جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
نهضت سواد آموزی

حوزه/احادیث نقل شده از پیامبر(ص) و اهل بیت (علیهم السلام) هر کدام تاکید محکمی بر ضرورت آموزش ویادگیری در اسلام است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی دبیر خانه ستاد همکاریها، ضمن گرامیداشت سالروز فرمان حضرت امام خمینی ره، مبنی بر تاسیس نهضت سواد آموزی، جهت مبارزه با جهل و بی سوادی گزیده ای از سخنان امام راحل مقام معظم رهبری و دیگر مراجع عظام تقلید و علما را پیرامون ضرورت مباره با بی سوادی منتشر میکند .

*تاکید قرآن و اهل بیت علیهم السلام  برعلم آموزی

تأکید بسیار اسلام بر علم آموزی،تا جایی است که نخستین آیاتی که بر پیامبر نازل شد، سفارش به خواندن است" اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ" بخوان به نام پروردگارت كه جهان را آفريد /  سوره علق آیه اول

تحصیل علم از نظر اسلام یک ضرورت مطلق است ، روایت معروف  «اطلبوا العلم من المهد الی اللحد؛زگهوراه تا گور دانش بجوی!» نهج الفصاحه ابو القاسم‏ پاينده ص 218 بیانگر آن است که علم آموزی، محدودیت زمانی ندارد و نیز حدیث بسیار معروف پیامبر(ص): «طلب العلم فریضه علی کل مسلم ومسلمه؛علم آموزی برهرمسلمانی واجب است.» مشکاة الأنوار / ترجمه محمدی ج 1 , ص 263 و دیگر احادیث نقل شده از پیامبر و اهل بیت علیهم السلام هر کدام تاکید  محکمی بر ضرورت آموزش ویادگیری در اسلام است.

پیامبر اکرم(ص) دو گروه را در مسجد دید؛گروهی مشغول عبادت بودندو گروهی سرگرم مذاکره و بحث علمی ،آن حضرت گروه دوم را بر عبادت کنندگان ترجیح داد و فرمود:«من برای تعلیم فرستاده شده ام».

*حضرت امام خمینی ره ؛ازحوائج اولیه هر ملتی سواد و آموزش است

مایه بس خجلت است در کشوری که مهد علم و ادب بوده و در سایه اسلام زندگی می‌کند که طلب علم را فریضه دانسته‌است، از نوشتن و خواندن محروم باشد.

 ما باید در برنامه درازمدت فرهنگ وابسته کشورمان را به فرهنگ مستقل و خودکفا تبدیل کنیم و اکنون بدون از دست دادن وقت و بدون تشریفات خسته کننده برای مبارزه با بی سوادی بطور ضربتی و بسیج عمومی قیام کنیم تا ان شاء الله در آینده نزدیک هر کس نوشتن و خواندن ابتدایی را آموخته باشد.

ازجمله حوائج اولیه برای هر ملتی در ردیف بهداشت و مسکن بلکه مهم تر از آنها آموزرش برای همگان است. (صحیفه نور، جلد یازده، ص ۱۶۱ مورخه هفتم دی ۱۳۵۸)

*مقام معظم رهبری : نهضت سوادآموزی بر بخش عظیمی از مردم حق حیات دارد

آموزش افراد بی سواد و آشنا کردن آنان با علم و دانش حسنه ی بزرگی است و از این رو نهضت سوادآموزی در کشور ما بر بخش عظیمی از مردم حق حیات دارد زیرا با خدمات ارزنده ی خود کلید تفکر و فراگیری را به آنان بخشیده است.

رشد و توسعه در یک کشور با استفاده از بازوهای اجرایی با سواد و آگاه به مراتب سهل تر وسریعتر صورت می گیرد. آگاهی روستائیان باسواد به توصیه های کشاورزی و بهداشتی تأثیر مهمی در کار و زندگی آنان دارد و شکوفایی استعدادهای درخشان موجود در روستاها و مناطق محروم کشور در سایه باسوادی و به برکت سواد ممکن خواهد شد.دیدار مسئولان نهضت سوادآموزی با رهبر انقلاب   ۱۰/۷ /۱۳۷۱

*آيت الله العظمي صافي گلپایگانی؛   بدون سواد زندگي كردن ممكن نيست

سواد آموزي باب آشنايي با علوم مختلف دنيوي و اخروي است و براي انسان، توفيق عظيمي است كه بتواند كتاب سراسر نور قرآن را بخواند و بواسطه خواندن آن ثواب و اجر فراوان نصيب خود سازد.

هر چند افراد بسياري بودند كه بواسطه شركت در مجالس وعظ و مراقبت از خويش،  به كمالات و درجات بالاي معنوي رسيدند ولي اينها از نقش سواد و تحصيل علوم در پيشرفت معنوي انسان كم نمي‌كند.

‌امروزه بدون سواد زندگي كردن ممكن نيست، و معايب و مفاسد بسياري براي جهل و بي‌سوادي مترتب است در صدر اسلام، رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم، اسرايي كه سواد داشتند و به چند نفر خواندن و نوشتن را مي‌آموختند، آزاد مي‌كردند.

سواد‌آموزي يك مكتب است و در اين مكتب است كه مي‌توان به انسان‌ها اخلاق، قرآن، دين و انسانيت را آموزش داد.

*آیت الله  العظمی مکارم شیرازی؛ افتخار می‌ کنیم تابع مذهبی هستیم که به  سواد آموزی توجه بی شماری دارد

تمام اموال و ثروت ها در سایه سواد علوم اجتماعی و اقتصاد حفظ می‌ شود، چیزی که پایدار است علم و سواد است ،تعلیم و تعلم از ارزش دوچندانی برخوردار است و خداوند این پیمان را از علمای دین گرفته که درس بدهند.

در روایتی معروف آمده است که وقتی معلمی به کودکی بسم الله الرحمن الرحیم را یاد بدهد و او تکرار کند، خداوند چهار برات آزادی از دوزخ را برای معلم و متعلم و پدر و مادر معلم می‌ نویسد و کسانی که در این مسیر قرار گرفته اند  باید خدا را شکر کنند و ما افتخار می‌ کنیم تابع مذهبی هستیم که این قدر به علم و عالم و سواد آموزی  توجه بی شماری دارد.

*آیت الله العظمی  نوری همدانی؛  بیسوادی منشا اصلی کارهای ناشایست در جامعه است

تاسیس نهاد نهضت سواد آموزی به فرمان حضرت امام (ره) یکی از مهمترین برکات انقلاب اسلامی است.

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مردم در ظلمت جهل و بیسوادی به سر می بردند، هر چند آموختن علم و دانش یکی از توصیه های اسلام است، اما این موضوع به فراموشی سپرده شده بود، آمار بیسوادی در ایران خیلی بالا بود، ولی به لطف زحمات و تلاش های انجام شده بوسیله نیروهای شایسته در نظام اسلامی روز به روز بر آمار با سوادان در کشور اضافه می شود و تعداد بیسوادان نیز در حال کاهش است.  

علم به مثابه نوری مسیر پیشرفت و سعادت را برای انسان روشن می کند، از این رو هیچکس بدون دست یافتن به علم و دانش قادر به پیشرفت و تعالی نخواهد بود وبدون شک منشا اصلی کارهای ناشایست و نامطلوب در جامعه جهل و بیسوادی است.

*آیت الله  العظمی علوی گرگانی؛ هدف امام خمینی از تاسیس نهضت سواد آموزی آگاه کردن مردم بود

فلسفه تشکیل سازمان نهضت سواد آموزی به فرمان حضرت امام (ره) ارتقا جامعه بواسطه افزایش هر چه بیشتر تعداد افراد باسواد و آگاه است.

هر چقدر افراد جامعه از سطح دانش و سواد بیشتری برخوردار باشند، در صحنه های مختلف از جمله انتخابات با انتخاب آگاهانه  نقش مهم تری را ارتقاء جامعه  ایفا خواهند کرد.

*آیت الله حسینی بوشهری؛ مبارزه با جهل منطق اسلام است  

منطق اسلام همواره این است که علم را در جامعه افزایش دهد  و با جها مبارزه کند تا هیچ بی سوادی در جامعه نباشد ،امام راحل در اوایل انقلاب این موضوع را با تاسی از مبانی اسلام  ایجاد کردند زیرا بی سوادی در جامعه اسلامی زمینه ساز  بسیاری از ظلم ها و بی عدالتی های می شود.   

انصافا کارهای بسیاری انجام شده اما زمین مانده بسیار است و باید تلاش ها را بیشتر کرد به نظر می رسد

راه اندازی اتاق فکر در نهضت سواد آموزی جهت بهره مندی از ابتکارات و خلاقیت ‌های افراد خوش‌فکر جهت شتاب در  سوادآموزی یکی از ضرورت های این نهاد با برکت است

در سواد‌آموزی باید نوعی اجبار همراه با تشویق وجود داشته باشد و به هیچ عنوان قابل قبول نیست کودکانی که در سن تحصیل هستند از آموزش باز بمانند.

آیت الله اعرافی؛ ارتقای سواد در جامعه یک حق عمومی و اجتماعی است

حوزه مطالبه گر و پاسخگو،نسبت به امر سواد آموزی و ارتقای سطح توانمندی آحاد جامعه در عرصه های گوناگون آموزشی، معنوی، اجتماعی و سایر عرصه ها  حساس است و این کار را متناسب با ظرفیت های خود وظیفه ای مهم تلقی می کند.

بحث ارتقای سواد در جامعه یک حق عمومی و اجتماعی است و این کار ذاتا با ارزش است و از این جهت که باعث ارتقای جایگاه کشور نیز می شود اهمیت آن دوچندان می شود.

انتهای پیام   ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha