شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
یهود

حوزه/ دوازده نفر از دانشمندان یهود، تصمیم گرفتند براى ایجاد تزلزل و تردید در مسلمانان، صبحگاهان نزد حضرت محمّد صلى الله علیه وآله آمده و اظهار ایمان كنند، ولى در آخر روز ...

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، استاد محسن قرائتی در تفسیر نور به ارائه «نکات ناب» و «پیام های زیبای آیات قرآن کریم» پرداخته که حوزه نیوز در این نوشتار، آیه 72 سوره مبارکه آل عمران را در قالب مجموعه «قطره ای از دریا» ارائه می نماید.

* آيه               

وَ قالَتْ طائِفَةٌ مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ آمِنُوا بِالَّذي أُنْزِلَ عَلَي الَّذينَ آمَنُوا وَجْهَ النَّهارِ وَ اکْفُرُوا آخِرَهُ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ

 * ترجمه                     

و گروهى از اهل كتاب گفتند: به آنچه بر مؤمنان نازل شده است، در آغاز روز ایمان آورید و در پایان روز كافر شوید، شاید (با این حیله آنها از اسلام) باز گردند.

* نکته ها                     

دوازده نفر از دانشمندان یهود، تصمیم گرفتند براى ایجاد تزلزل و تردید در مسلمانان، صبحگاهان نزد حضرت محمّد صلى الله علیه وآله آمده و اظهار ایمان كنند، ولى در آخر روز از اسلام برگردند و بگویند: ما محمّد و آیین او را دیدیم، ولى با آنچه در تورات و انجیل آمده است، مطابقت ندارد. آنها با این نقشه‏ ى ماهرانه مى ‏خواستند به هم‏ كیشان خود این طور وانمود كنند كه اگر اسلام مكتب خوبى بود، اهل علم و كتاب از آن دست برنمى ‏داشتند، با این كار هم در مسلمانان تردید به وجود آورند و هم سایر یهودیان را از مسلمان شدن بازدارند.

خداوند متعال نیز با نزول این آیه، نقشه ‏ى آنان را برملا ساخت.

در روایتى از امام صادق‏ علیه السلام آمده است: وقتى رسول خد اعلیه السلام فرمان تغییر قبله از بیت ‏المقدس به كعبه را در هنگام نماز ظهر ابلاغ كردند، یهود گفتند: به آنچه در آغاز روز بوده ایمان آورید، ولى بدانچه در پایان روز آمده (تغییر قبله) كفر ورزید تا آنان از آن قبله بازگردند و به طرف بیت ‏المقدس نماز بخوانند. [مستدرك، ج‏3، ص 169]

* پيام ها                      

1- دشمنان براى انحراف مسلمانان، برنامه ‏ریزى مى ‏كنند. در آیه 69 خواندیم كه اهل كتاب دوست دارند شما را منحرف سازند، این آیه به نقشه ‏ى آنان براى رسیدن به آن هدف مى ‏پردازد. «یضلّونكم... قالت طائفة»

2- چه بسا گروهى با نام اسلام، در صفوف مسلمانان نفوذ كرده و از پشت خنجر بزنند، لذا باید هشیار بود. «آمنوا... واكفروا... لعلّهم یرجعون»

3- مسلمان نباید ساده اندیش و زودباور بوده و به هر اظهار ایمانى، اعتماد كند. «آمنوا... واكفروا»

4- خداوند در مراحل حسّاس، از اسرار و توطئه ‏هاى دشمنان پرده برمى‏ دارد. «آمنوا... واكفروا»

5 - باید در مرحله‏ اى از ایمان قرار بگیریم كه بازگشت برخى مسلمانان از دین، مایه‏ ى تزلزل ما نگردد. «واكفروا آخره لعلهم یرجعون»

6- یكى از سیاست‏ هاى دشمن، ایجاد ارتباط و سپس قطع آن، به منظور ایجاد تزلزل در جامعه است. «لعلّهم یرجعون»

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha