سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
آیت اللهی

حوزه/ نماینده مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی مشهد در مدرسه حضرت زینب(س)یزد وجود برخی مشکلات در جامعه را از عدم کاربردی کردن دروس حوزوی و تئوری ماندن آن در حوزه دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در یزد، حجت الاسلام والمسلمین محمد کاظم آیت اللهی، در نشست ارتقای روحیه پژوهشی  طلاب و کارکنان مدرسه علمیه حضرت زینب(س) یزد، با موضوع «راه های تقویت انگیزه ی پژوهشی در طلاب» با  تشریح لزوم پژوهش اظهار کرد: پژوهش نقطه اتصال علم به جامعه است یعنی انسان باید بتواند علوم را در متن جامعه کاربردی کند.

وی با اشاره به اینکه علوم اسلامی و انسانی با دیگر علوم تفاوت هایی دارد، افزود: کاربردی شدن علوم اسلامی و انسانی و رسیدن به مرحله اجرا در جامعه  زمان می برد و اگر پژوهش در راستای هدف الهی نباشد عمر ما تباه خواهد شد یعنی باید علم را به گونه ای در عرصه ی کاربرد بکشانیم که این علم و پژوهش ما را به سمت رسیدن به خدا سوق دهد.

نماینده موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی مشهد با بیان این مطلب که اگر می خواهید علم پیدا کنید باید حقیقت بندگی را بفهمید ابراز کرد: پژوهش یعنی کشف واقعیت و جستجو کردن، پس در واقع پژوهش باید سؤالی را جواب دهد یعنی بستر پژوهش سؤال کردن است.

حجت الاسلام  والمسلمین آیت اللهی به بیان انگیزه و ضرورت پژوهش پرداخت و تصریح کرد: یک سری گزاره های کلی در حوزه های علمیه خوانده و تدریس می شود که ما نتوانستیم این گزاره ها را به صورت کاربردی در جامعه رواج دهیم و این یک نوع ضعف است و لذا مشکلاتی که در بخش های مختلف جامعه به وجود می آید به خاطر عدم اجرای برخی گزاره های اسلامی در جامعه است.

وی هدف کلی پژوهش را برای دستیابی به مهارت در زمینه روش تحقیق، کارآمد دانست و گفت: پژوهش نباید در مورد کلیات بحث کند، چون اگر کلی باشد کارکرد علم و پژوهش اسلامی را به جامعه و افراد نشان نمی دهد ؛ پس در این زمینه هر دو نگاه اعم از کلی و جزئی باید وجود داشته باشد.

استاد حوزه، روش تحقیق را روش تفکر و نوعی طراحی و مدل سازی دانست و افزود: جمع آوری مطالبی که دیگران نوشته اند به عنوان یک کار پژوهشی محسوب نمی شود و بعضی  مقالات حوزه های علمیه، علمی و پژوهشی نیست بلکه اکثر آن جمع آوری اطلاعات است، اما تحقیق روشمند، ما را از جمع آوری اطلاعات فراتر می برد و لذا پژوهشگر با تلاش فکری می تواند واقعیات را کشف کند.

حجت  الاسلام والمسلمین آیت اللهی با بیان توضیحاتی در باره نگرش سازی در تحقیق تصریح کرد: نگرش سازی در تحقیق یعنی اصلاح زاویه دید در کار پژوهشی، به گونه ای که تمام ابعاد را در برگیرد.

وی طلاب را به انجام کارهای پژوهشی ترغیب و تشویق کرد و همه  افراد را در این زمینه توانمند دانست.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha