پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
تصاویر/ اولین نشست مسئولین  مسئولین تشکیل های ملی مردم بنیاد - جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی

حوزه/ اولین نشست مسئولین تشکل های ملی مردم بنیاد در عرصه های علمی، فرهنگی و عملیاتی(جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی) درساختمان مرکزمدیریت حوزه های علمیه در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،اولین نشست مسئولین تشکل های ملی مردم بنیاد در عرصه های علمی، فرهنگی و عملیاتی (جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی)، امروز پنج شنبه به همت مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه و با حضور آیت الله علیرضا اعرافی و امیر آبادی  نماینده مجلس شورای اسلامی درساختمان مرکزمدیریت حوزه های علمیه در قم برگزار شد گزارشی از مباحث مطرح شده در این نشست به این شرح است:

 


امروز بیش از هر زمانی به بازسازی روح مردمی و انقلابی نیاز داریم

آیت الله اعرافی  در این همایش گفت: همه ساله در 19 دی مردم قم و علما خدمت رهبری معظم مشرف می شوند، 9 دی نیز سالروز حضور تاریخی ملت برای غلبه بر یک فتنه بزرگ بود که در این ماه شکل گرفت.

وی افزود: بسیاری از معارف بلند و ارزش ها و قوانینی در متون اسلامی داشته ایم که هیچگاه در عرصه عمل ظهور نکرده بود و انقلاب اسلامی به دنبال آن بوده و هست که آن مفاهیم و معرفت ها را استخراج و به دنیای معاصر عرضه کند و از آنها برای ساخت یک تمدن اسلامی بهره بگیرد.
مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: بیش از 20 ویژگی مهم در انقلاب اسلامی وجود دارد که یکی  از مهمترین آنها، مردم نهادی و مردم بنیادی این انقلاب شکوهمند است؛ انقلاب اسلامی در شالوده و ذات خود، مردم نهاد و مردم بنیاد است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: مردم سالاری که در ادبیات غربی به عنوان دموکراسی ذکر شده، اشکال مختلفی دارد؛ سه تئوری مهم در 100 سال اخیر در این زمینه بیان شده است؛ نظریه اول، نظریه دموکراسی لیبرالیستی است که امروز نیز رواج دارد و ممیزات خاص خود را نیز دارد که امروز دیگر از قطعیت پایان تاریخی آن سخن گفته نمی شود.

آیت الله اعرافی یادآورشد: نوع دوم، مردم گرایی در قالب سوسیالیسم بوده است که دارای اشتراک وتفارقاتی با نوع اول داشته؛ نظریه سومی که برای عرضه آن هنوز نیز جای کار زیادی وجود دارد، همان عنصری است که در انقلاب اسلامی متجلی شدکه با اجتهادو طراحی امام راحل از اسلام استخراج شد و با مقصضیات زمان منطبق شد و به دنیا عرضه شد.

وی گفت: مردم گرایی نوع سوم دارای ویژگی های خاص است؛ نخست اینکه این مدل، به نظام امامت و امت مبتنی است؛ یعنی مردم بنیادی است که در عین اینکه مردم در عرصه حضور دارند امامت نیز نقش مهمی در این عرصه دارد که در دوره هایی در قالب مرجعیت و امروز در قالب ولایت فقیه متجلی شده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: رای و انتخاب در این مدل وجود دارد ولی این رای در چارچوبی انتخاب میشود که با حضور خود مردم انتخاب می‏ شود، ولی همین مردم خود را در یک نظام شریعتی مقید می کنند.
مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: حضور مردم در این نظام در همه عرصهها به عنوان یک تکلیف صورت میگیرد؛ در پرتوی هدایت الهی و تکالیف الهی، مردم وارد صحنه و عرصه می شوند؛ بنابراین راهنمای حضور همه جانبه مردم، تکالیف و وظایفی است که شریعت و دین به عنوان تکلیف فرامادی به عهده افراد گذاشته است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: نکته چهارم آن است که این حضور، دارای سطوح و ذو درجات است؛ این حضور دارای حضوری اقلی است که برپایه آن می توان در مدارج عالی نیز پیش رفت؛ یک نوع حضور مردمی نیز وجود دارد که در قله قرار می گیرد و انسان ها فراتر از نظام اجر و مزد و صرف مادی در این عرصه حضور می یابند؛ در یک نظام ایده آل کارهای سازمانی نیز برای رضای خدا و بر حسب تکلیف انجام می شود.

آیت الله اعرافی یادآورشد: این تئوری، تئوری نظام اداری فراتر از مزد وری است، امروز نظامات اداری و منابع انسانی در قالب مزدوری انجام می شود؛ مثلا یک قاضی باید کار خود را انجام دهد و حکومت نیز باید زندگی او را تامین می کند که فراتر از ابعاد مادی است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: بریدن پیوند کار و تلاش اداری و اجتماعی و سیاسی از مزد و ارزش مادی ملاک مهمی در نظام اداری اسلامی است؛ البته در نظامات اداری مادی نیز می توان این عرصه را ایجاد کرد در فعالیت های مردم نهاد این مسایل کاملا قابل لمس است.

وی افزود: نکته دیگر در عرصه تئوری مردم نهادی دینی آن است که این نظام بن بست شکن است و در پوسته ها نمی گنجد و با ابتکار، راههای جدید پیدا میکند؛ انسانهایی در کنار هم جمع میشوند و فراتر از عرصههای مادی راههایی برای پیشرفت پیدا می کند؛ پایه ریزی اسلام در مکه با همین روح مردم گرایی و مردم نهادی هستند.

مدیر حوزههای علمیه بیان کرد: این حضور مردمی در اسلام نیز زمان مدار و مکان مدار نیست و همه عرصه ها را در بر می گیرد؛ در انقلاب اسلامی نیز این مساله تجربه شد؛ این انقلاب با زایش مردمی شکل گرفت؛ در همان سالها، نوجوانی در قم بودیم و شاهد انقلاب اسلامی نیز بودیم؛ هرچه در میدان بود، حضور مردم بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در اواخر سالهای 56 که حکومت نظامی انجام شد تا سه هفته مردم از خانه های خود بیرون نمی آمدند، ولی کم کم مردم از خانه ها بیرون می آمدند و در روزهای بعد در خیابان صفاییه مردم فرش می انداختند و با هم چای می خوردند و به تانک های رژیم هم بی اعتنایی می کردند؛ همین شمول حضور مردم در دوران پس از انقلاب نیز هویدا شد.

آیت الله اعرافی یادآورشد: روحیه جهادی از جمله تجربه عظیم مردمی جهاد سازندگی نیز با سیستم اداری تلفیق شد که نباید به این شکل انجام می شد؛ جهاد سازندگی یک رویکرد مردمی بود که یک سازمان عظیم و اثرگذار بود؛ بسیاری از سیستم ها و الگوهای آن زمان مردمی و بسیار نیرومند و اثرگذار بود.

وی گفت: مهمترین الگوی مردمی نیز مسجد و محراب و حسینه ها است؛ این همه اشکالی از مردم نهادی انقلاب اسلامی است؛ این حضور همه جانبه باعث بن بست شکنی می شود و عدالت اجتماعی و رفاه عمومی و اخلاقی را حادث می شود؛ شعائر دینی نیز در این عرصه جایگاه خود را دارند؛ همچنین نقد و نصح و اصلاح گری در متن این نظریه وجودد ارد.

وی افزود: نهادهای مردم نهاد که از درون اخلاق و ایثار جوشیده و فراتر از نظم های سازمانی وجود دارد و در جاهایی که نیاز جامعه است، حضور پیدا می کند، از ویژگی های این عرصه است.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: امروزه جریان های استکباری عریان تر از همیشه به دنبال شکست انقلاب اسلامی هستند؛ به عنوان حوزه گروه های جهادی و مردمی و فرهنگی گسترده ای فعالیت دارند، ولی وظیفه ما در قبال نهادهای مردم نهادی که در خدمت اقتصاد و جامعه هستند عرض اخلاص داریم و حاضریم در کمک به انسجام و هم افزایی و ارتباطات در خدمت این گروه ها باشیم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: امروز بیش از هر زمانی به بازسازی روح مردمی و انقلابی در همه عرصه ها به خصوص در عرصه انقلابی نیاز داریم؛ حوزه علمیه نیز به عنوان نهادی که برآمده از مردم و در کنار مردم حضور دارند در این عرصه پایدار و مستحکم خواهد بود.

 

مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی به دنبال حمایت از دولت است

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی  نیز  در این نشست گفت: مرکز راهبری در سال 90 با هدف راهبری تولید محتوا، راهبری گفتمان سازی و راهبری عملیاتی در حوزه علمیه قم راه اندازی شده است.

رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه ابراز داشت: تفاهم، همکاری و هم افزایی، مطالبه گری و اجرای عملیات مشترک با سازمانهای مردم نهاد از جمله اهداف این مرکزاست.

این پژوهشگر بابیان اینکه در بحث تولید محتوا نیازمند به تولید مبانی، نظریه و مدل بودیم و این کار با تلاش های فراوان انجام گرفت، گفت: ازجمله این مدلها سامانه کالاهای مصرف ایرانی است و  مدل مردم سالاری اقتصاد دینی مرحوم آیت الله شاه آبادی است.

این استاد حوزه و دانشگاه بابیان اینکه تولید، مصرف، توزیع از مسائل و حلقات مهم در اقتصاد است، افزود: برای ارتباط این حلقات مدلهای از شخصیت و بزرگان دین شکل گرفته که از جمله مدل سامانه کالاهای مصرف ایرانی است.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی گفت: از دیگر فعالیت های مرکز،  ارتباط با مجلس است، این ارتباط باعث شد لایحه های درارتباط با بانک  درمجلس تصویب نشود و برای انجام بهتر فعالیت بانکها کارگاه های در مرکز راهبری شکل گیرد.

رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه ابراز داشت: کارگاه نظام پولی شکل گرفت و از همه کسانی که دراین رابطه نظریه دارند در حوزه علمیه دعوت می شود تا ارائه نظریه کنند.

این پژوهشگر افزود: ما اعتقاد به حمایت ازدولت و مجلس داریم ولی به این معنا نیست که وابسته به دولت و مجلس و حزب باشیم؛ بلکه هدف ارتباط وتعامل با سازمانهای مردم نهاد برای اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی است.

این استاد حوزه ودانشگاه اظهار داشت: برای اجرا برنامه های سیاست اقتصاد مقاومتی دبیرخانه دائمی علمی، کارگروه علمیاتی، اقتصاد و فرهنگی تشکل مردم نهاد راه اندازی و مباحث ارائه در این نشست مورد بررسی بیشتر  قرار خواهد گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی با اشاره به شکل گیری تشکل ها در قالب مردمی، دولتی و واسط گفت: مهم تشکل مردم نهاد البته درهمراهی و هم افزایی باسایر نهادها است.

 

بانک ها اصلاح نشوند اقتصاد مقاومتی شکست می خورد
 

مهندس امیر آبادی نیز در اولین نشست مسئولین تشکل های ملی مردم بنیاد در عرصه های علمی، فرهنگی و عملیاتی،  با اشاره به موانع اقتصاد مقاومتی گفت: معتقدم قوانین و مبانی اقتصادی که در کشور در حال اجرا است، چون برگرفته از مبانی غرب است و با مبانی اقتصادمقاومتی فاصله زیاد دارد،توفیق چندانی در حل مشکلات اقتصاد کشور نداشه است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: از جمله موانع برای اجرای اقتصاد مقاومتی که می تواند به عنوان ابزار اجرایی باشد، ولی تاکنون این گونه نبوده، بانک ها هستند، بانک ها اصلا بحث اقتصاد مقاومتی را قبول ندارند تا بخواهند آن را اجرا کنند.

وی اظهارداشت: به همین دلیل تا قوانین و سیاست های بانک اصلاح نشود، سیاست اقتصاد مقاومتی با شکست مواجه می شود؛ ما معتقدیم بانک با دادن وام و سایر مسائل باید به کمک مردم و اقتصاد کشور بیاید، ولی در حال حاضر این گونه انجام نمی شود و براساس منافع خودشان درحال حرکت می باشند.  

امیر آبادی ابراز داشت: مانع دوم مالیات ها است. براساس قانون سالانه 10 درصد به مالیات ها به سازمان ها و افراد مشخص اضافه می شود و معمولا بعضی فعالان و صاحبان کار به دلیل مشخص نبودن و شناسایی نشدنشان و به دلیل خلأ قانونی مالیاتی کشور مالیات نمی دادند و یا به درستی از آنها مالیات گرفته نمی شود، نبود قانون سازکار مشخص قانون مالیاتی خود مانع دیگر دربحث اقتصاد مقاومتی است.  

وی اظهار داشت: مانع دیگر بیمه های تجاری است که برگرفته از غرب است، تاکنون بیمه براساس مبانی اسلامی برنامه نداشته است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: اداره گمرک مانعی دیگر است، این اداره براساس حل مشکلات آتی طراحی شده و دراین مسیر افرادی هم به منافعی زیادی می رسند و اصلا با اقتصاد مقاومتی و سازمان مردم نهاد اداره نمی شود، قوانین که دراین سازمان است بیشتر برای منافع دیگران طراحی شده وقوانین آن ارتباطی با اقتصاد مقاومتی ندارد.

امیر آبادی افزود: عمده این موانع، تا در کشور رفع نشود، قانونی برای آن تصریح نشود، اقتصاد مقاومتی درست نمی شود.

وی اظهار داشت: معتقدم عمده مشکلات در کشور و اجرا نشدن سیاست های اقتصاد مقاومتی در عدم انتخابات درست، از سوی مردم باید جستجو کرد تا در دو جایگاه مهم مجریه و مجلس افراد ارزشی قرار نگیرند، مشکلات  کشور حل نمی شود، باید مردم  در انتخاب افراد دقت کنند و کسانی را به مجلس و دولت بفرستند که انقلابی و متخصص باشند و افرادی باشند که نگاهشان به شرق و غرب نباشد.

امیر آبادی گفت: معتقدم وزرا و نمایندگان مجلس بهتر می توانند مشکلات کشور را رفع کنند، چون آنها با قانون به درستی آشنا هستند.

 

اظهارات  چند تن ازمسئولین تشکل های ملی مردم بنیاد

مهندس عظیمی در این نشست با بیان اینکه نقش مردم در پیروزی انقلاب و تداوم آن بسیار موثر بوده و نباید از این نقش به سادگی گذشت، گفت: اگر مردم نبودند معلوم نبود وضعیت کشور بهتر از یمن و سوریه می شد.

مسئول کانون سنگرسازان بی سنگر، با بیان اینکه معتقدیم دولت توانایی اداره کشور در وضعیت فعلی را ندارد و باید حمایت کرد، افزود: دراین شرایط حساس و مهم، راه پیروی از رهبری، حمایت از دولت است.

وی با بیان اینکه با تفرقه و اختلاف نمی توان گفت فعالان جهادی پیرو رهبر انقلاب هستیم، بر راه اندازی تشکل های ملی مردم بنیاد درعرصه های مختلف فرهنگی و اجتماعی تأکید کرد، اظهارداشت: وحدت و انجام فعالیت های جمعی تنها راه عبور از شرایط فعلی است.

این فعال جهادی درعرصه اقتصاد مقاومتی ابراز داشت: معتقدم با کارهای فردی نمی توان فعالیت درست انجام داد اینجا است که نقش تشکل های گروهای مقاومت اقتصاد به خوبی مشخص می شود.

عظیمی بابیان اینکه امسال1میلیون و 700 هزار نفر جوان به راهپیمایی اربعین رفتند و این ظرفیت مهمی در انجام فعالیت های فرهنگی و اقتصادی است، افزود: آنچه می تواند به این ظرفیت و مأموریت نقش راهبردی در عرصه های فرهنگی و اقتصادی بدهد، تشکل است می خواهد.

مسئول کانون سنگرسازان بی سنگر افزود: بعد از تعیین مأموریت، باید برای آنها سازمانی تعریف و کارکردهای را تعیین کرد.

وی بر شکل گیری سازمان متناسب با اقتصاد مقاومت برای برون رفت از مشکلات اقتصادی تأکید کرد.

براساس مبانی غرب نمی توان اقتصاد کشور را درست کرد

صاحبی، رئیس باشگاه کشاورزان جوان مشهد نیز بابیان اینکه مشکل اصلی کشور فقدان توسعه اجتماعی واقتصادی است، افزود: تاکنون هر قانونی درکشور اجرا شده براساس مبانی غرب بوده است و هیچ گاه نخواستیم براساس سازمان مردم نهاد فعالیت کنیم.

وی اظهار داشت: اگر درست حرکت کنیم می توانیم سازمان مردمی را راه اندازی کنیم تابتوانند مشکلات کشور را حل و فصل کنند.

دبیر خانه اقتصاد مقاومتی راه اندازی شود

 حجت الاسلام سبحانی، معاون آموزشی ستاد فرهنگی فجر انقلاب اسلامی نیز با بیان اینکه این ستاد باهدف هم فکری و رفع مشکلات کشور در سال های گذشته درکشور راه اندازی شده است، افزود: تا کنون 200 کانون عضو این ستاد هستند و فعالیت فرهنگی انجام می دهند.

وی بابیان اینکه این ستاد دارای سازمان و سازکار مشخصی در انجام فعالیت های فرهنگی است، اظهارداشت: در حال حاضر 5 هزار نفر با این ستاد همکاری می کنند.

حجت الاسلام سبحانی بیان داشت: این ستاد دارای بخش های چون پژوهش، اطلاع رسانی، تحلیل اخبار و.. است. دربحث پژوهش کتاب هایی در زمینه اقتصاد مقاومتی تولید شده و درهمین رابطه برای طلاب نشست های برای تبیین بهتر موضوع گذاشته شده است.

وی بر تشکیل دبیر خانه اقتصاد مقاومتی درکشور تأکید کرد.

سیاست اقتصادی مقاومتی نیاز به گفتمان سازی است

جعفری، مسئول کار گروه اقتصاد مقاومتی بنیاد خاتم الاوصیاء نیز بابیان اینکه توجه به بحث اقتصاد مقاومتی از سال 90 دراین بنیاد آغاز به کار کرد، گفت: برای تبیین بهتر فعالیتها، لازم بود ابتدا گفتمان سازی کرد و درهمین رابطه گفتمانهایی در زمینه اقتصاد مقاومتی شکل گرفت.

وی افزود: برای گفتمان سازی در رابطه اقتصاد مقاومتی در کشور سعی شد کارگاه های اقتصاد مقاومتی، برپایی ایستگاه اقتصاد مقاومتی، نمایشگاه کارآفرینی و نهضت اقتصاد مقاومتی و مجمع عالی اقتصاد مقاومتی راه اندازی شود.

جعفری بیان داشت: در این گفتمانها تلاش شد موانع اقتصاد مقاومتی و ارائه راهکار مورد بررسی قرار گیرد.

حجت الاسلام شکروی، مسئول ارتباطات فرهنگی نیز گفت: دفتر ارتباطات زیر نظر آیت الله مصباح باهدف شناسایی نیروهای فکری فرهنگی در 10 سال گذشته راه اندازی شده است.

مسئول دفتر ارتباطات فرهنگی مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) افزود: این دفتر دارای بخش های مانند محتوایی، ارتباط بین نیروهای فکری و فرهنگی و اعزام تخصصی است که بیش از 100 استاد مؤسسه عضو آن می باشند، هست.

برگزاری 50 دوره کارگاه دانش افزایی

فیاضی، مسئول کانون اندیشه جوان بابیان اینکه کانون 20 سال راه اندازی شده وبه صورت جدی فعالیت داشته است، افزود: همه هدف این کانون جذب جوانان ودانش آموزان است.

وی بابیان اینکه هدف از راه اندازی این کانون ایجاد هم فکری با جوانان است، ابراز داشت: این کانون درموضوعات فعالیت می کند که از جمله آن تولید محتوا درقالب مکتوب است. تا کنون 450 کتاب در موضوعات دینی و فرهنگی و اقتصاد مقاومتی تولید شده و 350 کتاب در دست تألیف وتا حالا 80 کتابچه منتشر شده است.

 وی بیان داشت: از دیگر فعالیت ها ارتباط چهره با چهره با طلاب ودانشجویان است. در همین رابطه  تا کنون 2هزار 500 نشست علمی، 50 دوره کارگاه دانش افزایی و 20 همایش فکری، موضوعی ومحوری و 600 مشاوره فکری برای دانشجویان برگزار شد.

فیاضی ابرازداشت:یکی دیگر از فعالیتها حضور در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی با 40مدخل برای تولیدمباحث دینی است.

برای رفع مشکلات نقشه راه تولید شود

 مهندس احمدی میانجی، رئیس  مؤسسه کار آفرینی حکمت نیز با بیان داشت: عمده مشکلات کشور عدم توجه به نقشه راه، کادر سازی برای اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی، توجه به مسائل فرهنگی، عدم توجه به آسیب ها، توجه به مبانی غرب در اقتصاد کشور عنوان کرد.

وی افزود: این مؤسسه برای رفع این مشکلات ایجاد شده است و در این موضوعات کتابهای تولید و کارگاه های برگزار شده است.

رئیس  مؤسسه کار آفرینی حکمت بر شکل گیری اتاق فکر برای اجرا سیاست اقتصاد مقاومتی تأکید کرد و عمده مشکلات کشور در اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی را ناکارآمدی نهادها مانند مجلس و اقتصادی نبودن تولید در بخش های تولید و عرضه عنوان کرد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha