جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 473063
۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰
لزوم تربیت طلاب ممحض در رشته فقه

حوزه/ نشست گروه علمی فقه و اصول با موضوع «تبیین جایگاه علم فقه و اصول فقه در میان علوم حوزی» از سوی معاونت آموزشی تربیتی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام و با حضور جمعی از طلاب مقطع عمومی این مؤسسه علمی حوزوی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت‌الاسلام‌ حیدری دبیر آموزش و پژوهش گروه علمی فقه و اصول در این نشست در ابتدای سخنان خود، به ضرورت و اهمیت تعلیم و تعلم عمیق و استدلالی فقه اشاره کرد و افزود: همه ما قبل از هر چیز بنده خداوند هستیم و باید به تکالیفی که خداوند متعال به عهده ما گذاشته، عمل کنیم.

وی با بیان اینکه روز قیامت همه اعمال و رفتار ما مورد سؤال و بازخواست قرار می گیرد، تصریح کرد: قلمرو تکالیف ما وسیع است و به دنبال این قلمرو، فقه هم وسیع می‌شود، زیرا باید جوابگوی نیازهای تشریعی انسان‌ها در همه عرصه ها باشد.

دبیر آموزش و پژوهش گروه علمی فقه و اصول تأکید کرد: با توجه به گستردگی فقه، نیاز به طلاب ممحض در رشته فقه به مراتب بیشتر از سایر رشته‌ها است.

حجت‌الاسلام‌ حیدری یادآورشد: در علوم فقه، بحث علاقه مطرح نیست، بلکه بحث تکلیف است، بنابراین ما که اهل علم هستیم موظفیم در حیطه‌هایی که مکلفین نیاز دارند وظیفه شرعی آنها را از علم فقه استخراج و بیان کنیم.

وی بیان داشت: ما در عرصه احکام بانوان به افرادی نیاز داریم که بتوانند مسائل را برای بانوان به درستی و با شیوه صحیح تبیین کنند.

امروز جامعه ما نیازمند محققان فقهی است

در ادامه این نشست، سرکار خانم عزیزاللهی کارشناس و عضو گروه علمی فقه و اصول ابتدا روایاتی را در اهمیت و ارزش فراگیری و علم‌آموزی مطرح کرد و در ادامه افزود: اگر توان فهم و شرایط ادامه تحصیل در این رشته را دارید، به دنبال تحصیل این علم باشید.

کارشناس و عضو گروه علمی فقه و اصول تصریح کرد: امروز جامعه ما به افرادی که به درستی، ریشه احکام را بیان کنند و در موضوعات فقهی مقاله بنویسند و محقق فقهی باشند، نیاز دارد.

عزیزاللهی یادآور شد: فقه و اصول پایه است که ذهن را باز می‌کند؛ چنانچه علما و بزرگان دین از جمله علامه طباطبایی در رشته‌های دیگر هم ابتدا فقه و اصول را فراگرفتند، سپس در رشته‌های دیگر تبحر پیدا کردند.

 

 

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha