چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
امانت

حوزه/ و از اهل كتاب كسانى هستند كه اگر او را بر اموال بسیارى امین گردانى، به تو باز مى‏ گرداند و بعضى از آنان (به قدرى نادرستند كه) اگر او را بر دینارى امین گردانى، آن را به تو برنمى‏ گرداند، مگر آنكه ...

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، استاد محسن قرائتی در تفسیر نور به ارائه «نکات ناب» و «پیام های زیبای آیات قرآن کریم» پرداخته که حوزه نیوز در این نوشتار، آیه 75 سوره مبارکه آل عمران را در قالب مجموعه «قطره ای از دریا» ارائه می نماید.

* آيه               

وَ مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِقِنْطارٍ يُؤَدِّهِ إِلَيْکَ وَ مِنْهُمْ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِدينارٍ لا يُؤَدِّهِ إِلَيْکَ إِلاَّ ما دُمْتَ عَلَيْهِ قائِماً ذلِکَ بِأَنَّهُمْ قالُوا لَيْسَ عَلَيْنا فِي الْأُمِّيِّينَ سَبيلٌ وَ يَقُولُونَ عَلَي اللَّهِ الْکَذِبَ وَ هُمْ يَعْلَمُونَ

* ترجمه                      

و از اهل كتاب كسانى هستند كه اگر او را بر اموال بسیارى امین گردانى، به تو باز مى‏ گرداند و بعضى از آنان (به قدرى نادرستند كه) اگر او را بر دینارى امین گردانى، آن را به تو برنمى‏ گرداند، مگر آنكه (براى مطالبه آن) دائماً بالاى سر او بایستى، این (خیانت در امانت،) به جهت آن است كه گفتند: درباره ‏ى امّیّین (غیر اهل كتاب) هرچه كنیم بر ما گناهى نیست، در حالى كه آنها آگاهانه بر خداوند دروغ مى ‏بندند.

* نکته ها                     

در روایات آمده است كه امانت را به صاحبش برگردانید، حتّى اگر صاحب امانت، فاسق باشد. [تفسیر مجمع ‏البیان، ج‏2، ص 778]

* پيام ها                      

1- در مورد مخالفانِ خود، انصاف را مراعات كنید و همه را خائن ندانید. «من اهل ‏الكتاب... یؤدّه الیك»

2- امانتدارى، ملاكى براى ارزشیابى افراد است. «یؤدّه... لایؤدّه»

3- ارزش هاى اخلاقى، ثبات دارند. حفظ امانت، در نزد همه نیكو، و خیانت در آن، نسبت به هر كسى باشد زشت است. ردّ امانت، یك ارزش است، گرچه از یهود باشد. «یؤدّه... لایؤدّه»

4- قیام و مقاومت، براى گرفتن حقّ لازم است. «لایؤدّه الیك الا ما دمت علیه قائماً»

5 - استثمار، استحمار و نژادپرستى ممنوع است. «لیس علینا فى الاُمّیین سبیل»

6- یهود و نصارى، خود را اندیشمند و مسلمانان را بى ‏سواد و امّى مى ‏پنداشتند. «لیس علینا فى‏الامیّین سبیل»

7- بالاتر از گناه، توجیه گناه است. یهود اموال مردم را به ناحق مى ‏خوردند و مى‏گفتند: خداوند به این كار راضى است. «یقولون على اللّه الكذب»

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha