پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
دکتر محمد کاظم سجادی پور

حوزه/ رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه گفت: با برنامه ریزی دشمنان، نگاه اخطارگرایانه نسبت به اسلام در سراسر دنیا رخنه کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،درنشست مطالعات ادیان و سیاست خارجه که با حضور حجت الاسلام والمسلمین نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب، حجت الاسلام والمسلمین ربانی مسئول دفتر وزارت خارجه در قم، دکتر شیخ الاسلام رئیس دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه، حجت الاسلام والمسلمین مسجدجامعی سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در واتیکان و جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه ادیان و مذاهب در سالن امام موسی صدر این دانشگاه برگزار شد، دکتر محمد کاظم سجادی پور با طرح این سوال که نسبت مطالعات ادیان و سیاست خارجه چیست و چرا چنین موضوعی باید بررسی شود گفت: سیاست خارجه در هر کشوری اهدافی را پیگیری می کند. اول اینکه بدنبال امنیت، آرامش، ثبات و صلح در ارتباطات است. مورد دوم تلاش برای نوعی انبساط اقتصادی و اجتماعی است و سومین مورد مسئله اعتبار و احترام است.

رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه افزود: همه این موارد در آموزه های دینی نیز دیده می شود و بنابراین ارتباط میان سیاست خارجه و مطالعات دینی ارتباطی تنگاتنگ تلقی می شود.

 سجادی پور گفت: البته در مباحث دینی مرزهای جغرافیایی و محدودیت های منطقه ای وجود ندارد اما در سیاست خارجه از موضوعات مهم این است که همه فعالیت ها برای یک جسم که همان کشور است انجام می شود و به همین دلیل است که باید بین دین و سیاست خارجه تعامل ایجاد نمود.

وی افزود: موضوع مهم این این است که ما در سطح جهان با قرائت یکدستی از تعامل بین این دو حوزه روبرو نیستیم. بنابراین باید ببینیم چه موضوعاتی این نسبت را گسترش می دهند.

رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه گفت: نسبت بین مطالعات دینی و سیاست بین المللی در سه سطح جهان، منطقه و داخلی مورد بررسی قرار می گیرد.

وی افزود: در بحث اسلام در سطح جهانی این مسئله سه موضوع وجود دارد.

1- خطر اسلامی. نگاه اخطار گرایانه به اسلام در سیاست بین الملل فقط مربوط به غرب نیست و امروزه در سراسر دنیا عملیات هایی در تخریب چهره اسلام در حال رخ دادن است.

2-تضعیف کشور های اسلامی. بدون ورود به بحث تئوری های توطئه، ما بطور واقعی در سطح دنیا شاهد تضعیف کشورهای اسلامی هستیم.
3-کنش و واکنش بین اجزای این جهان (دنیای اسلام) و جهان از آن. به این معنی که ارتباطات میان کشورهای اسلامی و سایر کشورها باید چگونه باشد.

سجادی پور افزود: در دنیای مسیحیت نیز در رابطه با این نسبت مباحث قابل توجهی وجود دارد که یکی از آنها مسئله برآمدن نگاه نژادی به مسیحیت خصوصا در مسیحیت پروتستان می باشد که ترامپ مظهر آن است.

وی گفت:اصولا بحث مطرح شدن دوباره نژاد پرستی در دنیا دلایل مختلفی دارد و از نظر کارشناسان این حوزه، ترامپ یک نژادپرست است که در کشور خود نیز چنین سیاست هایی را در پیش گرفته است. خصوصا در قبال مسلمانان یک ستیز ویژه ای را دنبال می کند که در قلب روایت مسیحیت پروتستان دیده می شود. در شرق نیز ادیان بودیسم و هندوئیسم در حال تاثیرگذاری بر سیاست خارجه کشورها هستند. بطور مثال قرائتی که دولت جدید هند از هندوئیسم دارد این است که ما باید کشور خود را از آلودگی ها (مانند ادیان ابراهیمی) پاک کنیم و این نگاه نه فقط در هند بلکه در سطح دنیا تاثیرگذار خواهد بود. در کشور چین نیز با اینکه اراده سیاسی و قدرت در دست کمونیسم قرار دارد اما تفکر کنفسیوسی در حال تاثیرگذاری بر سیایت خارجه این کشور است.

رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه گفت: در سطح منطقه ای نیز بحث داغ سالهای گذشته یعنی فرقه گرایی باید مورد بررسی قرار گیرد تا بتوانیم به درک بهتری از دلایلی که منطقه را به اینجا رسانده اند برسیم.

وی افزود: بحث دیگری که در منطقه ما باید مورد توجه قرار گیرد مباحث درونی دو بنیاد شیعه و سنی است. امروز کشورهای اهل سنت مانند ترکیه و قطر از یک سو و کشورهای عربستان سعودی و امارات از سوی دیگر در حال تقابلی در سطح سیاست خارجی با یکدیگر هستند که از مباحث الهیاتی سرچشمه می گیرد و به نوع قرائت های طرفین از دین باز می‌گردد.

دکتر سجادی پور گفت: در بحث ارتباط منطقه ما با خارج از منطقه برای اولین بار می بینیم که کشورهای عربستان، امارات، آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی متحد شده اند.

وی افزود: در بحث تعامل سیاست خارجه و دین در کشور ما نیز مباحثی ازجمله پیشگیری جمهوری اسلامی از بروز تنش های فرقه ای و درد دام این تنش ها نیفتادن مورد اهمیت است. همچنین اینکه چطور جمهوری اسلامی می تواند پیشگام نوعی نگاه در منطقه و جهان باشد و این نگاه چگونه می تواند صلح و امینت را برقرار کند موضوع بسیار مهم است.

دکتر سجادی پور در پایان با اشاره به قدرت جمهوری اسلامی ایران گفت: بحث پیشرفت جمهوری اسلامی نیز بسیار قابل توجه است و اینکه چطور کشوری با این همه تحریم ها، تنش های بیرونی و درونی و برخوردها، توانسته موتور پیشرفتی برای ممطقه باشد موضوعی است که برای دیگران بسیار عجیب به نظر می رسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha