جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
فاطمه اعرابی

مدیر مدرسه علمیه حضرت زینب(س) یزد در نشستی صمیمانه با طلاب گفت: اگر طلبه ای بدون تشخیص حق از باطل مثل افراد عادی جامعه عمل کند این خیلی تأسف بار است و بانوان طلبه باید جایگاه طلبگی و ارزش وجودی خود را بشناسند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در یزد، فاطمه اعرابی در جمع طلاب مدرسه علمیه حضرت زینب(س)یزد اظهار کرد: اعمال ما بنا به اندازه فهم و درکمان درجه بندی می شود که به عنوان مثال در زیارت ائمه (علیهم السلام)، زائری فقط  به حرم می آید و می رود، دیگری حاجتهای  دنیوی طلب می کند  و همینطور درجه بندی می شود تا جایی که مثل آیت الله مقدس اردبیلی تا جواب حضرت امیر (ع)را نشنود داخل حرم نمی شود.

وی به فرازی از زیارت جامعه اشاره کرد و افزود: آیت الله جوادی آملی می فرمایند:«شما اين زيارت جامعه را ـ ان‌شاءالله ـ به نوبت بخوانيد در اين زيارت جامعه به ما گفتند وقتي به بارگاه اهل بيت(ع) رسيديد بگوييد من آمدم محقِّق بشوم،... خيلي‌ها هستند كه در قيامت جهنم نمي‌روند كودكان را خدا به جهنم نمي‌برد، ديوانه‌ها را خدا به جهنم نمي‌برد، كفاري كه در روستاهاي دوردست‌اند و كفار مستضعف فكري‌ که بيانات الهي به آنها نرسيده آنها معذورند و جهنم نمي‌روند خب نسوختن كه هنر نيست آدم برود بارگاه امام هشتم بگويد ما را نجات بده ما جهنم نرويم؟! گفتند وقتي رفتيد اينها را بخوانيد «مُحَقِّقٌ لِما حَقَّقْتُمْ مُبْطِلٌ لِما اَبْطَلْتُمْ» من آمدم دانشمند برگردم، اهل تحقيق بشوم، پژوهنده بشوم كار من پژوهش باشد، معارف را تحقيق كنم، آ‌نچه شما تحقيق كرديد من دنباله‌رو راه شما باشم، آ‌نچه شما ابطال كرديد من دنباله‌رو راه شما باشم. من نيامدم بي‌سواد برگردم. اينها در زيارت جامعه هست خب آدم اين راه‌ها را دارد ... بالاتر از اينها شما فرموديد بعضي از دانش‌هاست كه به دست همه نمي‌رسد براي خواص از شيعيان ماست».

مدیر مدرسه علمیه حضرت زینب(س) ادامه داد: در فراز«مُحَقِّقٌ لِما حَقَّقْتُمْ مُبْطِلٌ لِما اَبْطَلْتُمْ» از ائمه اطهار (ع) می خواهیم به ما کمک کنند تا حق بدانیم آنچه ایشان حق می دانند و باطل بدانیم آنچه باطل می دانند و این امر محقق نمی شود مگر با شناخت صحیح،  که با تحقیق عالمانه امکان پذیر است و بسیاری از افراد جامعه که  هنوز حق و باطل را نشناخته اند؛ مرتکب گناه می شوند.

اعرابی تصریح کرد: باید به این نکته توجه داشت که اگر طلبه ای حق و باطل را نتواند تشخیص دهد و مثل افراد عادی جامعه عمل کند خیلی تأسف بار است و قصورش چندین برابر افراد عادی نمود پیدا می کند پس باید در اصلاح خود بکوشیم .

وی با اشاره به فرموده آیت الله العظمی بهجت بیان کرد: ایشان فرمود: «اگر به هرچه می دانید عمل کنید به ثانیه نمی کشد که خداوند هرچه را نمی دانید به شما عطا کند».

مدیر مدرسه علمیه حضرت زینب(س)یزد با یادآوری سخنان آیت الله العظمی جوادی آملی در مورد زیارت جامعه به طلاب، توصیه کرد: نباید اجازه دهیم که  بعضی کار های ما طلبه ها در ردیف باطل قرار گیرد بلکه  باید ارزش انسانی و وجودی و انسانی خود را بشناسیم و بفهمیم برای چه خلق شده ایم و نیز تفکر کنیم  که  برای یک طلبه، «باطل» چه اموری می تواند باشد.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha