شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کتاب طهارت باطنی

حوزه/ کتاب طهارت باطنی از مجموعه کتاب های پرمخاطب سیری در معارف اهل بیت(ع) می باشد که به قلم استاد حسین انصاریان پیش از این به رشته تحریر درآمده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»،،‌ این محقق و پژوهشگر علوم و معارف اسلامی در مقدمه این کتاب ارزشمند آورده است؛ «پایه‏‌گذار منبر و جلسات سخنرانی برای رشد و هدایت جامعه، وجود مبارک پیامبر اسلام(ص) بود. ارزش تبلیغ دین از طریق منبر و جلسات تا جایی بود كه رسول خدا(ص) تا روز پایان عمرشان با كمال اخلاص، به بیان معارف دین پرداختند و در این راه زحمات سنگینی را متحمل شدند. پس از پیامبر(ص)، وجود مقدس امیرمؤمنان(ع) ادای این تكلیف الهی را به عهده گرفتند كه بخشی از سخنرانی‏‌های آن حضرت در كتاب بی‏‌نظیر نهج‏‌البلاغه موجود است.

امامان معصوم(ع)، به‌ویژه حضرت امام باقر(ع) و حضرت امام صادق(ع) نیز تا جایی كه فرصت در اختیارشان قرار گرفت و مزاحمتی از جانب حكمرانان بنی‏‌امیه و بنی‏‌عباس برایشان پیش نیامد، این مهم را به‏‌صورت بیان معارف الهی و رشته‏‌های مختلف علوم به‌صورتی كه حجت تا قیامت بر همگان تمام باشد را به عهده گرفتند و دیگران را كه مورد اعتمادشان در علم و عمل بودند به این مسئله تشویق كردند.

عالمان مخلص و با عمل شیعه برای حفظ دین خدا و تبلیغ معارف الهیه بر اساس قرآن و فرهنگ اهل‏ بیت(ع)، قرن به قرن تا به امروز، این جایگاه عظیم را حفظ كردند؛ شخصیت‏‌هایی چون شیخ مفید، شیخ صدوق، شیخ طوسی، علامه محمدباقر مجلسی، شیخ جعفر شوشتری و در قرن معاصر بزرگانی چون آیت‌الله‌العظمی بروجردی، آیت‌‌الله سیدعلی نجف‏‌آبادی، آیت‌الله حاج میرزا علی‌شیرازی، آیت‌الله حاج میرزا علی هسته‏‌ای، آیت‌الله حاج میرزا علی فلسفی تنكابنی و ... با داشتن مقام مرجعیت و مقام علمی بسیار بالا، در ماه رمضان، محرم و صفر به منبر می‏‌رفتند و از این طریق دین خود را به قرآن و اهل‏ بیت(ع) ادا می‏‌كردند.

بنده كه سالیانی از عمرم را در شهر مقدس قم، این آشیانه اهل‏ بیت(ع)، نزد بزرگانی از مراجع و اساتید مشغول تحصیل بوده‏‌ام، بر اساس وظیفه‌ای كه احساس می‌كردم رو به ‏جانب تبلیغ و تألیف آوردم و در این راه، فقط توفیق حق رفیق راهم بود. در زمینه تبلیغ، بیش از چندین هزار سخنرانی در نزدیک به ۷۰۰ موضوع مختلف بر پایه قرآن و روایات اهل‏ بیت(ع) و تاریخ صحیح و نكاتی از حیات پاكان و اولیای الهی پرداخته‏‌ام و امیدوارم تا لحظات پایان عمر هم‌چنان توفیق ادای این وظیفه را از جانب حق داشته باشم».

بر اساس این گزارش؛ سفرهای انسان به سوی طهارت، عوامل طهارت‌افزا، ایمان و طهارت، یاد قیامت، عامل طهارت، یاد مرگ؛ بهترین موعظه، قناعت؛ ثمره یادآوری قیامت، ایمان به ولایت علی(ع)، عامل طهارت، ایمان به ولایت علی(ع)، علی(ع)؛ عصاره اسلام، علی(ع) و شیعیانش، علی(ع) مصداق بارز وجود عینی قرآن، عشق و اطاعت؛ راه رسیدن به طهارت، شب قدر؛ شب هدایت و طهارت، اوقات و آدم‏‌های مبارک، نشانه‏‌های طهارت باطنی(۱)، (۲) و(۳)، و توبه و طهارت از جمله موضوعات اصلی این کتاب است.

همچنین علاقه‌مندان می‌توانند با مطالب دیگری همچون سفرهای انسان به‌سوی طهارت، مراتب طهارت، غسل، وضو و تیمم، مقدمات قلبی غسل و وضو و تیمم، مؤمن، برتر از ملک مقرب، ملائکه و عقیده به آن‏ها، جهنم؛ عاقبت حکم به باطل، مسیر بهشت و جهنم، یاد قیامت، عامل طهارت، ضرورت قیامت، نزدیک بودن قیامت، شاهدان قیامت، اقسام مردم در قیامت، صداهای وحشتناک قیامت، وضع نیکوکاران و صابران در قیامت، تهیه زاد و توشه آخرت، نقش قبرستان در بیداری انسان، سؤال‏‌های قبر و قیامت، انفاق؛ ذخیره قیامت، ناگهانی بودن مرگ، یاد مرگ؛ بهترین موعظه، معنای کفی، آیا درخواست از کسی با توحید و توکل منافات دارد؟، فلسفه تجمعات دینی و طرح مشکل، آشنا شوند.

مخاطبان این اثر موضوعات دیگری از جمله حج و اهمیت آن، مستطیع کیست؟، ضرورت پرداخت تکالیف و حقوق مالی، معضل یارانه‌ها، قناعت، آلودگی؛ سرانجام دوری از قناعت، کفایت در امور معنوی، یادی از شهیدان و روحیه شهادت‏‌طلبی، حفظ روحیه ایثارگری، مرگ زیبا، قناعت؛ ثمره یادآوری قیامت، قناعت و دوری از سختی‏‌ها، قناعت و آرامش، آثار ناگوار غفلت از مرگ، قناعت و پاکیزگی در زندگانی اصحاب امام حسین(ع)، مردن نفیسه، نوه امام حسن مجتبی(ع)، ایمان به ولایت علی(ع)، عامل طهارت، ابن عباس و فهم قرآن، یک آیه و معانی بی‌نهایت، علی(ع) و اصحابش مصداق السابقون، علی(ع) و فرزندانش؛ مصداق اولی الامر، ايمان به علی(ع) شرط عبور از صراط، علی، شرط اجابت دعا، علی(ع) شرط قبولی اعمال، مورد مطالعه قرار دهند.

از دیگر عناوین خواندنی کتاب طهارت باطنی می‌توان به چگونگی شکل‏‌گیری عشق از نگاه علی(ع)، مرد یهودی و توسل به علی(ع)، فضیلت قرائت سوره واقعه، شیعه کیست؟، داستان دو برادر درباره حقانیت علی(ع)، قرآن عینی در بازار قیامت، صدای رحمت الهی در قیامت، جنگل ظاهری و باطنی، متدین خوب و بد، مطالعه در اسلام نه در رفتار مسلمان‏‌نماها و مدعیان، زن وارسته و مبارک، آسان‏‌گیری در برابر حقیقت، سرنوشت آسان‏‌گیران و سخت‏‌گیران در قیامت، آخرت‌طلبی، چگونگی رسیدن به پرهیزکاری، دوری از جهل و نادانی و ... اشاره کرد.

کتاب طهارت باطنی در ۲۸۶ صفحه، در قالب ۱۸ موضوع اصلی با بیش از ۱۳۰ ریزموضوع منتشر شده است و علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب می‌توانند به دفتر نشر دارالعرفان به نشانی قم، خیابان شهید فاطمی(دورشهر)، کوچه ۱۹، پلاک ۲۷ مراجعه و یا با شماره‌های ۰۹۱۹۶۵۲۲۰۲۴ و ۰۲۵۳۷۷۴۰۴۲۷ تماس بگیرند.

انتهای پیام   ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha