمادی در برف و باران در کنار خیابان می ایستند تا کسب درآمد کنند و تنها با چند دلار مشتریان شان را غذا می دهند، درحالی که هزینه غذا خوردن در رستوران های نیویورک سر به فلک می گذارد.

فیلم سازان فروشندگان را در منزل شان ملاقات کرده و با همسر و فرزندان آنان صحبت می کنند، آن ها از مشکلات و چالش های مسلمان بودن و مهاجر بودن در آمریکایی که هم اکنون رئیس جمهور آن ترامپ است نیز صحبت می کنند.

انوار کارگردان فیلم می گوید: روایت زندگی مهاجرانی را به تصویر درمی آوریم که با سخت کوشی در کشوری زندگی می کنند که تنها بخش های کوچکی از فرهنگ آنان را پذیرفته و مجبورند تکه های دیگر فرهنگ شان را جا بگذارند.

مارک ابرامگوف، دستیار کارگردان ضمن بیان اینکه شنیدن صدای فروشندگان مسلمان از زبان خودشان از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: هدف ساخت فیلم این بود که به مردمی که هر روز این فروشندگان را می بینند اما هیچ توجهی به آن ها نمی کنند نشان دهیم که با چه انسان هایی روبرو هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha