جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
علمای نجف و کربلا

حوزه/ درپی ارتحال آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت جمهوری اسلامی ایران، علما و مراکز مختلف نجف اشرف و کربلا با صدور بیانیه های جداگانه ارتحال این عالم ربانی را تسلیت گفتند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» درپی ارتحال آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت جمهوری اسلامی ایران علمای نجف اشرف و کربلا با صدور بیانیه های جداگانه ارتحال این عالم ربانی را تسلیت گفتند.

پیام حضرت آیت الله سیستانی

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

جناب حجة الاسلام آقای سید علاء هاشمی شاهرودی دامت توفیقاته

السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

خبر ارتحال والد مکرم جناب آیة الله آقای سید محمود هاشمی شاهرودی (طاب ثراه) موجب تالم و تاثر گردید.

اینجانب مصیبت وارده را به جنابعالی و دیگر بستگان محترم و به حوزه علمیه مقدسه قم و به همه دوستان و علاقه‌مندان آن فقید والامقام تسلیت عرض نموده و از درگاه قادر متعال مسئلت دارم که ایشان را با اجداد طاهرینشان محشور و به همه بازماندگانشان صبر جمیل و اجر جزیل عنایت فرماید.

و لا حول ولا قوة الا بالله العلی العظیم

پیام حضرت آیت الله حکیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الذین اذا اصابتهم مصیبة قالوا انا لله و انا الیه راجعون اولئک علیهم صلوات من ربهم و رحمة و اولئک هم المهتدون           صدق الله العلی العظیم

دانشمند فاضل جناب سید علاء هاشمی دام توفیقه

با درد و اندوه خبر وفات پدرتان آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی قدس سره را دریافت کردیم و این مصیبن سنگین را به این سبب یه شما و خانواده محترم و طلاب حوزه علمیه در قم مقدس تسلیت می گوییم واز خدای متعال می خواهیم آن مرحوم را مورد رحمت خویش قرار داده و با محمد و خاندان پاکش صلوات لاله علیهم اجمعین محشور کند و شما را بهترین جانشین برای ایشان قرار دهد و به شما و خانواده محترم صبر و آرامش عنایت کند.

پیام حضرت آیت الله اسحاق فیاض

بسم الله الرحمن الرحیم

الذین إذا أصابتهم مصیبة قالوا إنا لله و إنا إلیه راجعون

دانشمند فاضل جناب سید علاء الهاشمی و خانواده محترم

السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

با نهایت اندوه از ارتحال آیت الله العظمی سید محمود هاشمی شاهرودی قدس سره باخبر شدیم.

ایشان شخصیتی علمی و ممتاز بود که عمر شریف خود را در راه تحصیل و تدریس در حوزه های علمیه سپری کرد و به مراتب بالا در فقه و اصول رسید و از هیچ تلاشی در راه تدریس و خدمت به طلاب علوم دینی و ترویج مذهب اهل بیت علیهم السلام دریغ نکرد تا اینکه همراه با ایمان و تقوا به دار فانی شتافت و به رفیق اعلی پیوست و اکنون گوارا باد بر او پاداشی که به خاطر اعمال خالصانه خود دریافت می کند.

ما ضمن ابراز اندوه عمیق، خود را در عزای شما شریک می دانیم و صمیمانه ترین تسلیت ها را به محضر مولایمان امام زمان علیه السلام و مراجع عظام و علما و طلاب حوزه های علمیه به ویژه شاگردان و خانواده بستگان و دوستداران ایشان تقدیم می کنیم و از خدای متعال می خواهیم آن مرحوم را مشمول رحمت گسترده و آمرزش خویش قرار دهد و در بهشت جای دهد و او را با محمد(ص) و خاندان او همنشین کند و به خانواده و بستگان و دوستداران ایشان صبر و آرامش عطا کند.

ولا حول ولا قوة إلا بالله العلی العظیم.

پیام حضرت آیت الله بشیر نجفی

با نهایت تأسف خبر درگذشت این عالم برجسته و توانا را دریافتیم. این مصیبت را به حضرت بقیة‌ الله الاعظم و خانواده آیت الله شاهرودی تسلیت می گوییم و با خانواده شما ابراز همدردی می کنیم و از خداوند متعال می خواهیم که ایشان را مورد رحمت قرار داده، با اجداد خود و دوستداران آل محمد (ص) محشور کند و به بازماندگان صبر و پاداش دهد.

پیام آیت الله مدرسی از علمای کربلا

بسم الله الرحمن الرحیم

یرفع الله الذین آمنوا منکم والذین اوتوا العلم درجات

خبر تاثر انگیز ارتحال مرجع عالیقدر حضرت آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی موجب ادوه و تاسف اینجانب شد.

مرحوم مغفور از چهره های برجسته جهاد و مبارزه، فقاهت و مرجعیت و استاد نام آور حوزه های علمیه بودند که در خدمت به نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه های گوناگون تلاش نمودند.

این ضایعه‌ی اسفبار را به بیت ایشان و خانواده مکرم و سایر بازماندگان تسلیت گفته، از خداوند متعال علو درجات ایشان را مسألت می نماییم.

پیام حجت الاسلام و المسلمین قپانچی امام جمعه نجف اشرف

انا لله و انا الیه راجعون

حضرت آیت الله العظمی امام سید خامنه ای دام ظله

با اندوه فراوان فقدان یکی از بزرگان و علمای اسلام و یاور انقلاب اسلامی ایران و یکی از ارکان انقلاب ملت عراق در برابر طغیان و یکی از برجسته ترین شاگردان امام شهید صدر (قدس سره) را به شما و دو ملت بزرگوار ایران و عراق تسلیت می گوییم.

حضرت آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی ـ که خداوند ایشان را مشمول رحمت گسترده خویش قرار دهد ـ عالمی بود که عمر شریفش را در راه خدمت به حوزه علمیه و یاری انقلاب اسلامی ایران و دفاع از ملت عراق صرف کرد و سه برادر ایشان در راه آزادی عراق از نظام بعث صدام به شهادت رسیدند و ما از خداوند می خواهیم بهترین پاداش ها را به آن مرحوم عنایت کند و خانواده ایشان اجر فراوان دهد و آن مرحوم را در بهشت خویش جای دهد که او مهربانترین مهربانان است.

این مصیبت را به خانواده محترم ایشان تسلیت می‌گوییم.

پیام آیت الله یعقوبی

امت اسلام به ویژه حوزه های علمیه امروز خبر ناگهاین درگذشت یکی از فرزندان خوب و پاک خود را دریافت کردند که عمر شریف خود را در راه ارتقاء و پیشرفت امت اسلامی و عزت و کرامت آن صرف کرد و ایشان کسی نیست جز حضرت آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی(قدس الله نفسه الزکیة).

ایشان افزود: آیت الله شاهرودی از آغاز تحصیلات علمی خود مورد توجه اساتید بزرگ حوزه به ویژه شهید صدر اول(قدس الله سره) بود که از دیدار و وجود ایشان شادمان می شد و ایشان را احترام می نمود و این کار را در مقابل چشمان دیگران انجام می داد و شهید صدر دوم که از دوستان آیت الله شاهرودی بود به من گفت که آن مرحوم از نابغه ترین شاگردان استاد شهید بود که این تلاش های علمی در نهایت به تالیفات ارزشمند و شگفتی آفرین ایشان در فقه و اصول ختم شد.

شیخ یعقوبی ادامه داد: البته دانش و فعالیت علمی آیت الله شاهرودی منحصر در علوم حوزوی نبود بلکه عرصه های فکری و معرفتی دیگر را نیز شامل شد و ایشان به علوم عصر خویش واقف بود و هرکس سخنان ایشان را در زمینه های مختلف پیگیری کند به این واقعیت پی می برد و البته چنین دایره معلوماتی از ایشان بعید نبود، زیرا ایشان از شاگردان مدرسه شهید محمدباقر صدر(قدس الله سره) و از پیشگامان آن مدرسه بود.

در بخشی از این پیام آمده است: آیت الله شاهرودی از جوانی خود به شایستگی اسلام برای رهبری تمام جوانب زندگی انسان ها ایمان داشت و برادران پاکش نیز در این راه با وی همراه بودند و برای قانع ساختن امت اسلامی به این واقعیت و هدایت آنها به مطالبه تغییر و اصلاح، آستین همت بالا زدند و سرنوشت این برادران نیز همچون سرنوشت سایر مجاهدان توأم با سختی و مشقت بود به گونه ای که آیت الله شاهرودی در سال 1974 بازداشت شد و سه برادر ایشان به شهادت رسیدند تا جایی که ایشان در سال 1979 مجبور به ترک عراق شد.

پیام آیت الله سید مجتبی حسینی نماینده مقام معظم رهبری در عراق

بسم الله الرحمن الرحيم

الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ

خبر فاجعه رحلت زود هنگام عالم عامل و فقيه مجاهد مرحوم آية الله آقاي حاج سيد محمود هاشمي شاهرودي موجب تألم خاطر اینجانب گرديد.  ايشان بحق نمونه ای از عالمانی بودند که با توجه به برخورداری از هوش سرشار، عمق فقاهت را با بصیرت و تقوی و احساس مسؤلیت همراه نموده و علی رغم تقدیم سه برادر در راه مبارزه با طاغوت عراق از پای ننشسته و در دو محور عراق و ایران گامهای بلندی در خدمت به این دو ملت برداشتند.

در عراق از شاگردان خاص و یاران شهید بزرگوار آیة الله سید محمد باقر صدر بوده و پس از تحمل سختیهای زندانهای رژیم بعث به دستور شهید سید محمد باقر صدر (رض) و بعنوان رابط ایشان با حضرت امام خمینی (ره) به ایران هجرت نمود و در سنگر مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق به مجاهدتهای خود در راه دفاع از ملت مظلوم عراق ادامه داد.

در ایران نیز در سنگرهای شورای نگهبان، ریاست قوه قضائیه, مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس خبرگان رهبری، و حوزه علمیه قم خدمات شایان تقدیری ارائه نموده و آثار ارزنده ای را به یادگار گذاشت.

این جانب مصیبت فقدان این عزیز را خدمت رهبر معظم انقلاب و سایر مراجع عظام و حوزه های علمیه و خاندان بزرگ آن مرحوم تسلیت عرض نموده و برای آن مرحوم رحمت وغفران الهی و علو درجات را مسألت می نمایم.            

پیام مدرسه علمیه شهید سید محمدباقر صدر

خدای متعال فرمود: «يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ * ارْجِعي‏ إِلى‏ رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّةً * فَادْخُلي‏ في‏ عِبادي * وَ ادْخُلي‏ جَنَّتي‏».

و امام علی(ع) فرمود: هرگاه مؤمنی فقیه از دنیا برود، رخنه ای در اسلام ایجاد می شود که هیچ چیز آن را جبران نمی کند.

درگذشت جناب آیت الله العظمی سید محمود هاشمی شاهرودی(قدس سره) را به مولایمان امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و علمای اعلام به ویژه حضرت آیت الله سید کاظم حسینی حائری دام ظله و تمام امت اسلام تسلیت می‌گوییم.

به همین مناسبت مدیریت مدرسه روزهای سه شنبه و چهارشنبه را تعطیل اعلام می کند.

پیام سید عمار حکیم رئیس ائتلاف ملی عراق

با نهایت تاسف، خبر درگذشت آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی را دریافت کردیم. جامعه اسلامی شخصیتی بزرگ را از دست داد که در تمام دوره‌های زندگی‌اش برای گسترش و علوّ دین اسلام از هیچ تلاشی دریغ نکرد.

این مصیبت دردناک را به امت اسلامی، ملت ایران، آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب، دولت ایران و خانواده مرحوم تسلیت می‌گوییم.

از خداوند می‌خواهیم که ایشان را مورد رحمت قرار دهد و با انبیاء و صدیقین و شهداء محشور گرداند و به خانواده ایشان صبر عطاء کند.

پیام شیخ همام حمودی رئیس مجلس اعلای عراق

با نهایت تاسف خبر درگذشت عالم دینی محمود هاشمی شاهرودی، رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق را دریافت کردیم، وی بارزترین شاگرد شهید صدر بود که فقه مدرسه او را فراگرفت و در راه دفاع از استاد و مربی خود شدیدترین انواع شکنجه را از سوی نظام بعث صدامی متحمل شد و به تلاش و جهاد خود برای دفاع از مظلومیت ملت عراق ادامه داد.

این مصیبت را به آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، مراجع عالی قدر دین و امت اسلامی تسلیت می گوییم و با افتخار تلاش جهادی و علمی وی در خدمت امت اسلامی و تقویت پایه های کشورهای اسلامی را به یاد می آوریم، با درگذشت وی جهان اسلام یک اندوخته علمی مبتکر ، نوآور و کم نظیر را از دست داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha