پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
جواد افشار کارگردان سریال کیمیا

حوزه/ کارگردان سینما گفت: سینما و تلویزیون جدای از جامعه نیستند و اگر می‌خواهیم در عرصه سبک زندگی ایرانی – اسلامی حضوری تاثیرگذار داشته باشیم، اول باید جامعه را اصلاح کنیم و در ادامه به بخش‌های هنری نیز نگاهی ویژه داشته باشیم.

جواد افشار، کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری «حوزه»، با بیان این‌که سبک زندگی ایرانی با آموزه‌های اسلامی گره خورده، گفت: وقتی از سبک زندگی سخن گفته ‌می‌شود، ایرانی و اسلامی بودن توأمان با هم می‌آید، چون این دو ویژگی به هم پیوند خورده و جدایی آنها امکانپذیر نیست، در سبک زندگی ایرانی - اسلامی آنچه که اصل است توجه به هویت ملی و دینی خودمان است که می‌تواند در هر یک از ارکان زندگی نمود پیدا کند.

وی افزود: وقتی درباره این موضوع سخن می‌گوییم، بهتر است این مسئله را هم مد نظر داشته باشیم که هیچ رسانه‌ای چون، سینما نمی‌تواند در این حوزه ایفاگر نقش باشد. منظور اینکه به واسطه هنر نمایش، هم می‌توان سبک زندگی دلخواه را اشاعه داد، هم اینکه با کم‌کاری در این حوزه نقشی منفعل در مقابل تهاجمات رسانه‌ای غرب ایفا کرد، اتفاقی که از آن به عنوان ولنگاری فرهنگی نیز می‌توان نام برد.

این فیلمساز در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان در مقابل آسیب‌هایی چون ولنگاری فرهنگی در حوزه هنر قد علم کرد، گفت: این نکته را حتماً باید مد نظر داشته باشیم که سینما و تلویزیون جدای از جامعه نیستند و برای همین اگر می‌خواهیم در عرصه سبک زندگی ایرانی – اسلامی حضوری پرقدرت و تاثیرگذار داشته باشیم، در گام اول باید جامعه را اصلاح کنیم و در ادامه به بخش‌های هنری نیز نگاهی ویژه داشته باشیم. به هر حال معتقدم که یکی از راه‌های بسیار موثر برای ولنگاری فرهنگی تربیت نیروهای متعهد در سینماست، چون این امر کمک می‌کند تا فضای فرهنگی نیز رشد خوبی داشته باشد.

این هنرمند ادامه داد: البته باید اذعان کرد که فضای حاکم بر هنر ما در مقایسه با دیگر کشورهای جهان بسیار مناسب‌تر است، برای همین هم از هنر ایرانی به عنوان هنری اخلاقی نام برده می‌شود، اما این امتیاز نباید ما را متوقف کند، چون همان گونه که پیش‌تر بیان کردم، جنگ نرم به شدت از سوی غرب حمایت می شود و ممکن است در درازمدت آسیب جدی به هنر این مرز و بوم وارد کند، بنابراین باید با خلق کارهای فاخر در این حوزه مروج و مبلغ سبک زندگی باشیم که در آن اسلامی و ایرانی بودن ویژگی بارز باشد.

کارگردان سریال «کیمیا» در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سبک زندگی ایرانی – اسلامی دو بخش ویژه و مهم دارد؛ ظاهر و باطن. هر دو این فاکتورهای جای خود دارد و نمی‌توان یکی را به بهانه پرداختن به دیگری کمرنگ دانست. برای همین باید در فیلم‌ها یا سریال‌ها در کنار پوشش و رفتار ظاهری پیامی که در کار مورد نظر قرار می‌گیرد، مبلغ آرمان‌ها باشیم، برای درک بهتر مثالی از برنامه «دورهمی» می‌زنم. در این برنامه به زبان طنز به بسیاری از رفتارهای ناپسند پرداخته می‌شود، این اتفاق نیز به گونه‌ای رخ می‌دهد که سبب آزار تماشاگر نمی‌شود، این اتفاق خود نوعی موثر از تبلیغ سبک زندگی ایرانی – اسلامی است.

وی در انتهای سخنان خود تصریح کرد: برای برخورد با ولنگاری فرهنگی می‌توان از ابزاری دیگر به عنوان راهکار استفاده کرد، آن هم نزدیکی هنر با مراکزی چون حوزه‌های علمیه است، چون اگر این ارتباط به شکلی جدی دنبال شود در آینده شاهد اتفاقات خوبی در عرصه هنر خواهیم بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha